گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتسلیحات دریایینیروی دریایی آمریکا، تسلیحات ابرصوت و دردسری برای حیات دریایی!

نیروی دریایی آمریکا، تسلیحات ابرصوت و دردسری برای حیات دریایی!

نیروی دریایی آمریکا، تسلیحات ابرصوت و دردسری برای حیات دریایی!

مجله تصویری سلاح- مقامات نظامی ایالت واشینگتن به دنبال روشی جدید و در واقع یک برنامه آموزشی اصلاح شده هستند که بدون آسیب به پستانداران دریایی محلی، امکان اجرای کامل آزمایش های مربوط به نیروی دریایی امکان پذیر باشد. زیرا برخی از آزمایش های نیروی دریایی می تواند نوعی تهدید برای سلامت پستانداران دریایی به شمار رود و این موجودات نیز بر اساس سند محافظت از پستانداران دریایی فدرال (به اختصار MMPA) تحت قوانین حفاظتی خاص قرار دارند.

به تازگی لیستی از فعالیت های نیروی دریایی با ضریب خطر بالا منتشر شده است که از جمله مهم ترین آنها می توان به برنامه آزمایش پرتابه ابرصوت HVP اشاره کرد که می تواند با سرعتی بالغ بر 8500 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و در نوع خود سلاحی جدید محسوب می شود.

 

طبق گزارش به دست آمده نیروی دریایی قصد دارد مجموعه ای از تسلیحات مختلف را در طول ساحل غربی و طی دوره ای 7 ساله آزمایش کند. به گزارش روزنامه محلی سیاتل تایمز، این پروژه شامل یک پرتابه ویژه خواهد شد که با هفت برابر سرعت صوت حرکت می کند!

با وجود آن که چنین طرح متمایزی کاربردهای نظامی زیادی خواهد داشت، اما از زمان اجرای مراحل ابتدایی مانند پیشنهاد اولیه و آماده سازی آزمایشات با مخالفان زیادی رو به رو شده است. از فرماندار واشینگتن گرفته تا دادستان کل و آژانس های ایالتی، همگی با پروژه نام برده به علت احتمال آسیب به پستانداران دریایی شدیدا مخالفت کرده اند. آنها معتقد هستند که چنین اقداماتی می تواند بر روند زندگی، تغذیه، معاشرت و همچنین تولید مثل جانداران دریایی و به خصوص نهنگ های قاتل یا اُرکا تاثیر بگذارد. تا پیش از ارسال حجم بالایی از بازخوردهای منفی به نیروی دریایی، قرار بر این بود که تمرینات مورد نظر در نوار باریکی از امتداد ساحل غربی (از کالیفرنیا تا واشینگتن) صورت گیرند.

 

 

با توجه به قانون محافظت از پستانداران دریایی فدرال مصوب سال 1972، کشتار تمام انواع پستانداران دریایی ممنوع شده است. علاوه بر این، هر عملی که به آزار، تغذیه، شکار و یا اسارت این موجودات نیز منجر شود حتی اگر تلاشی ناموفق نیز صورت گرفته باشد، باز هم جرم شناخته خواهد شد. کارشناسان تخمین می زنند که جمعیت نهنگ های قاتل و دیگر پستانداران دریایی در منطقه ساحلی پاگت ساوند واقع در شمال غربی اقیانوس آرام در ایالت واشینگتن، طی برنامه 7 ساله نام برده حدود 2 میلیون بار در معرض آسیب قرار خواهند گرفت.

همچنین بر اساس گزارش دیگری که در سال 2009 توسط نیروی دریایی منتشر شده، گونه های مختلفی در منطقه پیشنهادی آزمایش سلاح ابرصوت زندگی می کنند. از جمله این جانداران می توان به نهنگ آبی، نهنگ تیغ باله، نهنگ گوژپشت، نهنگ سئی، نهنگ قاتل، نهنگ عنبر، نهنگ شکار آرام شمالی، شیر دریایی اشتلر و سمور دریایی اشاره کرد. تمام پستانداران نام برده هم تحت حمایت MMPA هستند.

سیاتل تایمز همچنین می نویسد که فعالیت های نیروی دریایی از تعدادی آزمایش ساده فراتر می رود. برای مثال آنها اژدرهایی را بررسی خواهند کرد که برای شلیک پرتابه های قوی به سمت دریا آن هم با 7 برابر سرعت صوت به منظور استقرار دستگاه های ردیاب زیردریایی (سونار) و یا انفجار بیش از 450 کیلوگرم بمب استفاده می شوند.

لازم به ذکر است که سونار یا همان تجهیزات ناوبری و فاصله یابی صوتی، دستگاه هایی هستند که از طریق انتشار امواج صوتی کار می کنند. در نتیجه ضمن کاربرد ردیابی، می توان از آنها برای ارتباط گیری با دیگر یگان های شناور نیز بهره برداری کرد. اما مدافعان حقوق حیوانات و فعالان حفظ منابع طبیعی از جمله دریاها مدعی شده اند که استفاده از سونار فعال با قابلیت انتشار امواج صوتی انفجاری تا 235 دسی بل به منظور کشف زیردریایی های دشمنان، می تواند برای پستانداران دریایی خطرناک و حتی کشنده باشد.

به همین دلیل گروه های بسیاری وجود دارند که خواها منع به کارگیری دستگاه های مخرب مانند سونار و سایر فعالیت های آسیب رسان به موجودات دریایی هستند و از این رو با تلاش های اجتماعی خود به نیروی دریایی و وزارت دفاع آمریکا فشار می آورند.

 

 

HVP یک پرتابه چندمنظوره جدید است که از توپ دریایی مارک 45 متعلق به نیروی دریایی شلیک می شود. این محصول که تا پیش از این با سرعت 3675 کیلومتر بر ساعت حرکت می کرد، ظاهرا پس از یک سری اصلاحات موفق، به سرعت 8942 کیلومتر بر ساعت دست یافته است. انتظار می رود که HVP‌ نه تنها قادر به هدف گیری اهداف زمینی دشمن باشد، بلکه بتواند موشک های کروز وارده، اهداف زیرسطحی، موشک های ضد کشتی و همچنین کلاهک های موشک بالستیک را نیز منهدم سازد. از طرفی نیروی دریایی به طور معمول پیش از آزمایشات دریایی با استفاده از تجهیزات مخصوص از عدم حضور پستاندارن در منطقه مورد نظر اطمینان حاصل می کند. این در حالی است که مقامات ایالتی تلاش های مذکور را برای کاهش صدمات کافی نمی دانند.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد