گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتسلیحات دریاییقایق تانک؛ محصول متفاوت ارتش اندونزی

قایق تانک؛ محصول متفاوت ارتش اندونزی

قایق تانک؛ محصول متفاوت ارتش اندونزی

مجله تصویری سلاحقایق تانک جدید اندونزی محصول هیبریدی جالب توجه ای است که با یک بار سوخت گیری کامل می تواند یک گشت‌زنی 600 مایلی (965 کیلومتر) را انجام دهد، از این رو، گزینه ای عالی برای کشوری است که از هزاران جزیره تشکیل شده است. قایق تانک می تواند بیش از یک دسته از تفنگدارن دریایی اندونزی را حمل کند و دارای برجکی تانک مانند برای ارائه آتش پشتیبان از آنهاست.

پس از سال ها توسعه، قایق تانک در نهایت آزمایش های دریایی خود را در بیست و هشتم آوریل در ساحل بانیووانگی، شهری در شرق جاوه مقابل جزیره بالی آغاز کرده است. وزارت دفاع اندونزی یک قایق تانک را از پیمانکار دفاعی پی‌تی لوندین خریداری کرده است و در صورت موفق بودن آزمایش ها، خرید تعداد زیادی از این محصول برنامه ریزی خواهد شد.

 

 

پی‌تی لوندین قایق تانک را با در نظر گرفتن جغرافیای منحصر به فرد اندونزی طراحی کرده است. این کشور با جمعیتی برابر با 253 میلیون نفر از 17,508 جزیره تشکیل شده است که فقط 6,000 جزیره آن مسکونی هستند. با توجه به خط ساحلی 61,567 مایلی (99,082 کیلومتر) اندونزی با دو چالش مواجه است: دفاع خارجی، که می تواند شامل انتقال سریع سربازان از یک جزیره به جزیره بعدی می شود، و دزدی دریایی داخلی را هدف قرار می دهد.

قایق تانک برای فعالیت در “آب قهوه ای” تولید شده است.  آب قهوه ای اصطلاحی برای اشاره به مناطق ساحلی است که خشکی به دریا می پیوندد. این قایق دارای طراحی کتمرن (قایق دوبدنه) است که حجم داخلی زیاد، پایداری در دریا، و امکان حرکت در عمق کم 3 فوت (حدود یک متر) را نیز فراهم می کند. امکان فعالیت در چنین عمق کمی برای قایقی که برای انتقال سربازان به خشکی طراحی شده است، مفید خواهد بود. قایق تانک برای حمل 20 تفنگدار دریایی طراحی شده است، اگرچه برخی منابع تا 60 سرباز را نیز اعلام کرده اند. تصاویر مفهومی نشان می دهند که قایق تانک در نزدیک ساحل توقف کرده و تفنگداران دریایی را در آب های کم عمق پیاده می کند.

 

 

طول قایق تانک برابر با 59 فوت (18 متر) و عرض آن برابر با 21 فوت (6.4 متر) است. این وسیله نقلیه به دو پیشرانه 1,200 اسب بخاری و دو واترجت مجهز است. بدنه قایق تانک در سرعت های بالا از سطح آب فاصله می گیرد تا نیروی پسار (درگ) کاهش یافته و این وسیله نقلیه بتواند به حداکثر سرعت 40 گره دست یابد. حداکثر دامنه حرکت قایق تانک با یک باک سوخت پر نیز برابر با 600 مایل (965 کیلومتر) عنوان شده است.

اما آنچه که قایق تانک را به محصولی متمایز از دیگر قایق های گشتی نظامی با قابلیت حرکت در آب های کم عمق تبدیل می کند، بخش تانک آن است. برجک تانک مانند این وسیله نقلیه به منظور ارائه پشتیبانی آتش از نیروهای پیاده طراحی شده است.

برجک قایق تانک به یک توپ جنگی 105 میلیمتری مجهز است. تغییر زاویه 42 درجه ای نیز به قایق تانک امکان شلیک همانند یک خمپاره انداز برای مقابله با اهدافی که در دیدرس نیستند را می دهد. همچنین، امکان شلیک موشک فالاریک از برجک آن وجود دارد.

 

 

قایق تانک به یک مسلسل کالیبر 7.62 میلیمتری کنترل از راه دور نیز مجهز است. در مجموع، این قدرت آتش قابل توجهی برای قایقی به طول حدود 60 فوت فراهم می کند. نمونه آزمایشی فعلی به یک توپ جنگی خودکار 30 میلیمتری مجهز شده است، اما برجک بزرگ‌تر به نظر می رسد همچنان بخشی از این طرح است.

به گفته وزارت دفاع اندونزی، قایق تانک می تواند از اوایل سال آینده عملیاتی شود.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد