گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیپهپاد استینگ‌ری؛ تانکر سوخت‌رسان هوایی

پهپاد استینگ‌ری؛ تانکر سوخت‌رسان هوایی

پهپاد استینگ‌ری؛ تانکر سوخت‌رسان هوایی

مجله تصویری سلاح پهپاد جدید بوئینگ MQ-25A استینگ‌ری به تازگی آزمایشی کلیدی را پشت سر گذاشته و موفق شده است تا عملیات سوخت‌رسانی هوایی به یک هواپیمای سرنشین‌دار F/A-18F سوپر هورنت را انجام دهد.

پهپاد MQ-25A به گونه ای طراحی شده است که در درجه نخست به عنوان یک تانکر سوخت‌رسان هوایی عمل کرده و به دیگر هواپیماهای مستقر در ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا امکان پروازهایی طولانی‌تر و دورتر را بدهد.

در روز آزمایش دو هواپیمای MQ-25A و F/A-18F از فرودگاه میدامریکا در ماسکوتا، ایلینوی پرواز کردند و عملیات سوختگیری هوایی را انجام دادند.

دو روش سوخت گیری هوایی وجود دارند. روش “بوم پرنده” شامل استفاده از یک تانکر بزرگ، مانند KC-135 استراتوتانکر، KC-10 اکستندر یا KC-46 پگاسوس می شود که در آن یک میله سوخت‌رسان که یک بوم در انتهای آن قرار دارد از هواپیمای تانکر خارج می شود. هواپیمای دریافت کننده سوخت به طور معمول دارای یک بخش ورود سوخت در دماغه یا بال خود است. پس از اتصال بوم به این قسمت، عملیات سوخت گیری آغاز می شود. نیروی هوایی آمریکا در درجه نخست از این روش استفاده می کنند.

اما هواپیماهای نیروی دریایی و سپاه تفنگداران دریایی آمریکا نمی توانند هواپیماهایی مجهز به بوم های بلند را از یک ناو هواپیمابر به پرواز درآورند، از این رو، سامانه دیگری به نام “لوله لاستیکی و مهار چتری” برای آنها بیشتر کاربرد دارد. پهپاد استینگ‌ری از این روش برای سوخت‌رسانی به هواپیمای سوپر هورنت استفاده کرده است.

پهپاد MQ-25A می تواند عملیات سوخت‌رسانی به 44 فروند جنگنده سوپر هورنت، و همچنین پنج فروند هواپیمای جنگ الکترونیک EA-18 Growler و چهار فروند هواپیمای E-2D Advanced Hawkeye که به طور معمول در یک ناو هواپیمابر حضور دارند را انجام دهد.

به طور خاص، توانایی سوخت‌رسانی به هواپیمای E-2D بسیار مهم است زیرا این هواپیما به نوعی چشم و گوش خدمه ناو هواپیمابر محسوب می شود و تهدیدهای موجود را می تواند زودتر از آنچه رادارهای کشتی نشان دهند، تشخیص دهد. هرچه هواپیمای E-2D بتواند بیشتر به گشتزنی بپردازد، محافظت از ناو هواپیمابر در برابر تهدیداتی که در ارتفاع پایین قرار دارند نیز بهتر صورت می گیرد.

همچنین، پهپاد MQ-25A قادر خواهد بود به جای هواپیماهای سوخت‌رسان سوپر هورنت مورد استفاده قرار بگیرد. در حال حاضر، هواپیماهای سوپر هورنتی که برای انجام ماموریت سوخت‌رسانی هوایی استفاده می شوند نمی توانند موشک یا بمب حمل کنند که تعداد هواپیماهای موجود برای انجام ماموریت های تهاجمی در یک ناو هواپیمابر را کاهش می دهد.

همچنین، تمرین ماموریت سوخت‌رسانی ساعات پروازی زیادی را به ناوگان سوپر هورنت اضافه می کند، در شرایطی که ساعات آموزش خلبانان برای نبرد واقعی را کاهش می دهد. یک تانکر اختصاصی این مشکلات را برطرف خواهد کرد.

افزون بر سوخت‌رسانی، پهپاد MQ-25A می تواند به عنوان یک پهپاد اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (ISR) استفاده شود. این پهپاد به دوربین الکترو-اپتیکال داخلی مجهز خواهد بود که به اپراتور اجازه جاسوسی از اهداف در فاصله دور طی شب و روز را می دهد. دو نقطه اتصال خارجی نیز می تواند برای حمل تجهیزات جمع آوری اطلاعات استفاده شوند که به هواپیما امکان دریافت سیگنال های رادیویی و راداری دشمن، استفاده از رادار روزنه مصنوعی برای تصویربرداری از اهداف زمینی در صورت وجود مه یا موانع دیگر یا حتی استفاده از پهپادهای شناسایی نفوذی کوچک‌تر را می دهد.

همچنین، این احتمال وجود دارد که پهپاد MQ-25A به یک پهپاد تهاجمی تبدیل شود. در ماه مارس، یک مقام نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که استینگ‌ری با توانایی حمل تسلیحات نظامی طراحی شده بود. به عنوان مثال، دو نقطه اتصال خارجی این پهپاد می توانند به بمب های هدایت شونده ماهواره ای JDAM یا بمب های هدایت شونده لیزری Paveway مجهز شوند. از تسلیحات دیگر می توان به موشک های ضد کشتی، محفظه های حمله الکترونیک و مین های دریایی کوئیک استرایک اشاره کرد.

ترجمه: محمد مهدی حیدرپور

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد