گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاآنی اتمی؛ تنها توپ هسته‌ای ارتش آمریکا/ سلاح توسعه یافته با الهام از نازی ها

آنی اتمی؛ تنها توپ هسته‌ای ارتش آمریکا/ سلاح توسعه یافته با الهام از نازی ها

آنی اتمی؛ تنها توپ هسته‌ای ارتش آمریکا/ سلاح توسعه یافته با الهام از نازی ها

مجله تصویری سلاح بیست و پنجم ماه می 1953 روزی تاریخی برای ارتش آمریکا محسوب می شود. در این روز و در بحبوحه جنگ سرد، ارتش آمریکا با موفقیت توپ هسته ای ام65 که با نام مستعار “آنی اتمی” شناخته می شود را در سایت تست نوادا آزمایش کرد.

توپ اتمی ام65 طی یک بازه زمانی سه ساله و با الهام از توپ ریلی کی5 آلمان، مورد استفاده در جنگ جهانی دوم، توسعه یافته بود. همانگونه که کشورهای مختلف جهان زرادخانه هسته ای خود را توسعه می دادند، به دنبال روش هایی مانند توسعه راکت ها و موشک ها نیز بودند تا بتوانند از کلاهک های جنگی خود علیه نیروهای دشمن استفاده کنند.

توپ آلمانی کی5

نمونه اولیه این توپ هسته ای به نام تی131 شناخته می شد و با استفاده از دو خودرو کشنده با طراحی ویژه به نام تی72 که در دو انتهای بخش توپخانه قرار می گرفتند، قابل جابجایی بود. جداسازی بخش توپخانه از خودروهای کشنده و اتصال مجدد به آنها طی حدود 30 دقیقه انجام می شد.

توپ هسته ای ام65 به عنوان بخشی از آزمایش های هسته ای عملیات Operation Upshot–Knothole به سایت آزمایش نوادا انتقال داده شد و در ساعت هشت و سی دقیقه صبح 25 می 1953، یک کلاهک جنگی 280 میلیمتری را با موفقیت شلیک کرد.

گلوله توپ 11 کیلومتر دورتر از منطقه شلیک موجب انفجاری 15 کیلوتنی شد. این نخستین و البته آخرین گلوله هسته ای بود که از یک توپ شلیک شد.

جدا از آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و فرانسه نیز حضور فعالی در توسعه توپخانه هسته ای داشتند. در شرایطی که فرانسه سامانه موشکی پلوتون را توسعه می داد، شوروی طی جنگ سرد سلاح 2اس7 پیون که یک توپ خودکششی برای پرتابه های 203 میلیمتری، سلاح دی20 برای پرتابه های 152 میلیمتری و سلاح سنگین اس-23 را برای پرتابه های 180 میلیمتری توسعه داد.

M65 280 mm Atomic Cannon

پس از آزمایش موفق آنی اتمی، حداقل 20 توپ از این مدل، هر یک با هزینه ای 800 هزار دلاری تولید شد. آنها در اروپا و کره مستقر شدند و محل نگهداری آنها برای پرهیز از شناسایی و هدف قرار گرفتن توسط نیروهای دشمن به طور مکرر تغییر می کرد.

با توجه به اندازه این سلاح، دامنه حرکت محدود و توسعه گلوله های توپ سازگار با توپ های موجود (دبلیو48 برای توپ های 155 میلمیتری و دبلیو33 برای توپ های 203 میلیمتری) و توسعه سلاح های هسته ای مبتنی بر راکت و موشک، توپ ام65 پس از استقرار خیلی زود به سلاحی منسوخ تبدیل شد. با این وجود، سلاحی نمادین و دارای اعتبار باقی ماند و تا سال 1963 بازنشسته نشد.

آنی اتمی اکنون در موزه ارتش آمریکا در فورت سیل، اوکلاهاما قرار دارد، در شرایطی که شش توپ دیگر از این نوع نیز در مکان های دیگر در آمریکا، از جمله موزه ملی علوم و تاریخ هسته ای، موزه زرادخانه واترلیت و تاسیسات نظامی Yuma Proving Ground قرار دارند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد