گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیقدرتمندترین بالگردهای تهاجمی جهان

قدرتمندترین بالگردهای تهاجمی جهان

قدرتمندترین بالگردهای تهاجمی جهان

مجله تصویری سلاح بالگردهای تهاجمی بالگردهایی مجهز به سلاح های مختلف هستند که نقش های مختلفی را در میدان نبرد ایفا می کنند. به آنها اغلب گانشیپ گفته می شود و قابلیت حمله به پیاده نظام، استحکامات و وسایل نقلیه دشمن، مانند سنگرها و تانک های جنگی را ارائه می کنند. بالگردهای تهاجمی اغلب دارای سامانه های اضافی هستند که امکان فعالیت و بقای بیشتر در میدان نبرد، به ویژه زمانی که سامانه های دیگر در حالت آفلاین قرار می گیرند را به آنها می دهد.

بالگردهای تهاجمی به طور معمول مجهز به مسلسل، راکت ها، و موشک های ضد تانک هستند. این بالگردها یکی از قوی‌ترین سلاح های تهاجمی در زرادخانه هر ارتش مدرنی محسوب می شوند. در ادامه با برخی از قدرتمندترین بالگردهای تهاجمی جهان که در حال خدمت هستند، بیشتر آشنا می شویم.

ایاچ-64 آپاچی – آمریکا

ای‌اچ-64 آپاچی بالگرد تهاجمی اصلی در زرادخانه ارتش آمریکا است و آگوستا وستلند آپاچی نسخه ای است که برای ارتش انگلیس ساخته شده است. بالگرد آپاچی برای نخستین بار در سال 1985 معرفی شد.

این بالگرد تهاجمی با توربوشفت دوقلو دارای کابینی دو نفره است و به سامانه های مختلفی برای افزایش قابلیت بقا در میدان نبرد مجهز شده است. حضور بالگرد آپاچی در هر میدان نبردی می تواند ترس را در خطوط دشمن ایجاد کند. از این بالگرد تجربه حضور در ماموریت ها و درگیری های مختلف در سراسر جهان را دارد و در ارتش های متحد آمریکا در جهان خدمت می کند.

سایک زد-10 – چین

سایک زد-10 یک بالگرد تهاجمی چینی است که بیشتر برای نبردهای ضد تانک طراحی شده اما از توانایی خوبی در نبردهای هوایی نیز برخوردار است. سایک زد-10 که به نام دبلیو زد-10 نیز شناخته می شود، نخستین پرواز خود را در سال 2003 انجام داد اما معرفی رسمی آن و آغاز خدمت در سال 2012 صورت گرفت.

کاموف دیزاین روسیه در طراحی بالگرد سایک زد-10 با چینی ها همکاری داشته است.

یوروکوپتر تایگر – اروپا

یوروکوپتر تایگر یک بالگرد تهاجمی اروپایی است که از سال 2003 وارد خدمت شده است. در شرایطی که این محصولی پاسخ اروپایی ها به بالگرد تهاجمی آمریکایی آپاچی بود اما میزان تولید آن نسبت به آپاچی بسیار کمتر بوده است. این بالگرد در ارتش های آلمان و فرانسه و همچنین استرالیا خدمت می کند. استرالیا جایگزینی یوروکوپتر تایگر با آپاچی را در دستور کار خود قرار داده است.

طراحی بالگرد یوروکوپتر تایگر در ابتدا به عنوان هواگردی ضد تانک آغاز شد اما امروزه به عنوان یک بالگرد تهاجمی چند منظوره عمل می کند. این بالگرد تجربه حضور در میدان های نبرد مانند افغانستان، لیبی و مالی را دارد.

میل می-28 (هاووک) – روسیه

میل می-28 یک بالگرد تهاجمی ساخت روسیه است که در ناتو به نام “هاووک” (Havoc) شناخته می شود. این بالگرد تهاجمی ضد زره برای فعالیت در شرایطی آب و هوایی مختلف و در هر ساعت از شبانه روز طراحی شده است.

میل می -28 برای نخستین بار در زمان اتحاد جماهیر شوروی و در سال 1982 به پرواز درآمد اما به صورت رسمی در سال 2009 وارد خدمت ارتش روسیه شد. این بالگرد اخیرا در جنگ سوریه حضور داشته است.

کاموف کا-50 (کوسه سیاه) – روسیه

طراحی کاموف کا-50 در زمان اتحاد جماهیر شوروی و در سال 1982 آغاز شد اما در سال 1995 برای نخستین بار وارد خدمت در ارتش روسیه شد. این بالگرد تهاجمی تک نفره بیشتر به عنوان یک بالگرد دیده‌ور مجهز به سلاح های مختلف استفاده می شود.

کاموف کا-50 یکی از نخستین بالگردهای عملیاتی مجهز به سامانه خروج اضطراری است. همچنین نسخه دوم این بالگرد به نام کا-50-2 که در ناتو به نام “تمساح” شناخته می شود دارای کابینی دو نفره است.

هاربین زد-19 – چین

هاربین زد-19 که به نام دبلیو زد-19 نیز شناخته می شود، یک بالگرد شناسایی و تهاجمی جدید چینی است که از سال 2012 وارد خدمت شده است. این نسخه ای تهاجمی از بالگرد فرانسوی یوروکاپتر دافین محسوب شده و در واقع تحت لیسانس در چین تولید شده است. ساخت تجهیزات نظامی غربی تحت لیسانس در چین چندان رایج نیست.

هاربین زد-19 انتظار می رود همراه با بالگرد تهاجمی سنگین‌تر سایک زد-10 خدمت کند.

دنل رویوالک – آفریقای جنوبی

دنل رویوالک یک بالگرد تهاجمی است که توسط آفریقای جنوبی طراحی و تولید شده است. رویوالک در زبان آفریقایی به معنای “شاهین سرخ” است. این بالگرد نخستین پرواز خود را در سال 1990 انجام داد و در سال 2011 وارد خدمت در ارتش آفریقای جنوبی شد، اگرچه میزان تولید آن بسیار محدود بوده است.

با تولید فقط 12 بالگرد، دنل رویوالک یکی از بالگردهای تهاجمی با تولید بسیار محدود است اما همچنان این که آفریقای جنوبی قادر به توسعه چنین قطعه پیچیده ای از ماشین آلات نظامی بوده، جالب توجه است.

میل می-24 – اتحاد جماهیر شوروی

میل می-24 که در ناتو به نام “هند” (Hind) شناخته می شود و نام مستعار “کروکودیل” را یدک می کشد، یک بالگرد گانشیپ بزرگ ساخت اتحاد جماهیر شوروی است که در سال 1972 وارد خدمت شد. از آن زمان، این بالگرد تولید قابل توجهی داشته و نیروهای نظامی مختلف در نقاط مختلف جهان آن را به خدمت گرفته اند.

خلبانان روس میل می-24 را “تانک پرنده” می نامند. این بالگرد در نبردهای مختلفی در سراسر جهان حضور داشته و امروز در 48 کشور در حال خدمت است.

ترجمه: محمدمهدی حیدرپور

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد