گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیروس ها از قدرتمندترین تفنگ تک تیرانداز خود رونمایی کردند!

روس ها از قدرتمندترین تفنگ تک تیرانداز خود رونمایی کردند!

روس ها از قدرتمندترین تفنگ تک تیرانداز خود رونمایی کردند!

مجله تصویری سلاح در اواخر نوامبر 2021، شرکت لوباف آرمز (Lobaev Arms) از تفنگ تک تیرانداز دی‌اکس‌ال-5 هاوک رونمایی کرد که به گفته ولادیسلاو لوباف، بنیانگذار شرکت، قدرتمندترین تفنگ تک تیرانداز در روسیه محسوب می شود.

 

 

دی‌اکس‌ال-5 از گلوله های کالیبر 50 بی‌ام‌جی استفاده می کند که بین ارتش های ناتو مهماتی محبوب است و تک تیراندازان از آن برای متوقف کردن خودروهای زرهی سبک از فواصلی تا دو کیلومتر نیز استفاده می کنند.

به عنوان نمونه، اگر تک تیرانداز از چنین فاصله ای پیشرانه یک خودرو هاموی را با گلوله ای ضد زره هدف قرار دهد، خودرو غیر قابل استفاده و متوقف می شود.

دی‌اکس‌ال-5 قرار است به خانواده شناخته شده تفنگ های تک تیرانداز دی‌اکس‌ال اضافه شود که در حال حاضر دو عضو دیگر به نام های دی‌اکس‌ال-3 و دی‌اکس‌ال-4 دارد.

دی‌اکس‌ال-4 (بالا) – دی‌اکس‌ال-5 (پایین)

به گفته یوری سینیچکین، مهندس ارشد در شرکت لوباف آرمز، دی‌اکس‌ال-5 برای اهداف حجیم‌تر مناسب‌تر است تا این که برای هدف قرار دادن نیروهای دشمن در میدان نبرد استفاده شود. اگرچه کالیبر 50 در مقایسه با کالیبرهای دیگر تفنگ های تک تیرانداز بسیار قدرتمندتر است اما به اندازه گلوله های کالیبر 375 یا 408 دقیق نیست.

لوباف آرمز به تازگی نخستین آزمایش های تفنگ تک تیرانداز دی‌اکس‌ال-5 را در میدان تیر انجام داده است. این سلاح دقت کمتر از 1 ام‌اوای (دقیقه در زاویه) را نشان داده است، به این معنی که پراکندگی بین سه گلوله از فاصله 100 متری کمتر از 3 سانتیمتر بوده است.

در قنداق دی‌اکس‌ال-5 یک ضربه‌گیر ویژه بکار گرفته شده است تا لگد تفنگ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از این سلاح به عنوان یکی از نرم‌ترین تفنگ های تک تیرانداز کالیبر 50 بی‌ام‌جی موجود در بازار تا به امروز نام برده می شود.

به گفته سینیچکین، این ویژگی به افزایش دقت تیرانداز کمک خواهد کرد. این مساله به ویژه زمانی که تیرانداز قصد شلیک به اهدافی در فواصل بسیار دور را دارد، احساس خواهد شد.

در حال حاضر، چندین تفنگ تک تیرانداز دی‌اکس‌ال-5 برای یک مشتری خاورمیانه ای در حال تولید است. همچنین، لوباف آرمز طرحی از یک مدل جدید مبتنی بر دی‌اکس‌ال-5 را دنبال می کند که می تواند اهدافی تا فاصله ای هفت کیلومتری را نیز مورد اصابت قرار دهد. این در شرایطی است که برد مطمئن برای شلیک با دی‌اکس‌ال-5 حدود سه کیلومتر عنوان شده است که در این شرایط نیز همچنان سلاحی توانمند محسوب می شود.

برای هدف قرار دادن اهداف در فاصله هفت کیلومتری اصلاحاتی روی تفنگ دی‌اکس‌ال-5 انجام خواهد شد و از گلوله های فراصوت جدید که به طور ویژه برای این سلاح ساخته می شوند، استفاده خواهد شد. آزمایش های این مدل از دی‌اکس‌ال-5 قرار است در بهار سال آینده انجام شود.

لوباف آرمز ارتش های خارجی را به عنوان مشتریان اصلی تفنگ تک تیرانداز دی‌اکس‌ال-5 در نظر گرفته است. این در شرایطی است که قیمت یک تفنگ دی‌اکس‌ال-5 بدون دوربین برابر با 25 هزار دلار اعلام شده است. به گفته لوباف آرمز، فناوری های مورد استفاده در تفنگ دی‌اکس‌ال-5 و گلوله های فراصوت جدید که در بهار آینده آزمایش خواهند شد می توانند به طور قابل توجهی توانایی های تک تیراندازها را ارتقا دهند.

تک تیراندازان درباره دیاکسال-5 چه می گویند

آندری پیسکونوف، مربی نیروهای ویژه، معتقد است که دی‌اکس‌ال-5 گامی رو به جلو برای شرکت های روسی تولیدکننده سلاح محسوب می شود اما فکر نمی کند که این تفنگ جدید بتواند از نظر کیفیت از سلاح های خارجی پیشی بگیرد.

وی اظهارنظر درباره تفنگ تک تیرانداز دی‌اکس‌ال-5 و این که نیروهای نظامی تمایلی به جایگزینی سلاح های خود با این مدل جدید داشته باشند را به چند دلیل زود می داند.

نخست، دی‌اکس‌ال-5 همچنان سلاحی خام است و باید آزمایش های واقعی در میدان نبرد را پشت سر بگذارد، نظرات کاربران درباره آن باید ارائه شده و شرکت تولیدکننده باید تمام مشکلاتی که ممکن است رخ دهند را برطرف کند.

مساله دیگر قیمت تفنگ دی‌اکس‌ال-5 است. برجسب قیمت 25 هزار دلاری موجب شگفتی پیسکونوف شده و آن را محصولی گران قیمت عنوان کرده است.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد