گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاهویج؛ دروغ مقامات انگلیس و راهی برای شکست دشمن! (+عکس)

هویج؛ دروغ مقامات انگلیس و راهی برای شکست دشمن! (+عکس)

هویج؛ دروغ مقامات انگلیس و راهی برای شکست دشمن! (+عکس)

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح مدتهاست که به کودکان توصیه می شود که برای تقویت دید و بینایی خود هویج بخورند. اما یک رژیم غذایی سرشار از هویج نمی تواند دید 20 از 20 را برای شما به ارمغان آورده یا به دیدن محیط اطراف در تاریکی کمک کند.

این ایده در واقع میراثی از جنگ جهانی دوم است. دولت انگلیس در آن زمان به شهروندان کشور گفت که برای تقویت بینایی خود و کمک به پیروزی در جنگ هویج مصرف کنند. این پیام فراتر از مرزهای انگلیس گسترش یافت و حتی امروز نیز توصیه ای قانع کننده است.

بین مصرف هویج و بینایی رابطه ای وجود دارد. هویج دارای بتا-کاروتن است که به تولید ویتامین A که ظاهرا تقویت کننده بینایی است، کمک می کند. اما آنچه ویتامین A می تواند انجام دهد درمان شب کوری، اختلالی که دیدن محیط اطراف در نور کم را دشوار می کند، و نه تقویت بینایی است. شب کوری گاهی اوقات به دلیل بیماری آب مروارید ایجاد می شود، اما در مواردی که با کمبود ویتامین A مرتبط است، مصرف هویج یکی از گزینه های روی میز برای مقابله با این شرایط محسوب می شود.

در طول جنگ جهانی دوم، بریتانیا دلیل خوبی برای نگرانی در مورد شب کوری داشت. برای خنثی کردن حملات بمب افکن های آلمانی که از نور شهرها برای شناسایی هدف خود استفاده می کردند، انگلیس در طول شب با خاموش کردن چراغ ها تقریبا به طور کامل تاریک می شد. این روند از سال 1939 تا 1945 ادامه داشت و کمبود نور موجب تصادفات می شد. فقط در ماه نخست جنگ، تاریکی شهرهای انگلیس موجب 1130 مرگ جاده ای شد.

در 22 دسامبر 1940، وزارت کشاورزی انگلیس بیانیه ای منتشر کرده و از مردم خواست مصرف هویج را در برنامه غذایی خود جای دهند. در این بیانیه آمده بود: اگر مقدار کافی هویج را در رژیم غذایی خود جای دهیم، می توانیم بر بیماری نسبتا شایع شب کوری غلبه کنیم.

کمبود مواد غذایی در زمان جنگ به دلیل جیره‌بندی، انگیزه دیگر دولت انگلیس برای تشویق مردم به مصرف هویج بود، زیرا این ماده غذایی فراوان و ارزان بود. سازمان های دولتی به عنوان بخشی از کمپین های گسترده با هدف ترغیب مردم بریتانیا به خوردن هویج، این ماده غذایی را گزینه ای عالی برای تقویت چشم ها معرفی می کردند.

برنامه های رادیویی فواید مختلف مصرف هویج را بیان می کردند. پوسترهایی در سطح شهرها پخش شده بود که نشان می دادند مردم فقط با خوردن هویج می توانند از برخورد با ماشین ها در تاریکی شب پرهیز کنند. وزارت مواد غذایی بریتانیا حتی جزوه هایی با دستورالعمل های غذایی مختلف با هویج منتشر کرد و بر این نکته تاکید می شد که این سبزی می تواند به افراد برای دیدن بهتر محیط اطراف در تاریکی شب کمک کند.

نشان دادن هویج به عنوان یک ابرماده غذایی تقویت کننده دید در شب، مزیت مهم دیگری داشت و آن پنهان نگه داشتن یک فناوری راداری مخفی توسعه یافته توسط انگلیس از نیروهای ارتش آلمان بود. برای جلوگیری از حملات شبانه بمب افکن های آلمان نازی، نیروی هوایی سلطنتی انگلیس یک رادار رهگیری هوابرد را ساخته بود. انگلیسی ها تا پیش از این از یک سامانه زمینی متشکل از برج های راداری در امتداد ساحل استفاده می کردند. اما سامانه رادار رهگیری هوابرد امکان نصب روی هواپیماها و شناسایی بمب افکن های آلمانی از هوا را فراهم می کرد.

برای پنهان نگه داشتن این فناوری جدید، خلبانان نیروی هوایی انگلیس که عازم ماموریت های شبانه می شدند به عنوان افرادی که دارای دید فوق العاده برای شناسایی هواپیماهای دشمن در تاریکی هستند، معرفی می شدند. مقام های رسمی به خبرنگاران می گفتند که این توانایی با یک رژیم غذایی سرشار از هویج مرتبط است.

جان کانینگهام که لقب “چشم گربه ای” برای وی در نظر گرفته شده بود، یکی از شناخته شده‌ترین نام ها در این زمینه بود که توانایی بالایی در شناسایی بمب افکن های نیروهای هوایی آلمان از خود نشان داد. در شرایطی که مقام های دولتی و نظامی انگلیس مدعی بودند که یک رژیم غذایی سرشار از هویج چنین توانایی فوق العاده ای به کانینگهام بخشیده است، اما دقت وی در واقع تا حد زیادی با رادار رهگیری هوابرد مارک 4 مرتبط بود.

داستان های مهارت کانینگهام از مرزهای بریتانیا فراتر رفته و تا آمریکا گسترش یافت. در 7 دسامبر 1941، مقاله ای در واشنگتن پست درباره جان کانینگهام منتشر و به این نکته اشاره شد که رژیم غذایی وی، والدین انگلیسی و نقاط دیگر جهان را برای تغذیه کودکان خود با هویج ترغیب کرده است.

تبلیغات وزارت مواد غذایی انگلیس به آمریکا نیز رسید. همانطور که آمریکایی ها برای خاموشی های احتمالی آماده می شدند، برای الهام گرفتن به بریتانیا توجه داشتند. نیویورک تایمز در 25 ژانویه 1942 طی گزارشی به این نکته اشاره کرد که انگلیس به میزان زیاد هویج پرورش می دهد و برای تقویت بینایی مردم و پیشگیری از برخورد آنها با یکدیگر، تیرهای چراغ برق، و خودروها به این ماده غذایی متکی است. نشریه تایمز نیز دستورالعمل وزارت مواد غذایی انگلیس برای پنکیک های هویج و سیب زمینی را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین A برای زمان خاموشی منتشر کرد.

آلمانی ها احتمالا هرگز فریب این ترفند هویج انگلیسی ها را نخورده و زمانی که سامانه رهگیری هوابرد خود را توسعه دادند، کارایی این ترفند نیز از بین رفت. اما انگلیسی ها و آمریکایی ها برای مدتی طولانی با تبلیغات مرتبط با هویج بمباران شده بودند. اگرچه از ضرورت های زمان جنگ سرچشمه می گرفت، اما مفهوم ویژگی های تقویت کننده چشم مرتبط با هویج ریشه های عمیقی یافت و امروز نیز توصیه ای متقاعد کننده است.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد