گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتسلیحات دریاییزیردریایی انگلیسی مجهز به 192 کلاهک جنگی هسته ای!

زیردریایی انگلیسی مجهز به 192 کلاهک جنگی هسته ای!

زیردریایی انگلیسی مجهز به 192 کلاهک جنگی هسته ای!

مجله تصویری سلاح چهار زیر دریایی هسته ای کلاس ونگارد نیروی دریایی پادشاهی در حال حاضر نیروی بازدارنده هسته ای راهبردی بریتانیا را شکل می دهند. هر یک از این زیردریایی ها مجهز به موشک های هسته ای ترایدنت 2 دی5 (Trident II D5) هستند. همچنین، آنها بزرگ‌ترین زیردریایی هایی هستند که در بریتانیا ساخته شده و سومین نوع کشتی بزرگ در نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا محسوب می شوند.

کلاس ونگارد در سال 1994 به عنوان بخشی از برنامه هسته ای ترایدنت بریتانیا معرفی شد و شامل چهار زیردریایی ونگارد (اس28)، ویکتوریوس (اس29)، ویجیلنت (اس30)، و ونجنس (اس31) می شود.

هر چهار زیردریایی در پایگاه دریایی اچ‌ام کلاید، در غرب گلاسکو، اسکاتلند مستقر هستند. زیردریایی های کلاس ونگارد قرار بود عمر خدمت 25 سال داشته باشند، و با ورود زیردریایی های کلاس دردنات (Dreadnought-class) به خدمت که قرار است در سال 2024 انجام شود، جایگزین خواهند شد.

هر زیردریایی کلاس ونگارد از یک راکتور هسته ای رولزرویس پی‌دبلیوآر2 با دو توربین جی‌ئی‌سی نیرو می گیرد. این زیردریایی ها دارای یک شفت و یک پیشرانه پمپ-جت و دو ژنراتور توربو دبیلو‌اچ آلن هستند.

بزرگترین زیردریایی ها در نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا

با طول نزدیک به 150 متر و بیش از 16 هزار متریک تن وزن، کلاس ونگارد بزرگ‌ترین نوع زیردریایی است که تاکنون در بریتانیا ساخته شده است و سومین نوع بزرگ کشتی جنگی در حال خدمت در نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا محسوب می شود. به واسطه اندازه این زیردریایی ها، یک تاسیسات تولید ویژه باید برای ساخت و ساز زیردریایی های کلاس ونگارد ساخته می شد.

افزایش اندازه زیردیایی ها برای قرارگیری موشک ترایدنت دی5 ضروری بود، اما این زیردریایی ها به خدمه کمتر (132 نفر) در مقایسه با زیردریایی های پولاریس (149 نفر) نیاز دارند. محفظه موشک 16 لوله ای در زیردریایی های جدید ترایدنت بر اساس سامانه 24 لوله مورد استفاده در زیردریایی های ترایدنت کلاس اوهایو نیروی دریایی آمریکا شکل گرفته است.

موشک های هسته ای ترایدنت می توانند به سمت اهدافی در فاصله 4 هزار مایلی (6437 کیلومتر) شلیک شوند و در بیشینه سرعت خود با سرعت بیش از 13 هزار مایل بر ساعت (20921 کیلومتر بر ساعت) حرکت می کنند.

کلاس ونگارد با چندین بهبود و پیشرفت چشمگیر طراحی شده که شامل طراحی جدید سامانه پیشرانه هسته ای و همچنین یک سامانه تسلیحات تاکتیکی جدید یا اهداف دفاع شخصی، پیش و پس از شلیک موشک می شود. در شرایط عادی، این زیردریایی ها با توجه به ماموریت به یک تا سه کلاهک هسته ای مجهز می شوند، اما هر زیردریایی کلاس ونگارد قادر به حمل 192 کلاهک جنگی است.

زیردریایی هایی تهاجمی

در شرایطی که زیردریایی های کلاس ونگارد به عنوان یک ابزار بازدارنده هسته ای طراحی شده اند، اما به چهار لوله اژدر 21 اینچی (533 میلیمتر) مجهز هستند و می توانند تا 16 اژدر سنگین وزن اسپیرفیش (Spearfish) را حمل کنند.

اژدر اسپیرفیش با سرعت کامل می تواند به سمت هدفی در فاصله 14 مایلی (22 کیلومتر) حرکت کند، در شرایطی که دامنه حرکت آن با سرعت کم به بیش از 30 مایل (48 کیلومتر) افزایش می یابد. اژدرها می توانند 660 پوند خرج انفجاری را حمل کنند که امکان مقابله ضد زیردریایی و ضد جنگ سطحی را برای زیردریایی های کلاس ونگارد فراهم می کند.

زیردریایی های کلاس ونگارد به آنچه نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا “سونار بی نظیر جهان” می نامد، مجهز هستند که حساسیت آن به اندازه ای است که می تواند کشتی ها را از فاصله 50 مایلی (80 کیلومتر) شناسایی کند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد