گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیاوکراینی‌ها چگونه پهپادهای روسی را شکار می‌کنند؟/ سلاحی که از لیتوانی وارد جنگ شده است

اوکراینی‌ها چگونه پهپادهای روسی را شکار می‌کنند؟/ سلاحی که از لیتوانی وارد جنگ شده است

اوکراینی‌ها چگونه پهپادهای روسی را شکار می‌کنند؟/ سلاحی که از لیتوانی وارد جنگ شده است

مجله تصویری سلاح به نظر می رسد نیروهای مسلح اوکراین از یک سلاح ضد پهپاد آینده‌نگر محصول کشور لیتوانی برای مقابله با پهپادهای ارتش روسیه استفاده می کنند. این سلاح برای سرنگونی پهپادها می تواند امواج الکترومغناطیسی را به سمت آنها منتشر کند.

 

 

جنگ جاری بین روسیه و اوکراین شاهد به کارگیری برخی از بهترین تسلیحات از هر دو طرف بوده است و در این میان اوکراین با برخورداری از پشتیبانی بین المللی از کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، لهستان، لیتوانی و ترکیه تسلیحات دریافت کرده است.

ارتش اوکراین به برخی از جدیدترین فناوری های ضد پهپاد مجهز شده است که از آن جمله می توان به سامانه الکترونیکی شکار پهپاد اسکایوایپر EDM4S که توسط شرکت لیتوانیایی ان‌تی سرویس (NT Service) تولید شده است، اشاره کرد.

تصویری که به تازگی در رسانه های اجتماعی دست به دست می شود، والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین را با سلاح ضد پهپاد EDM4S نشان می دهد.

این سلاح برای خنثی کردن پهپادهای اندازه کوچک تا متوسط طراحی شده و توانایی شناسایی و مختل کردن سامانه های هدایت، ردیابی و ناوبری پهپاد را دارد.

اندازه کوچک پهپادها و توانایی آنها در حرکت سریع موجب شده تا شناسایی، هدف گیری و حمله به آنها با استفاده از سلاح های جنبشی مانند تورها، گلوله ها و موشک ها دشوار شود، از این رو، در سال های اخیر، پهپادهای مسلح، خود را به عنوان برگی برنده در میدان نبرد مطرح کرده اند.

با افزایش تهدیدات از سوی پهپادها، ارتش اوکراین تصمیم گرفت تا سامانه های جنگ الکترونیک دستی را برای مقابله با پهپادها سفارش دهد.

قرارداد با شرکت ان‌تی سرویس برای تامین 37 سامانه اسکای‌وایپر EDM4S در سال 2020 امضا شد. طبق شرایط قرارداد، شرکت سازنده باید سامانه را برای برآورده کردن الزامات نیروهای مسلح اوکراین سفارشی سازی می کرد. نسخه ای که به اوکراین تحویل داده شد به نام EDM4S-UA شناخته می شود.

بنابر گزارش رسانه ها، ارتش اوکراین استفاده از سلاح های اسکای‌وایپر را در سال 2021 علیه نیروهای جدایی طلب در منطقه دونباس آغاز کرد.

اپراتور سلاح اسکای‌وایپر باید آن را به سمت پهپاد نشانه گرفته و سپس ماشه را فشار دهد تا یک پالس الکترومغناطیسی به سمت پهپاد ارسال شود که می تواند در ارتباط بین پهپاد و اپراتور آن اختلال ایجاد کند.

تمام ماژول های این سامانه ضد پهپاد روی فریم مقاومی از جنس آلومینیوم سبک نصب شده و ظاهر کل مجموعه شبیه به یک تفنگ تهاجمی است.

سامانه اسکای‌وایپر دارای 4 آنتن است که این تعداد می تواند تا 6 آنتن افزایش یابد. دو آنتن برای باندهای فرکانسی 2.4 گیگاهرتز و 5.8 گیگاهرتز با توان 10 وات برای هر کدام، یک آنتن برای تداخل در جی‌پی‌اس برای باند 1.5 گیگاهرتز با توان 10 وات، و آنتن دیگر برای تداخل در سامانه گلوناس برای باند 1.5 گیگاهرتز با توان 10 وات است. در صورت درخواست مشتری می توان سامانه ای سازگار برای کار با فرکانس های دیگر تولید کرد.

سلاح ضد پهپاد اسکای‌وایپر برای استفاده توسط یک اپراتور طراحی شده است. این سلاح 5.5 کیلوگرم وزن دارد و برد آن 3 تا 5 کیلومتر است.

بنابر ادعای شرکت ان‌تی سرویس، جَمر EDM4S از یک سامانه نظارتی متصل به آشکارسازهای هوایی استفاده می کند که به اپراتور در مورد نفوذ و موقعیت پهپاد هشدار می دهد.

بیشتر پهپادهای نظامی روسیه در دسته های اندازه کوچک تا متوسط قرار می گیرند که از آن جمله می توان به گرانات 1، گرانات 2، الرون-3، مدل های زالا، اورلان-10، تاخیون، و زاستاوا اشاره کرد.

به گفته ساموئل بندت، پژوهشگر مرکز امنیت جدید آمریکا، مفهوم استاندارد روسیه از عملیات شامل استفاده از پهپادها به عنوان “چشم و گوش” هوابرد است و این شامل مشاهده سرزمین اطراف، انتقال داده ها بین فرماندهان و نیروهای مستقر، و شناسایی و ردیابی اهدافی است که بعدا می توانند توسط هر چیزی از آتش یک جوخه پیاده نظام تا یک تانک، توپخانه یا هواپیما نابود شوند.

با این وجود، حملات اولیه روسیه در اوکراین فاقد آن نوع آگاهی موقعیتی بود که چنین پهپادهایی قرار است ارائه کنند. یکی از دلایل در پس این شرایط ممکن است شبکه های دفاع هوایی و جنگ الکترونیک اوکراین باشد که در تلاش های روسیه برای استفاده از پهپادهای خود اختلال ایجاد می کنند.

اخیرا، گزارش شده که نیروهای اوکراینی جدیدترین سامانه پهپاد تاکتیکی اوریون روسیه را با استفاده از موشک استاراستریک سرنگون کرده اند. اما در مورد شکار پهپاد با استفاده از سامانه ضد پهپاد EDM4S گزارش مستندی ارائه نشده است.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد