گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتسلیحات دریاییموشکی که روس ها جدی نگرفتند و برایشان دردسرساز شد!/ نپتون چه ویژگی هایی دارد؟

موشکی که روس ها جدی نگرفتند و برایشان دردسرساز شد!/ نپتون چه ویژگی هایی دارد؟

موشکی که روس ها جدی نگرفتند و برایشان دردسرساز شد!/ نپتون چه ویژگی هایی دارد؟

مجله تصویری سلاح پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال 2014، اوکراین از جدیدترین پروژه نظامی خود که یک موشک کروز ضد کشتی به نام “نپتون” بود، رونمایی کرد.

اگرچه نپتون در آن زمان توجه چندانی را به سوی خود جلب نکرد، اما اکنون و پس از اعلام ارتش اوکراین مبنی بر استفاده از این موشک برای هدف قرار دادن رزم‌ناو کلیدی “موسکوا”، در کانون توجه قرار گرفته است. ناو جنگی موسکوا سرگروه ناوگان دریای سیاه روسیه بود.

این حمله و غرق شدن رزم‌ناو موسکوا دستاورد بزرگی برای اوکراین نه تنها در زمینه تلاش های جنگی این کشور، بلکه برای صنعت تسلیحات تولید داخل محسوب می شود، حتی در شرایطی که اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه به سلاح های اهدایی متحدان غربی متکی است.

از زمان حمله روسیه در 24 فوریه، سلاح های ساخت کشورهای دیگر روانه اوکراین شده اند. اما اوکراین خود یک صادرکننده مهم سلاح محسوب می شود و سابقه ای طولانی در زمینه ساخت موشک ها و راکت ها دارد که به دوران اتحاد جماهیر شوروی باز می گردد. روسیه زمانی یک بازار کلیدی برای صادرات سلاح های ساخت اوکراین بود.

پس از انفجار و آتش سوزی در رزم‌ناو موسکوا که آسیب دیدگی شدید آن را به همراه داشت، این کشتی هنگام یدک‌کشی غرق شده است. به گفته یک مقام ارشد دفاعی آمریکا، اصابت دو موشک نپتون به رزم‌ناو موسکوا موجب انفجار و آسیب دیدن آن شده بود.

اما دولت روسیه فقط به بروز آتش سوزی و انفجار در عرشه رزم‌ناو موسکوا اشاره داشته و اعلام کرده است که این ناو جنگی هنگام بکسل شدن به سمت بندر به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی و از دست رفتن توازن کشتی غرق شده است.

رزم‌ناو 12 هزار و 500 تنی موسکوا مهم‌ترین کشتی جنگی روسیه در دریای سیاه محسوب می شد که توانایی حمل 16 موشک کروز دوربرد را داشت و به طور معمول حدود 500 خدمه در آن حضور داشتند.

موشک نپتون چیست؟

آر‌کی-360ام‌تی نپتون، یک موشک کروز ضد کشتی است که می تواند اهدافی در فاصله 300 کیلومتری را منهدم کند.

این موشک مجهز به پیشرانه با 16 فوت (5 متر) طول می تواند با سرعت 560 مایل بر ساعت (900 کیلومتر بر ساعت) و در ارتفاعات بین 9 تا 30 فوت (3 تا 9 متر) از سطح حرکت کند.

موشک های نپتون قابلیت نصب روی کشتی، در خشکی و پرتابگرهای هوایی را دارند و به طور رسمی از آگوست 2020 توسط نیروهای مسلح اوکراین به کار گرفته شده اند.

موشک نپتون با وزن 870 کیلوگرم و کلاهک جنگی 150 کیلوگرمی، توانایی منهدم کردن اهدافی تا 5000 تن را با استفاده از سامانه هدایت راداری دارد.

موشک نپتون پیش از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در حال توسعه بود، اما این اقدام روس ها به تسریع توسعه و تولید این موشک توسط دفتر طراحی لوچ (Luch Design Bureau) منجر شد. این شبه جزیره پایگاه اصلی نیروی دریایی اوکراین و سامانه های دفاعی ساحلی دوران شوروی بود که زمانی از خاک اوکراین در برابر حملات از جانب دریای سیاه محافظت می کردند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد