گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیچین در برابر F-35 آمریکا، این جنگنده پیشرفته را ساخت!

چین در برابر F-35 آمریکا، این جنگنده پیشرفته را ساخت!

چین در برابر F-35 آمریکا، این جنگنده پیشرفته را ساخت!

مجله تصویری سلاح چنگدو جی-20 پیشرفته‌ترین جت جنگنده رادارگریز نیروی هوایی چین است. این هواپیما که با نام مستعار “اژدهای نیرومند” (Mighty Dragon) شناخته می شود، در مارس 2017 توسط نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق چین به خدمت گرفته شد. جی-20 محصول گروه صنعت هوانوردی چنگدو و یکی از پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی چین است.

 

 

چین برای نخستین بار در سال 2016 و طی نمایشگاه هوایی ژوهای در گوانگ‌دونگ از جت جنگنده جی-20 رونمایی کرد. پس از جت های جنگنده نسل پنجم اف-22 رپتور و اف-35 لایتنینگ 2 محصول شرکت لاکهید مارتین آمریکا، جی-20 مایتی دراگون سومین جت جنگنده نسل پنجم جهان است. نیروی هوایی چین در سال 2021 ناوگانی متشکل از 50 فروند جی-20 در اختیار داشت.

جی-20 مایتی دراگون رقیبی برای اف-35 لایتنینگ 2

جت جنگنده رادارگریز اف-35 از ژوییه 2015 خدمت در ارتش آمریکا را آغاز کرده است. سه نوع از این هواپیما وجود دارند که شامل اف-35ای با قابلیت برخاستن و فرود عادی از روی باند، اف-35بی با قابلیت برخاستن از روی باندهای کوتاه و فرود عمودی، و اف-35سی می شوند که در ناوهای هواپیمابر قابل استفاده است. انواع مختلف اف-35 بر اساس توانایی برخاستن از زمین و فرود متمایز می شوند.

لاکهید مارتین از اف-35 به عنوان پیشرفته‌ترین جت جنگنده در جهان با رادارگریزی بالا، حسگرهای پیشرفته، در هم آمیختگی اطلاعات و اتصال شبکه نام می برد.

با این وجود، رقابت سختی با جت جنگنده جی-20 وجود دارد.

این دو جنگنده سابقه رویارویی در دریای چین شرقی را دارند. ژنرال کنت ویلسباخ فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اقیانوس آرام، در مصاحبه با موسسه مطالعات هوافضای میچل به این نکته اشاره داشت که توانایی چین در دفاع از کشور خود افزایش یافته است. توانایی بالای خلبانان چینی در پرواز با جت جنگنده جی-20 نکته دیگری بود که ژنرال ویلسباخ به آن اشاره داشت.

هواپیمایی با طول و عرض زیاد

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت ارو کرنر، جت جنگنده جی-20 دارای بیشینه سرعت 2468 کیلومتر بر ساعت و برد پروازی 5926 کیلومتر است. در مقام مقایسه و بنابر اطلاعات ارائه شده توسط نیروی هوایی پادشاهی استرالیا، جت جنگنده اف-35ای دارای بیشینه سرعت 1960 کیلومتر بر ساعت و برد پروازی 2200 کیلومتر است.

چنگدو جی-20 طولی برابر با 21.2 متر دارد و فاصله بین دو نوک بال آن 13.01 متر است. این هواپیما می تواند تا 66 هزار پا (20 هزار متر) اوج بگیرد.

بیشینه ظرفیت حمل تسلیحات جی-20 برابر با 11 هزار کیلوگرم است. تسلیحات اصلی این جت جنگنده شامل موشک های هوا به هوای کوتاه و دور برد می شوند.

انواع مختلف جی-20

برخی از انواع قابل توجه این جت جنگنده شامل جی-20ای، نخستین مدل جت، و جی-20اس، نخستین جت جنگنده رادارگریز دو سرنشین، می شوند.

به گفته وب سایت نظامی گلوبال سکیوریتی، چین توانایی توسعه چندین نوع دیگر از این جت جنگنده از جمله بمب افکن، هواپیمای جنگ الکترونیک، و نسخه قابل استفاده در ناو هواپیمابر را دارد.

در ابتدا، مجهز به پیشرانه های روسی ایال-31اف

جت جنگنده جی-20 در ابتدا به پیشرانه های ای‌ال-31اف مجهز بود، اما بنابر گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، این جت جنگنده ارتقا پیشرانه های خود را تجربه کرده و به پیشرانه توربوفن پس سوز دبلیواس-15 مجهز شده است. به عنوان بخشی از برنامه بومی‌سازی چین، تمام جنگنده های جی-20 به پیشرانه های ساخت این کشور مانند دبلیواس-15 مجهز خواهند شد.

بنابر گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، ارتقا پیشرانه برای نزدیک کردن عملکرد جی-20 به اف-22 انجام شده است. پیشرانه دبلیواس-15 برای تقویت مانورپذیری و توانایی رزمی جی-20 بکار گرفته شده است.

برچسب قیمت بین 100 میلیون تا 120 میلیون دلار برای هر فروند

بنابر گزارش دیپلمات، در اوایل دهه 2000، هزینه اولیه جت جنگنده جی-20 برابر با 450 تا 500 میلیون رنمینبی چین یا حدود 60 تا 70 میلیون دلار اعلام شد. بنابر تخمین های ارائه شده در گزارش های مختلف، هزینه این جت جنگنده از آن زمان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

بنابر گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، هزینه پژوهش و توسعه جی-20 مایتی دراگون بیش از 30 میلیارد رنمینبی برآورد شده است.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد