گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاموشک بریمستون؛ قاتل انگلیسی تانک ها و ابتکار جالب اوکراینی ها

موشک بریمستون؛ قاتل انگلیسی تانک ها و ابتکار جالب اوکراینی ها

موشک بریمستون؛ قاتل انگلیسی تانک ها و ابتکار جالب اوکراینی ها

مجله تصویری سلاح موشک بریمستون (Brimstone Missile) محصول شرکت ام‌بی‌دی‌ای بریتانیا، یکی از جنگ افزارهایی ارسالی اوکراین در قالب بسته های کمک نظامی انگلیس است. این موشک را می توان معادل موشک هل‌فایر ساخت آمریکا در نظر گرفت.

 

 

موشک بریمستون قابلیت پرتاب از زمین، هوا و یا از روی یک وسیله نقلیه در هر ساعت از شبانه روز و در شرایط آب و هوایی مختلف را دارد. این موشک علیه تانک ها و وسایل نقلیه زرهی و حتی قایق های کوچک موثر عمل می کند.

بستر پرتاب موشک بریمستون

موشک بریمستون در ابتدا برای پرتاب توسط هواگردهای بدون سرنشین (پهپاد) و هواپیماها طراحی شده بود، اما اوکراینی ها آن را برای شلیک از روی یک خودرو نیز سازگار کرده اند. این قابلیت تحرک زمینی سطح مرگبار بودن موشک بریمستون را هرچه بیشتر افزایش می دهد.

اثبات کارایی جنگی بریمستون در خاورمیانه و جنوب آسیا

موشک فراصوت بریمستون با بیشینه سرعت 1.3 ماخ از سال 2005 در خدمت ارتش بریتانیا قرار گرفته است. نیروی هوایی پادشاهی بریتانیا از این موشک سوخت جامد در عراق و افغانستان استفاده کرد.

بریمستون با برچسب قیمت بیش از 200 هزار دلار برای هر واحد، موشک گران قیمتی محسوب می شود. آلمان و عربستان از خریداران شناخته شده این موشک محسوب می شوند. بریمستون از نوع موشک های “شلیک کن و فراموش کن” محسوب می شود و به رادار و سامانه هدایت جستجوگر لیزری مجهز است.

بریمستون؛ موشکی کوچک اما ارزشمند

موشک بریمستون تنها شش فوت (1.8 متر) طول و 200 پوند (91 کیلوگرم) وزن دارد و کلاهک جنگی زره‌شکن آن حدود 14 پوند (6.3 کیلوگرم) وزن دارد، اما در اوکراین بار دیگر توانایی های خود در نابودی تانک ها را نشان داده است. این موشک از یک پرتابگر سه گلوله ای که امکان نصب روی یک وانت نیز دارد، شلیک می شود.

آیا می توان از موشک بریمستون علیه قایق ها و کشتی های روسیه استفاده کرد؟

یک نسخه دریایی از موشک بریمستون به نام “سی اسپیر” (Sea Spear) وجود دارد که می تواند قایق ها و کشتی های کوچک را نابود کند. مشخص نیست آیا اوکراین این نوع موشک را نیز دریافت کرده است یا خیر زیرا بیشتر ویدئوهایی که تا به امروز در رسانه های اجتماعی منتشر شده اند، پرتابگرهای زمینی که روی یک وانت نصب شده اند را نشان می دهند.

آیا می توان این وانت ها را در خط ساحلی پارک کرد تا کشتی ها و قایق های روسی در دریای سیاه را نابود کرد؟ مطمئنا به خدمه ای باتجربه برای تحقق چنین هدفی نیاز است. موشک سی اسپیر ممکن است توانایی اوکراین برای ضربه زدن به شناورهای سطحی روسیه را افزایش دهد.

اما برد شلیک احتمالا بسیار کوتاه است و کلاهک جنگی سی اسپیر به اندازه ای بزرگ نیست تا آسیب جدی به کشتی های بزرگ‌تر وارد کند، از این رو، بیشتر برای از بین بردن یدک‌کش های نجات روسیه که نزدیک به خط ساحلی فعالیت می کنند، قابل استفاده به نظر می رسد.

وضعیت سیاسی انگلیس اهمیت دارد

بوریس جانسون نخست وزیر سابق انگلیس به تازگی استعفا داده است، اما تا زمان انتخاب جایگزین وی به امور کشور رسیدگی خواهد کرد. وی یکی از طرفداران جدی موشک بریمستون است. جانسون از دریافت محموله های کمک نظامی شامل موشک های بریمستون توسط اوکراینی ها در آغاز جنگ با روسیه اطمینان حاصل کرد. حال باید دید رهبر سیاسی جدید انگلیس آیا به ارسال موشک های بیشتر به اوکراین ادامه خواهد داد یا خیر.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد