گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیجنگنده کره ای کی‌اف-21 جایگزینی ارزان برای لاکهید اف-35

جنگنده کره ای کی‌اف-21 جایگزینی ارزان برای لاکهید اف-35

جنگنده کره ای کی‌اف-21 جایگزینی ارزان برای لاکهید اف-35

مجله تصویری سلاح کره جنوبی به تازگی از جدیدترین هواگرد نظامی خود یعنی جنگنده رادارگریز کیاف-21 (KF-21 Boramae) رونمایی کرد. این هواپیما نخستین پرواز خود را نیز در نوزدهم ژوییه 2022 با موفقیت انجام داده است. خبر نخستین پرواز موفق کی‌اف-21 در حالی منتشر می شود که کره جنوبی به واسطه تهدیدات فزاینده کره شمالی در پی تقویت توانایی های دفاعی خود است.

 

 

با این وجود، بخش مهم‌تر داستان معرفی جت جنگنده کی‌اف-21 نقشی است که این هواپیما می تواند در تحول صنعت تسلیحات کره جنوبی ایفا کند.

کی‌اف-21 توسط صنایع هوافضای کره (Korea Aerospace Industries) به عنوان بخشی از یک پروژه 6.6 میلیارد دلاری برای جایگزینی ناوگان قدیمی جنگنده های اف-4 و اف-5 نیروی هوایی کره جنوبی توسعه یافته و همچنین از آن به عنوان جایگزینی ارزان‌تر برای جت جنگنده رادارگریز لاکهید مارتین اف-35 لایتنینگ 2 نام برده می شود.

به گفته سوراب بانیک تحلیلگر دفاعی در شرکت بین المللی گلوبال دیتا، نخسیتن پرواز موفق جت جنگنده نسل بعد کی‌اف-21 کره جنوبی گواهی بر پیشرفت های مداوم قابلیت های دفاعی این کشور است.

“توانایی های فناورانه کره جنوبی از سرعت قابل توجهی برخوردار است که صنایع هوافضای کره را قادر کرده تا یک جت جنگنده را از میزهای طراحی به نخستین پرواز موفق برساند.”

بر همین اساس، کره جنوبی به دومین کشور آسیایی پس از چین تبدیل شده که پرواز موفق یک جت جنگنده رادارگریز که به صورت بومی توسعه یافته است را عملی می کند. پرواز موفق کی‌اف-21 برای اندونزی نیز قابل توجه است زیرا 20 درصد از هزینه پروژه را تامین کرده و به دنبال افزودن این هواپیمای پیشرفته در ناوگان آینده خود است.

برنامه اولیه برای کیاف-21

طرح های فعلی شامل ساخت 40 فروند هواپیمای بلوک 1 و یکپارچه سازی با برنامه های دیهل دیفنس ایم-2000 (آی‌آرآی‌اس-تی)، متئور، جی‌دی‌ای‌ام، ال‌جی‌دی‌ای‌ام، و بمب های هدایت شونده کی‌جی‌جی‌بی می شوند. افزون بر این، مدل های بلوک 1 دارای قابلیت کامل نبرد هوا به هوا و قابلیت محدود نبرد هوا به سطح برای دستیابی به شرایط عملیاتی اولیه خواهند بود.

صنایع هوافضای کره با نگاهی به آینده در پی معرفی نسخه بلوک 2 نیز است که قابلیت کامل نبرد هوا به سطح را نیز ارائه می کند. انتظار می رود نیروی هوایی کره جنوبی 80 فروند از این انواع را دریافت کند و تحویل هواپیماهای بلوک 2 در سال 2028 آغاز شود.

از آنجایی که دولت و صنایع هوافضای کره جنوبی 80 درصد از تامین مالی این پروژه را بر عهده داشته اند، احتمالا نیروی هوایی این کشور بیشترین تعداد کی‌اف-21 را نسبت به هر کشور دیگری در اختیار خواهد داشت.

بنابر گزارش گلوبال دیتا، انتظار می رود کره جنوبی در مجموع 17.5 میلیارد دلار برای خرید هواپیماهای بال ثابت نظامی بین سال های 2022 تا 2032 هزینه کند و بخش هواپیماهای جنگی سهمی 82 درصدی را در این زمینه به خود اختصاص خواهد داد.

این اقدامات عمدتا در راستای توسعه قابلیت های بازدارندگی در برابر هرگونه تجاوز پیش بینی نشده از سوی همسایه شمالی است. همچنین، سرمایه گذاری در زمینه توسعه جنگنده های رادارگریز به کره جنوبی کمک خواهد کرد تا کی‌اف-21 را به کشورهای دوست که در پی کسب توانایی های مشابه هستند، عرضه کند.

آیا جایگزینی برای لاکهید اف-35 است؟

در شرایطی که کی‌اف-21 هواپیمایی پیشرفته است، اما در واقع قرار نیست که جانشین جنگنده لاکهید مارتین اف-35 در نیروی هوایی کره جنوبی شود زیرا در حال حاضر فاقد قابلیت های رادارگریزی هواپیمای آمریکایی است. جنگنده کره ای تسلیحات را روی جایگاه هایی خارج از بدنه خود حمل می کند که شش جایگاه زیر بال ها و چهار جایگاه زیر بدنه قرار دارند.

با این وجود، بحث هایی درباره توسعه نوع بلوک 3 که می تواند استانداردهای کامل جنگنده نسل پنجم از جمله قابلیت رادارگریزی و عملیات مشترک، و یک بدنه بزرگ‌تر دارای جایگاه داخلی تسلیحات را ارائه کند، وجود دارد. این شرایط می تواند کی‌اف-21 را به جایگزینی مقرون به صرفه برای لاکهید اف-35 برای کشورهایی با بودجه محدود مانند اندونزی تبدیل کند که شاید فقط رویای در اختیار داشتن یک جنگنده نسل پنجم یا چیزی نزدیک به آن را داشته باشند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد