گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهعملیات ویژه3 رکورد برتر متعلق به تسلیحات روسی؛ از قدرتمندترین انفجار هسته ای تا دورترین شلیک تک تیرانداز

3 رکورد برتر متعلق به تسلیحات روسی؛ از قدرتمندترین انفجار هسته ای تا دورترین شلیک تک تیرانداز

3 رکورد برتر متعلق به تسلیحات روسی؛ از قدرتمندترین انفجار هسته ای تا دورترین شلیک تک تیرانداز

مجله تصویری سلاح شرکت های روسی سازنده تسلیحات از جمله نام های شناخته شده در جهان در زمینه معرفی برخی از کارآمدترین و قابل اعتمادترین سامانه های تسلیحاتی هستند. برخی از آنها به طور خاص برای ثبت رکوردهای جهانی و به نمایش گذاشتن توانایی های زرادخانه روسیه ساخته شده اند. در ادامه با سه رکورد برتر که توسط تسلیحات ساخت روس ها ثبت شده اند، آشنا می شویم.

قدرتمندترین انفجار بمب هسته ای

 

 

 

اتحاد جماهیر شوروی سابق در 30 اکتبر 1961، قدرتمندترین بمب هیدروژنی جهان با نیرویی معادل 58 مگاتن تی‌ان‌تی را منفجر کرد. “بمب تزار” با اسم رمز ایوان یا وانیا و کد الفبایی ای‌ان602 (AN602) تقریبا سه هزار برابر قدرتمندتر از بمب هسته ای فرو افتاده بر شهر هیروشیمای ژاپن توسط آمریکا در سال 1945 بود.

امروز، چنین آزمایشی و تاثیر آن وحشتناک به نظر می رسد، اگرچه برخلاف بمب فرو افتاده بر هیروشیما، در آزمایش روس ها به کسی آسیب نرسید. اتحاد جماهیر شوروی انجام این آزمایش را برای نشان دادن قدرت خود به آمریکا و پیشگیری از درگیری های واقعی ضروری می دانست.

این انفجار توانایی اتحاد جماهیر شوروی سابق برای ساخت قوی‌ترین بمب های هسته ای در جهان را نشان داد. این آزمایش منجر به امضای پیمان منع آزمایش های تسلیحات هسته ای در اتمسفر، فضای بیرونی و زیر آب (پیمان منع جزئی آزمایش هسته ‌ای) شد که همه انفجارهای آزمایشی سلاح های هسته ای به جز مواردی که در زیر زمین انجام می شد را ممنوع کرد.

در ابتدا، قدرت بمب شوروی معادل 100 مگاتن تی‌ان‌تی بود. اما پس از محاسبات کارشناسان درباره تاثیر چنین انفجاری بر محیط زیست، تصمیم گرفته شد تا بمب با قدرت کمتری آزمایش شود.

برای انجام این آزمایش، مهندسان باید بمب افکن راهبردی تو-95 را ارتقا می دادند تا توانایی حمل بمب را داشته باشد. آنها دستگاه ویژه ای ساختند تا بمب طی پرواز زیر بدنه هواپیما محکم قرار بگیرد.

همچنین، سرعت سقوط بمب باید کاهش می یافت تا هواپیما امکان رسیدن به فاصله ایمن پس از رها کردن آن را داشته باشد و خدمه تحت تاثیر انفجار هسته ای قرار نگیرند. بر همین اساس، مهندسان چتر نجات ویژه ای را به بمب 27 تنی اضافه کردند که سرعت سقوط را تا 20 تا 25 متر بر ثانیه کاهش می داد.

بمب از بمب افکن راهبردی روس ها در ارتفاع 10500 متری رها شد و در ارتفاع 3700 متری از سطح زمین منفجر شد. در زمان انفجار، هواپیمای بمب افکن روس حدود 45 کیلومتر از محل انفجار دور شده بود، اما خدمه همچنان می توانستند ابر قارچی هسته ای ناشی از انفجار را مشاهده کنند.

قدرتمندترین انفجار غیر هسته ای جهان

 

 

ارتش روسیه دارای قدرتمندترین بمب غیرهسته ای جهان نیز است که با نام مستعار “پدر همه بمب ها” شناخته می شود.

این بمب توسط ارتش روسیه به عنوان معادلی قدرتمندتر برای بمب آمریکایی GBU-43/B MOAB که با نام مستعار “مادر همه بمب ها” شناخته می شود، شکل گرفت. این بمب دارای قدرتی معادل 10 تن تی‌ان‌تی بود و پس از چندین دهه حضور در زرادخانه تسلیحاتی آمریکا طی جنگ افغانستان در آوریل 2017 بکار گرفته شد.

نام اصلی بمب روسی بمب هوایی ترموباریک است و قدرتی معادل 44 تن تی‌ان‌تی دارد. آزمایش این سلاح در 11 سپتامبر 2007 انجام شد. پس از آن، این سلاح هرگز در شرایط جنگی واقعی استفاده نشده است.

قدرت تخریب “پدر همه بمب ها” با کلاهک های هسته ای قابل مقایسه است. اما برخلاف کلاهک های هسته ای، این بمب به واسطه آنچه انفجار ترموباریک شناخته می شود، ابر آلوده رادیواکتیو بر جای نمی گذارد.

بمب موج کوبنده ای ایجاد می کند که خلاء بدون هوا را در نقطه انفجار شکل می دهد. به دلیل تغییر فشار، تمام اشیای موجود در مرکز انفجار چه افراد، استحکامات و یا هر سازه دفاعی دیگر متعلق به دشمن به معنای واقعی کلمه از درون منفجر می شوند.

طولانیترین شلیک سلاح تک تیرانداز در جهان

شرکت اسلحه سازی لوباف آرمز (Lobaev Arms) رکورد طولانی‌ترین شلیک با یک تفنگ تک تیرانداز را به خود اختصاص داده است. گلوله شلیک شده از تفنگ تک تیرانداز اس‌وی‌ال‌کی-14اس سومراک (SVLK-14S Sumrak) رکورد طی مسافت 4200 متری پیش از اصابت به هدف را به خود اختصاص داده است. این رکورد در سال 2017 ثبت شد. تا پیش از این، رکورد طولانی ترین شلیک با تفنگ تک تیر انداز به تک تیراندازان آمریکایی با استفاده از سلاح تاکتیکی برد فوق بلند اچ‌سی‌آر با کالیبر 375 CheyTac اختصاص داشت.

اس‌وی‌ال‌کی-14اس سومراک با نسخه بهبود یافته گلوله 408 CheyTac (10.3 میلیمتری) با حجم بیشتر و سرعت بالاتر تغذیه می شد. این یک سلاح تک تیر و بدون خشاب است که به طور خاص برای ثبت رکوردهای تک تیراندازی ساخته شده است.

در ساخت تفنگ تک تیرانداز اس‌وی‌ال‌کی-14اس از فیبر کربن استفاده شده که در واقع ترکیبی از پلاستیک، فایبرگلاس و کولار است. این بدنه بادوام برای مقاومت در برابر لرزش لوله فولادی سنگین 900 میلیمتری سلاح و قوی‌ترین گلوله در جهان و پس زدن آن ساخته شد.

هر شلیک با تفنگ تک تیرانداز اس‌وی‌ال‌کی-14اس می تواند در ریل فلزی به ضخامت 3 سانتیمتر نفوذ کند، از این رو هیچ زره بدنی در جهان نمی تواند انسان را از آن نجات دهد. اخباری مبنی بر استفاده از این سلاح توسط روس ها در جنگ اخیر با اوکراین در نزدیکی کیف و همچنین خارکوف نیز منتشر شده است.

به گفته لوباف آرمز، برد موثر اس‌وی‌ال‌کی-14اس سومراک برابر با 2700 متر است.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد