گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتسلیحات دریاییویکرانت؛ اولین ناو هواپیمابر هندی

ویکرانت؛ اولین ناو هواپیمابر هندی

ویکرانت؛ اولین ناو هواپیمابر هندی

مجله تصویری سلاح نیروی دریایی هند به تازگی یک کشتی پرچمدار را در اختیار گرفته است. شرکت کشتی‌سازی کوچین با مسئولیت محدود (Cochin Shipyard Ltd) به صورت رسمی ناو هواپیمابر بومی 1 (آی‌ای‌سی-1) به نام ویکرانت را تحویل نیروی دریایی هند داده است. این ناو هواپیمابر توسط مدیریت طراحی نیروی دریایی هند طراحی شده است.

 

 

آشنایی با ناو هواپیمابر ویکرانت

این دومین ناو هواپیمابر هندی است که به نام ویکرانت شناخته می شود. نخستین ناو هواپیمابر هند به نام ویکرانت در ابتدا پروژه اچ‌ام‌اس هرکولس برای نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا نام داشت که طی جنگ جهانی دوم در حال ساخت بود.

این ناو هواپیمابر با پایان جنگ در سال 1945 همچنان تکمیل نشده بود، اما هند ناو تکمیل نشده را در سال 1957 خریداری کرد و ساخت آن در سال 1961 به پایان رسید. این کشتی نخستین ناو هواپیمابر نیروی دریایی هند بود و نقشی کلیدی در محاصره پاکستان شرقی (امروز به نام بنگلادش شناخته می شود) طی جنگ هند و پاکستان در سال 1971 ایفا کرد.

ناو هواپیمابر جدید ویکرانت با 262 متر طول، در مجموع 14 عرشه و توانایی حمل تا 30 هواپیما را دارد. این ناو توانایی جابجایی کامل 45 هزار متریک تن (49600 تن) وزن را دارد، از این رو، بسیار بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر از ناو هواپیمابر قدیمی هند است.

ناو هواپیمابر ویکرانت به چهار پیشرانه جنرال الکتریک ال‌ام2500 مجهز شده است که در مجموع 88 مگاوات نیرو تولید کرده و امکان دستیابی به بیشینه سرعت 28 گره (52 کیلومتر بر ساعت) را فراهم می کنند.

با استفاده از حالت جدید برخاستن از باند کوتاه اما فرود مهار شده (STOBAR) برای برخاستن و فرود هواپیماها، ناو هواپیمابر جدید ویکرانت به سامانه پرش اسکی برای برخاستن هواپیما و مجموعه ای از سیم های مهارکننده برای فرود آن مجهز شده است.

نمادی از هند

پروژه ناو هواپیمابر بومی ویکرانت با هزینه کلی 3.13 میلیارد دلار تحت قرارداری بین وزارت دفاع هند و شرکت کشتی سازی کوچین از سال 2009 آغاز و تکمیل آن 13 سال طول کشید.

این ناو هواپیمابر با 76 درصد از محتوای بومی ساخته شده است. با آغاز به کار ناو هواپیمابر ویکرانت، هند به گروه منتخبی از کشورها پیوسته است که توانایی طراحی و ساخت چنین کشتی جنگی پیشرفته ای را به صورت بومی دارند. آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، و چین دیگر کشورهایی هستند که توانایی ساخت ناو هواپیمابر را دارند.

ناو هواپیمابر بومی ویکرانت بزرگ‌ترین کشتی ساخته شده در کشور هند است و آزمایش های دریایی خود را در اوایل سال جاری میلادی به پایان رساند.

ساخت ناو هواپیمابر ویکرانت نه تنها برای هند، بلکه برای شرکت کشتی سازی کوچین نیز رویداد قابل توجهی محسوب می شود. این شرکت تا پیش از این در زمینه ارائه خدمات و تعمیر کشتی های جنگی نیروی دریایی هند فعالیت می کرد.

در حال حاضر، کوچین در حال ساخت هشت کشتی جنگی ضد زیردریایی آب های کم عمق (ASWSWC) است، در شرایطی که سفارش ساخت شش کشتی موشک انداز نسل بعدی (NGMV) را نیز برای نیروی دریایی هند دریافت کرده است.

شرکت کشتی‌سازی کوچین در حال تقویت زیرساخت های خود است که شامل یک اسکله خشک برای ساخت کشتی های بزرگ‌تر از جمله ناو های هواپیمابر نسل بعدی می شود.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد