گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتسلیحات دریایی“برنامه غرق سریع”؛ سلاحی که می تواند کشتی ها را به دو نیم تقسیم کند!

“برنامه غرق سریع”؛ سلاحی که می تواند کشتی ها را به دو نیم تقسیم کند!

“برنامه غرق سریع”؛ سلاحی که می تواند کشتی ها را به دو نیم تقسیم کند!

مجله تصویری سلاح تعداد کشتی های جنگی چین نسبت به آمریکا بیشتر است، و نیروی دریایی این کشور طی دو دهه گذشته از نظر فناوری نیز پیشرفته‌تر و مرگبارتر شده است. از این رو، ارتش آمریکا به دنبال روش هایی برای مقابله با ناوگان سطحی چین از جمله گروه های تهاجمی ناو هواپیمابر است که از منافع راهبردی چین در تنگه تایوان و دیگر مناطق هند-آرام محافظت می کنند.

با توجه به این نیاز، آمریکایی ها از طریق تبدیل یکی از بمب های موجود خود به یک نابودگر کشتی، رویکرد جدیدی را برای جنگ ضد کشتی ارائه کرده اند.

 

تبدیل مهمات تهاجم مستقیم مشترک (JDAM) به یک قاتل کشتی

این سلاح جدید به نام “برنامه غرق سریع” (Quicksink Program) شناخته می شود. نیروی هوایی آمریکا یک مهمات تهاجم مستقیم مشترک (جی‌دم) جی‌بی‌یو-31 به وزن 2000 پوند را به یک تخریب‌گر کشتی تبدیل کرده است. در ویدیو بالا نمایشی از نحوه عملکرد این سلاح ارائه شده است.

این ویدیو توسط آزمایشگاه پژوهشی نیروی هوایی آمریکا منتشر شده و نشان می دهد یک کشتی اندازه متوسط توسط یک پرتابه هدف قرار گرفته و پس از انفجاری عظیم به دو نیم تقسیم می شود. این پرتابه شبیه به یک موشک به نظر می رسد، اما در واقع یک مهمات غرق سریع جی‌دم است.

این نسخه تبدیل شده جی‌دم به مهمات غرق سریع روشی کم هزینه برای افزایش توانایی نیروی هوایی آمریکا در زمینه نابودی کشتی ها محسوب می شود.

تبدیل جیدم گزینه ای ارزانتر نسبت به یک اژدر جدید

ناوگان زیردریایی نیروی دریایی آمریکا بیشتر از اژدرهای سنگین ام‌کی 48 برای نابودی کشتی های دشمن استفاده می کند، اما نیروی هوایی آمریکا به دنبال گزینه ای قدرتمند بود که امکان فرو انداختن آن از یک جت جنگنده وجود داشته باشد تا از قدرت و دقت جی‌دم استفاده کند.

افزون بر این، اژدر ام‌کی 48 سلاحی گران قیمت است. جدیدترین مدل این اژدر حدود 5.4 میلیون دلار برای هر واحد قیمت دارد. این در شرایطی است که کیت های سلاح غرق سریع را می توان با 200 هزار دلار آماده کرد. و بسته به تعدادی که توسط نیروی هوایی خریداری شود، میزان هزینه می تواند به 50 هزار دلار کاهش یابد اگر 1000 کیت غرق سریع ساخته شود.

عملکردی هچون اژدر رها شده از آسمان

سلاح غرق سریع گزینه ای قابل استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف است که علیه کشتی های دشمن استفاده می شود. در واقع، این سلاح همانند یک اژدر هوا پرتاب است. پیش از آن که سلاح رها شود، مختصات ارائه می شود. سلاح ابتدا به سمت منطقه هدف پرواز می کند. سپس سامانه به جستجوگر غرق سریع تغییر وضعیت می دهد و هدف را دنبال می کند. سلاح در خط آب به کشتی برخورد می کند. حتی اگر تماس مستقیم با کشتی نداشته باشد، انفجار این سلاح می تواند چنان آسیبی ایجاد کند که کشتی را به وسیله ای ناکارآمد تبدیل کند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد