گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاATACMS؛ سامانه موشکی که اوکراین آن را از آمریکا می خواهد!

ATACMS؛ سامانه موشکی که اوکراین آن را از آمریکا می خواهد!

ATACMS؛ سامانه موشکی که اوکراین آن را از آمریکا می خواهد!

مجله تصویری سلاح ارتش اوکراین طی چند وقت اخیر پیشرفت چشمگیری در بازپس گیری مناطق اشغالی کشور خود از روسیه داشته است. این در شرایطی است که دولت کی‌یف همچنان برای دریافت سامانه موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) امجیام-140 بر دولت واشنگتن فشار وارد می کند و این موشک را کلیدی برای پیروزی عنوان می کند.

با این وجود، دولت آمریکا تمایلی به ارسال این موشک های زمین به زمین به اوکراین ندارد زیرا می توانند اهدافی در فاصله 300 کیلومتری یا چهار برابر برد سامانه موشکی هایمارز (HIMARS) را مورد اصابت قرار دهند. سامانه های هایمارز از ماه ژوئن در اختیار اوکراین قرار گرفته و نقش مثتبی در عقب راندن نیروهای روسیه از خاک اوکراین داشته اند.

بحث درباره سامانه موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS)

سامانه موشکی ATACMS نه تنها می تواند واحدهای نظامی روسیه در سرزمین های اشغال شده اوکراین را هدف قرار دهد، بلکه برای حمله به اهدافی در عمق منطقه کریمه و حتی خاک روسیه نیز قابل استفاده است. این در شرایطی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، به این موضوع اشاره داشته که نمی خواهد جنگ را تشدید کند.

موشک هدایت شونده دوربرد ATACMS توسط شرکت لاکهید مارتین توسعه داده شده است. موشک های این سامانه به کلاهک جنگی انفجاری دبلیودی‌یو18 (WDU18) مجهز هستند. موشک های ATACMS از سکوهای تسلیحاتی ام‌ال‌آراس ام270 (MLRS M270) و ام270ای1 (M270A1) قابل پرتاب هستند.

سامانه های ATACMS با سوخت جامد موفقیت چشمگیری طی عملیات توفان صحرا در سال 1991 و همچنین حمله به عراق داشتند. این موشک های هدایت شونده طی شب و روز و در شرایط آب و هوایی مختلف قابل استفاده هستند و می توان از آنها علیه اهداف مختلف از جمله سایت های توپخانه پدافند هوایی، واحدهای موشکی زمین به زمین، سایت های تدارکاتی، مجتمع های فرماندهی و کنترل، و پایگاه های عملیاتی هلیکوپتر استفاده کرد.

پاسخ منفی آمریکا به اوکراین برای ارسال موشک ATACMS

موشک ATACMS می تواند از پرتابگرهای متحرک هایمارز نیز شلیک شود، اما مساله همچنان محل فرود موشک است. به گفته ارتش اوکراین، این تسلیحات می تواند برای بازپس گیری کریمه حیاتی باشد، اما پنتاگون معتقد است سامانه موشکی پرتاب چندگانه هدایت شونده (GMLRS) که پیش از این در اختیار اوکراین قرار گرفته برای تحقق این هدف قابل استفاده است.

این نگرانی همچنان وجود دارد که اوکراین از موشک های ATACMS علیه اهدافی خارج از محدوده مورد نظر آمریکا، از جمله خاک روسیه استفاده کند. دولت اوکراین حتی ارائه فهرست اهداف خود به آمریکا را پیشنهاد داده است، اما باز هم به نظر نمی رسد ارسال این موشک ها به اوکراین صورت بگیرد.

این موضوع به طور مکرر مطرح می شود که موشک های ATACMS قدرتی فراتر از نیازهای اوکراین دارند و سامانه های هایمارز و موارد دیگر می توانند آنچه مد نظر کی‌یف قرار دارد را پاسخگو باشند.

در شرایطی که شهرهای اوکراین با امواج جدید حملات موشکی و پهپادی روسیه مواجه هستند، این که اوکراین به دنبال سلاح هایی برای حمله به اهدافی در خاک روسیه باشد، چندان دور از ذهن نیست و به همین دلیل است که دولت آمریکا احتمالا موشک های ATACMS را در اختیار این کشور قرار نخواهد داد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد