گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیشیان اچ-6؛ بمب افکن مهم چینی با نقشه روسی!

شیان اچ-6؛ بمب افکن مهم چینی با نقشه روسی!

شیان اچ-6؛ بمب افکن مهم چینی با نقشه روسی!

مجله تصویری سلاح بمب افکن شیان اچ-6 (Xian H-6) یکی از ابزارهای نظامی قدرتمند در ارتش چین محسوب می شود. این هواپیما با برد پروازی طولانی و قابلیت حمل تسلیحات متعارف و نامتعارف گزینه ای کلیدی برای ارتش چین است.

 

شیان اچ-6؛ بمب افکن چینی با دیانای روسی

بمب افکن شیان اچ-6 بر پایه هواپیمای روسی توپولوف تو-16 شکل گرفته است. چین دارای نسخه به روز شده از اچ-6 است. این کشور حدود 150 فروند از انواع مختلف هواپیمای اچ-6 را در اختیار دارد.

تعداد خدمه بمب افکن شیان اچ-6 چهار نفر است. بیشینه سرعت این هوایپما 1050 کیلومتر بر ساعت و سرعت کروز آن 768 کیلومتر بر ساعت است. سقف پروازی شیان اچ-6 برابر با 42 هزار پا (12800 متر) و برد پروازی آن 6000 کیلومتر (برد رزمی برابر با 1800 کیلومتر) است.

مجهز به موشک های قاتل ناو هواپیمابر

انواع جدید بمب افکن اچ-6 مانند اچ-6جی (H-6J) و اچ-6کی در دهه 2010 معرفی شدند. این مدل ها توانایی حمل تسلیحات خطرناکی را دارند که می تواند تهدیدی برای کشتی های نیروی دریایی آمریکا از جمله ناوهای هواپیمابر باشد. موشک وای‌جی-12 (YJ-12) یکی از این سلاح ها است که در صورت شلیک به تعداد زیاد می تواند سامانه های دفاع هوایی نیروی دریایی آمریکا را در هم بشکند.

وای‌جی-12 موشکی دوربرد و سریع است که می تواند به سرعت 3 ماخ نیز برسد. همچنین، با توجه به بهره‌مندی از یک سامانه ناوبری اینرسی پیوند خورده با هدایت ماهواره ای از دقت بالایی نیز برخوردار است.

از دیگر مهماتی که بمب افکن شیان اچ-6 توانایی حمل آنها را دارد می توان به موشک سی‌جی-10کی (CJ-10K) اشاره کرد که توانایی حمل کلاهک هسته ای را دارد و همچنین به عنوان یک موشک کروز قاتل ناو هواپیمابر شناخته می شود. برد این موشک حدود 1500 کیلومتر است.

بروزرسانی بمب افکن شیان اچ-6 طی دهه گذشته

مدل بروزرسانی شده اچ-6کی به لطف مخازن سوخت بزرگ‌تر دارای برد پروازی بیشتری شده است. این مدل دارای پیشرانه های توربوفن روسی ساترن دی-30کی‌پی-2 (Saturn D-30KP-2) است که نیروی رانش و برد بیشتر را در اختیار این بمب افکن قرار می دهد.

جایگاه های سلاح 23 میلیمتری نیز به سامانه های اقدام متقابل الکترونیکی اختصاص داده شده است. اچ-6کی ارتقا کلی را تجربه کرده که از آن جمله می توان به بهبود اویونیک، رادار جستجو و حمله، ناوبری، کنترل آتش، و دقت تسلیحات اشاره کرد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد