گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیبلک هاوک؛ درباره پرنده کم صدایی که در شکار بن لادن شرکت داشت!

بلک هاوک؛ درباره پرنده کم صدایی که در شکار بن لادن شرکت داشت!

بلک هاوک؛ درباره پرنده کم صدایی که در شکار بن لادن شرکت داشت!

مجله تصویری سلاح سیکورسکی یواچ-60 بلک هاوک (Sikorsky UH-60 Black Hawk) یک هلیکوپتر اندازه متوسط در ارتش آمریکا محسوب می شود. این هلیکوپتر در پاسخ به درس هایی که آمریکایی ها طی جنگ ویتنام فرا گرفتند، توسعه یافت. آموخته های جنگ ویتنام نیاز به یک هلیکوپتر ترابری سریع‌تر و زرهی‌تر را برجسته کرد.

 

سیکورسکی یواچ-60 بلک هاوک؛ هلیکوپتر چند منظوره ارتش آمریکا

نخستین هلیکوپتر یواچ-60ای توسط ارتش آمریکا در سال 1978 پذیرش شد و در سال 1979 خدمت خود را آغاز کرد. از آن زمان، یواچ-60 بلک هاوک به عنوان هلیکوپتر تهاجمی ترابری استاندارد ارتش آمریکا در حال خدمت بوده است. بلک هاوک جایگزین هلیکوپتر شناخته شده بل یواچ-1 (Bell UH-1) و انواع مختلف آن شد.

در گذر زمان، یواچ-60 بلک هاوک روند اصلاح و بروزرسانی خود را برای پشتیبانی از ماموریت های مختلف تجربه کرده است که از آن جمله می توان به معرفی مدل اچ‌اچ-60دبلیو ویسکی اشاره کرد که برای پشتیبانی بهتر از طیف کامل ماموریت های نجات رزمی و ماموریت های دیگر معرفی شد.

هلیکوپترهای یواچ-60 بلک هاوک برای نخستین بار در حمله به گرانادا در سال 1983 بکار گرفته شدند و پس از آن در حمله به پاناما در سال 1989 حضور داشتند.

این هلیکوپتر خدمات گسترده ای را طی جنگ خلیج فارس در سال 1991 انجام داد و در سال 1994 در یک ماموریت بشردوستانه در سومالی بکار گرفته شد. از زمان حمله یازدهم سپتامبر به برج های تجارت جهانی در آمریکا، هلیکوپترهای بلک هاوک به طور گسترده در عراق و افغانستان مستقر بوده اند.

در سال 2011 فاش شد که هلیکوپترهای بسیار اصلاح شده یواچ-60 با قابلیت رادارگریزی و پرواز کم صدا در حمله برای کشتن اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده استفاده شده است.

آشنایی با سیکورسکی یواچ-60 بلک هاوک

هلیکوپتر یواچ-60ای از دو پیشرانه توربوشفت جنرال الکتریک تی700-جی‌ئی-701 نیرو می گیرد که هر کدام توانایی تولید 1560 شفت اسب بخار نیرو را دارند. این هلیکوپتر توانایی حمل 360 گالن سوخت را دارد که در دو مخزن مقاوم در برابر ضربه سقوط ذخیره می شود. بلک هاوک می تواند دو مخزن سوخت خارجی 230 گالنی و تا دو مخزن کمکی 180 گالنی اضافی را در داخل محفظه بار حمل کند. این هلیکوپتر در صورت از دست دادن یکی از پیشرانه های خود همچنان توانایی پرواز را دارد.

مدل های جدید هلیکوپتر یواچ-60 بلک هاوک می توانند با سرعت بیش از 174 مایل بر ساعت (280 کیلومتر بر ساعت) پرواز کنند. سقف پرواز این هلیکوپتر 19000 پا (5800 متر) و برد رزمی آن 590 کیلومتر است.

یواچ-60ای دارای هشت محل استقرار برای حمل سرباز است که در صورت حذف آنها فضا برای حمل چهار برانکارد پزشکی اندازه کامل فراهم می شود. این هلیکوپتر می تواند در یک پیکربندی آماده حمله 11 سرباز با تجهیزات کامل را حمل کند و در پیکربندی حداکثر ظرفیت این تعداد می تواند به 14 سرباز افزایش یابد. بیشینه ظرفیت حمل نیرو توسط این هلیکوپتر 20 سرباز با تجهیزات سبک است. مدل اختصاصی تخلیه پزشکی هلیکوپتر بلک هاوک می تواند 6 برانکارد را در خود جای دهد.

یو‌اچ-60 بلک هاوک به درب کشویی قفل شونده که به سمت عقب باز می شود در هر طرف بدنه محفظه بار مجهز است. قلاب بار بیرونی این هلیکوپتر امکان حمل بار تا 8000 پوند (3628 کیلوگرم) را فراهم می کند.

هلیکوپتر یواچ-60 دارای هیچ سامانه تسلیحاتی اختصاصی نیست، اما دارای دو پایه قرارگیری سلاح در دو طرف بدنه در پشت کابین خدمه پرواز است. مسلسل 7.62 میلیمتری ام-60 جی‌پی، مسلسل 7.62 میلیمتری ام-240، مسلسل کالیبر 50 جی‌ای‌یو-19/ای، و مینی‌گان شش لول 7.62 میلیمتری ام134 جنرال الکتریک همگی برای قرارگیری روی این پایه ها سازگار هستند.

بلک هاوک می تواند تا 16 موشک هلفایر و همچنین غلاف راکت 2.75 اینچی اف‌اف‌ای‌آر، موشک های ضد هوایی فیم-92 استینگر، و سامانه های مین هوایی مانند ولکانو و سامانه مین ام56 را حمل کند.

هلیکوپترهای بلک هاوک برای فعالیت در شرایط محیطی و آب و هوایی مختلف از شن تا برف و سرما تا گرما طراحی شده اند.

یواچ-60ام جدیدترین نسخه بستر استاندارد هلیکوپتر بلک هاوک محسوب می شود. در مقایسه با مدل های اولیه، یواچ-60ام به پیشرانه های ارتقا یافته تی700-جی‌ئی-701دی، پره های روتور بهبود یافته، و اویونیک که شامل ابزار الکترونیکی مدرن، کنترل پرواز و کنترل ناوبری هواگرد می شود، مجهز شده است.

هلیکوپترهای بلک هاوک تا اوایل دهه 2030 به خدمت در ارتش آمریکا ادامه خواهند داد و در آن زمان قرار است با هواگرد بل وی-280 والور (Bell V-280 Valor) جایگزین شوند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد