گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیسی وی 90؛ هدیه داغ سوئد برای اوکراین!

سی وی 90؛ هدیه داغ سوئد برای اوکراین!

سی وی 90؛ هدیه داغ سوئد برای اوکراین!

مجله تصویری سلاح سوئد در ماه ژانویه 2023 اعلام کرد که تا 50 دستگاه خودرو جنگی پیادهنظام سیوی 90 (CV 90 infantry fighting vehicle) و همچنین چند عراده هویتزر را به اوکراین اهدا خواهد کرد.

از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، کشورهای پشتیبان اوکراین تسلیحات مختلفی را در اختیار این کشور قرار داده اند که تعداد زیادی خودروهای جنگی زرهپوش از آن جمله اند.

آمریکا خودروهای جنگی ام2 بردلی را به اوکراین ارسال کرده که کارایی خود در میدان نبرد را ثابت کرده و توانایی نابودی تانک از فواصل دور را نیز دارند. در مقابل، سی‌وی 90 بیشتر برای نابودی خودروهای زرهی در فواصل نزدیک و به ویژه در جنگل ها کارایی دارند.

طراحان سی‌وی 90 آن را برای استفاده در جنگل های اسکاندیناوی بهینه سازی کرده اند. در مناطق شرقی اوکراین نیز با زمین هایی پر درخت مواجه هستیم، از این رو، خودرو جنگی سی‌وی 90 می تواند گزینه خوبی برای مقابله با نیروهای نظامی روسیه در این مناطق باشد.

 

آشنایی با خودرو جنگی سیوی 90

خودرو جنگی سی‌وی 90 در اواسط دهه 1980 توسعه یافت تا نیازهای علمیاتی ارتش سوئد را برآورده کند. این خودرو جنگی پیاده‌نظام (IFV) حاصل همکاری شرکت های بوفورس و هگلوندز است که بوفورس مسئولیت توسعه برجک، تسلیحات و مونتاژ نهایی را بر عهده داشت، در شرایطی که هگلوندز شاسی و بدنه زرهی این خودرو جنگی را تامین می کرد.

در سال 1991، ارتش سوئد سفارش خرید سی‌وی 90 را ثبت کرد و این خودرو از سال 1993 خدمت خود را آغاز کرد. خودرو جنگی سی‌وی 90 به طور مداوم با فناوری های جدید بروزرسانی شده تا نیازهای در حال تغییر میدان جنگ را پاسخگو باشد. از جمله اپراتورهای فعلی این خودرو نظامی می توان به سوئد، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئیس اشاره کرد.

سی‌وی 90 های سوئدی به توپ 40 میلیمتری مجهز هستند، در شرایطی که مدل های صادراتی به توپ های 30 یا 35 میلیمتری مجهز شده اند. این خودرو جنگی دارای بدنه زرهی فولادی است. ادعا می شود قوس جلویی سی‌وی 90 توانایی مقاومت در برابر گلوله های ضد زره 30 میلیمتری را دارد. این خودرو جنگی محافظت کامل در برابر گلوله های ضد زره 14.5 میلیمتری را ارائه می کند.

نسخه های جدید سی‌وی 90 توانایی مقاومت در برابر انفجار مین معادل با 10 کیلوگرم تی‌ان‌تی را دارند. برای محافظت کامل در برابر گلوله های 30 میلیمتری، یک زره سرامیکی می تواند روی مدل های تولیدی جدید اضافه شود که محافظت در برابر انفجارها و بمب های دست ساز را نیز بهبود می بخشد.

همچنین امکان نصب یک زره اسلت (Slat armor) برای محافظت در برابر گلوله های نارنجک راکتی (آر‌پی‌جی) وجود دارد. در داخل خودرو سی‌وی 90 نیز از پوشش کولار برای پیشگیری از ایجاد ترکش و محافظت از خدمه استفاده شده است. این خودرو همچنین به سامانه حفاظتی ان‌بی‌سی (هسته‌ای، میکروبی، شیمیایی) مجهز شده است.

تسلیحات و ویژگی های دیگر

یک توپ 40 میلیمتری سلاح اصلی خودرو جنگی سی‌وی 90 محسوب می شود. این توپ می تواند بیشتر خودروهای جنگی پیاده‌نظام و نفربرهای زرهی را شکست دهد. همچنین، این توپ تهدیدی برای تانک های قدیمی مانند تی-55 و تی-62 محسوب می شود. توپ 40 میلیمتری سی‌وی 90 با خشابی 24 گلوله ای تغذیه می شود. خشاب ها به صورت دستی دوباره پر می شوند.

مسلسل کواکسیال 7.62 میلیمتری و خمپاره انداز 71 میلیمتری از دیگر سلاح های خودرو جنگی سی‌وی 90 هستند.

این خودرو جنگی پیاده‌نظام به طور خاص برای به حداقل رساندن علائم راداری و فرو سرخ طراحی شده است. سی‌وی 90 همچنین از فیلترهای جاذب گرما برای ارائه محافظت در برابر تصویربرداری حرارتی، تقویت های کننده های تصویر و دوربین های فروسرخ استفاده می کند. این خودرو دارای حرکتی کم صدا برای تقویت پنهان‌کاری است.

سی‌وی 90 توانایی حمل هشت سرباز و سه خدمه (فرمانده، توپچی، راننده) را دارد. نیروها می توانند از درب عقب و دریچه های سقف به این خودرو وارد و خارج شوند.

خودرو جنگی سی‌وی 90 به یک پیشرانه دیزل اسکانیا دی‌اس14 مجهز است که توانایی تولید 550 اسب بخار نیرو را دارد. بیشینه برد مدل اولیه 300 کیلومتر بود اما در مدل های بعدی برد حرکت به 600 کیلومتر افزایش یافت. بیشینه سرعت این خودرو جنگی 70 کیلومتر بر ساعت است. با آماده‌سازی های لازم، سی‌وی 90 می تواند به یک خودرو جنگی آبی‌خاکی تبدیل شود.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد