گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتسلیحات دریاییزیردریایی کلاس یاسن؛ نگین نیروی دریایی روسیه و کابوس غربی ها

زیردریایی کلاس یاسن؛ نگین نیروی دریایی روسیه و کابوس غربی ها

زیردریایی کلاس یاسن؛ نگین نیروی دریایی روسیه و کابوس غربی ها

مجله تصویری سلاح در شرایطی که تعداد زیردریایی های روسیه به اندازه زیردریایی های آمریکا نیست، اما زیردریایی های جدید کلاس یاسن (Yasen-class) روسیه به طور قطع جزو بهترین ها در جهان هستند.

کلاس یاسن که به نام پروژه 885 نیز شناخته می شود، جدیدترین خط زیردریایی هسته ای روسیه با قابلیت حمل موشک های کروز و از تواناترین مبارزان دریایی محسوب می شوند.

به گفته اوارد گیست از رند کورپوریشن (RAND Corporation)، زیردریایی های کلاس یاسن نگین تاج نیروی دریایی معاصر روسیه و شاید اوج فناوری نظامی روسیه امروز هستند.

 

زیردریایی کلاس یاسن؛ شکارچی اعماق

زیردریایی 13800 تنی کلاس یاسن که در ناتو به نام کلاس سورودوینسک (Severodvinsk class) نیز شناخته می شود، توسط دفتر مهندسی دریایی مالاخیت (Malakhit Marine Engineering Bureau) طراحی شده و توسط کارخانه کشتی سازی سیوماش (Sevmash Shipyard) در سورودوینسک ساخته شده است.

یک نوع بهبود یافته از این زیردریایی به نام یاسن-ام (Yasen-M) وجود دارد که دارای حسگرهای جدید، فناوری بی صداسازی جدید و راکتور هسته ای بروزرسانی شده برای ایجاد صدای کمتر است. همچنین در مقایسه با کلاس یاسن با طول 139 متر، زیردریایی های کلاس یاسن-ام طولی برابر با 130 متر دارند.

زیردریایی های کلاس یاسن برای حمله به گروه های جنگی ناو هواپیمابر طراحی شده و می توانند علیه زیردریایی های حامل موشک های بالستیک، زیردریایی های تهاجمی و کشتی ها نیز وارد عمل شوند. کلاس یاسن-ام توانایی حمله به اهداف در خشکی مانند پایگاه ها و بنادر دریایی را نیز دارد.

زیردریایی های کلاس یاسن می توانند با سرعت 37 کیلومتر بر ساعت در سطح آب، و در زیر آب با سرعت 52 کیلومتر بر ساعت در حالت بی صدا یا با بیشینه سرعت 65 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. این زیردریایی می توانند به صورت ایمن تا عمق 450 متر به زیر آب بروند.

تسلیحات زیردریایی کلاس یاسن

زیردریایی های کلاس یاسن برای حمله به ناوهای دشمن، به ویژه ناوهای هواپیمابر، موشک های اونیک (Onik) با برد 593 کیلومتر را حمل می کند.

در نقش حمله به اهداف در خشکی، این زیردریایی ها موشک های کالیبر (Kalibr) با برد 2963 کیلومتر را حمل می کنند. موشک های اونیک برای حمله به اهداف در خشکی نیز قابل استفاده هستند.

یک زیردریایی کلاس یاسن می تواند از میانه اقیانوس اطلس با این موشک ها به سواحل شرقی آمریکا نیز حمله کند.

زیردریایی های کلاس یاسن دارای هشت لوله پرتاب عمودی سی‌ام-346 (3پی-14بی) برای موشک های اونیک و کالیبر هستند. این سامانه امکان شلیک موشک در هر دو موقعیت سطحی و غوطه‌ور زیر آب را برای زیردریایی فراهم می کند.

نسخه بروزرسانی شده کلاس یاسن-ام می تواند موشک های ضد کشتی ابرصوت 3ام22 زیرکُن (3M22 Zircon) را شلیک کند که گفته می شود بردی 1000 کیلومتری و سرعتی برابر با 8 ماخ دارند.

افزون بر این، هشت لوله اژدر شامل چهار لوله با قطر استاندارد 533 میلیمتر و چهار لوله با قطر 650 میلیمتر در زیردریایی های کلاسن یاسن وجود دارند که می توانند میزبان اژدرها، موشک های 3ام54 کلاب (3M54 Klub) و همچنین مین ها باشند.

زیردریایی های کلاس یاسن به شش پرتابگر اقدام متقابل نیز مجهز هستند که باور بر این است اژدرهای کوچک 324 میلیمتری را حمل می کنند. این اژدرها طعمه هایی هیدروآکوستیک برای منحرف کردن اژدرهایی هستند که به سمت زیردریایی شلیک شده اند.

زیردریایی کلاس یاسن؛ تهدیدی برای کشورهای غربی

تاکنون سه فروند زیردریایی کلاس یاسن خدمت خود در نیروی دریایی روسیه را آغاز کرده اند که به نام های کی-560 سورودوینسک (K-560 Severodvinsk)، کی-561 کازان (K-561 Kazan) و کی-573 نووسیبیرسک (K-573 Novosibirsk) شناخته می شوند. کازان و نووسیبیرسک از نوع بهبودیافته کلاس یاسن-ام هستند.

بنابر اعلام رسانه های روسی، نیروی دریایی روسیه قصد در اختیار گرفتن 11 زیردریایی کلاس یاسن را دارد که 10 فروند از آنها از نوع کلاس یاسن-ام هستند. چهارمین زیردریایی این کلاس که به نام کی-571 کراسنویارسک (K-571 Krasnoyarsk) شناخته می شود، قرار است در اواخر سال جاری میلادی خدمت خود را آغاز کند.

توانایی زیردریایی های کلاس یاسن برای هدف قرار دادن اهداف در خشکی یک نگرانی جدی برای کارشناسان نظامی و همچنین مقامات رسمی غربی محسوب می شود.

این توانایی جدید رهبران نظامی ناتو را نگران کرده است زیرا آن را به عنوان تهدیدی برای زیرساخت های فیزیکی خود مانند بنادر می دانند. به عنوان نمونه، استفاده از بنادر در زمان جنگ برای تامین و تقویت حیاتی است.

همچنین، زیردریایی های کلاس یاسن از کم صداترین زیردریایی های ساخت روسیه هستند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد