گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیکارل گوستاف ام4 ؛ پادشاهی در قلمرو سلاح های ضد تانک

کارل گوستاف ام4 ؛ پادشاهی در قلمرو سلاح های ضد تانک

کارل گوستاف ام4 ؛ پادشاهی در قلمرو سلاح های ضد تانک

مجله تصویری سلاح کارل گوستاف ام4 (Carl Gustaf M4) یک سلاح 84 میلیمتری بدون لگد است. توسعه و تولید این سلاح توسط شرکت سوئدی ساب بوفورس داینامیکس انجام شده است. این سلاحی چند منظوره بوده و می تواند برای انهدام طیف گسترده ای از اهداف تا فاصله 1000 متری استفاده شود.

نسخه های مختلفی از سلاح بدون لگد کارل گوستاف از سال 1946 در خدمت بوده اند. تمام نسخه های پیشین توانایی خود را ثابت کرده و در جنگ های مختلف از جمله در درگیری های نظامی اخیر در عراق، افغانستان، لیبی و سوریه استفاده شده اند.

 

آشنایی با سلاح کارل گوستاف ام4

کارل گوستاف ام4 جدیدترین نسخه از این سلاح است که برای نخستین بار در سال 2014 رونمایی شد. با توجه به موفقیت نسخه های پیشین انتظار می رود که تقاضا برای کارل گوستاف ام4 نیز بالا باشد.

نسخه جدید این سلاح به عنوان گزینه ای بسیار انعطاف پذیر و سازگار در میدان جنگ معرفی شده است. کارل گوستاف ام4 به طور کلی یک سلاح ضد تانک است، اما در برابر دیگر اهداف ثابت و متحرک نیز موثر عمل می کند.

جدا از دوربین های اصلی که روی سلاح نصب هستند، کارل گوستاف ام4 را می توان به سامانه های دید هوشمند مانند دوربین هایی با بزرگنمایی سه برابر، فاصله یاب لیزری و سامانه تقویت تصویر مجهز کرد. امکان استفاده از این سلاح بدون لگد برای شلیک در شب نیز وجود دارد.

کارل گوستاف ام4 می تواند طیف گسترده ای از مهمات 84 میلیمتری را شلیک کند که از آن جمله می توان به گلوله های ضد تانک با قابلیت انفجار قوی، گلوله های ضد سازه، گلوله های چند منظوره، گلوله های ضد نفر با قابلیت انفجار قوی، گلوله های دودزا، و گلوله های منور اشاره کرد. این سلاح امکان شلیک مهمات مدل های ام2 و ام3 را نیز دارد. این طیف گسترده مهمات موجب می شود تا کارل گوستاف ام4 در نقش پشتیبانی موثر عمل کند.

تفاوت های اصلی کارل گوستاف ام4 با نسخه های پیشین

به گفته شرکت ساب بوفورس داینامیکس، کارل گوستاف ام4 پنج پیشرفت بزرگ نسبت به نسخه های پیشین دارد. این شامل سازگاری با دوربین های هوشمند، تکیه گاه قابل تنظیم شانه برای ارگونومی بهتر، کاهش وزن سلاح، امکان پر کردن سریع‌تر سلاح و شمارشگر یکپارچه شده شلیک برای لجستیک و نگهداری بهتر می شود.

سلاح کارل گوستاف ام4 دارای برد موثر تا 400 متر در برابر تانک ها است و این فاصله برای ساختمان ها و اهداف ثابت به 700 متر می رسد. برخی از انواع مهمات این سلاح دارای بوستر راکت هستند که برد سلاح را تا 1000 متر افزایش می دهند.

گلوله ضد تانک با قابلیت انفجار قوی (HEAT) استاندارد می تواند در زره 400 میلیمتری نفوذ کند. گلوله دارای کلاهک جنگی هیت پشت سر هم می تواند در زره 500 میلیمتری نفوذ کند.

ویژگی های سلاح کارل گوستاف ام4

وزن سلاح کارل گوستاف ام4 برابر با 6.6 کیلوگرم و طول آن 950 میلیمتر است. طول این سلاح برای افزایش قابلیت استفاده در محیط های شهری کاهش یافته است. کاهش وزن آن نسبت به نسخه های پیشین نیز به واسطه استفاده از اجزای سبک تر مانند فیبر کربن و پوشش داخلی تیتانیوم ممکن شده است.

این سلاح بدون لگد بسیار قابل اعتماد است و طول عمری برابر با شلیک 1000 گلوله دارد.

کارل گوستاف ام4 به طور معمول توسط خدمه ای دو نفره شامل توپچی و پر کننده سلاح به کار گرفته می شود. نرخ آتش این سلاح حدود 6 گلوله در دقیقه است. در صورت نیاز، این سلاح توسط یک اپراتور نیز قابل استفاده است.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد