گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیماتادور ؛ سلاح مشترک آلمان، سنگاپور و رژیم صهیونیستی در اوکراین !

ماتادور ؛ سلاح مشترک آلمان، سنگاپور و رژیم صهیونیستی در اوکراین !

ماتادور ؛ سلاح مشترک آلمان، سنگاپور و رژیم صهیونیستی در اوکراین !

مجله تصویری سلاح سلاح آر جی دبلیو 90 (RGW 90) به نام ماتادور (MATADOR) نیز شناخته می شود. این راکت انداز پیشرفته و توانمند توسط آلمان، سنگاپور و رژیم صهیونیستی طراحی و توسعه یافته است.

 

راکت انداز ماتادور دارای طراحی دو منظوره و قابلیت های عملیاتی متنوع است که آن را به سلاحی قدرتمند در میدان جنگ تبدیل می کند. این سلاح در جنگ اخیر بین روسیه و اوکراین نیز نقش مهمی در پشتیبانی از نیروهای مسلح اوکراین ایفا کرده است.

آر جی دبلیو 90 با طراحی سبک وزن خود (8.9 کیلوگرم)، قدرت مانور بیشتری را فراهم کرده و می تواند به طور موثر با خودروهای زرهی و سازه های مستحکم مانند دیوارهای آجری درگیر شود. تاثیر این سلاح در جنگ های مدرن غیر قابل انکار است و آن را به یک دارایی ارزشمند برای نیروهای زمینی در سناریوهای مختلف درگیری تبدیل می کند.

آشنایی با سلاح ماتادور

راکت انداز ماتادور برای استفاده در برابر طیف وسیعی از تهدیدات در میدان جنگ طراحی شده است. نام ماتادور در واقع از “سلاح ضد تانک، ضد درب قابل حمل توسط انسان” (Man-portable Anti-Tank, Anti-DOoR) گرفته شده است.

رویه عمومی در توسعه تسلیحات راکتی پیاده نظام تمرکز بر تولید تسلیحات ضد تانک اختصاصی بود. اما درس هایی که از جنگ ها و درگیری های مختلف در سراسر جهان آموخته شد، به طور فزاینده ای روشن کرد که قابلیت های ضد سازه نیز به همان اندازه اهمیت دارد. در نتیجه، بسیاری از ارتش ها و همچنین تولیدکنندگان سلاح نیاز به توسعه راکت اندازی با توانایی درگیری با وسایل نقلیه زرهی و سازه ها را مد نظر قرار دادند.

ماتادور یکی از محصولات جانبی این تغییر پارادایم است. این سلاحی یک بار مصرف و قابل حمل توسط انسان است که برای نابودی خودروهای زرهی و همچنین سازه ها طراحی شده است. ماتادور حاصل همکاری مشترک شرکت داینمایت نوبل دیفنس آلمان، رافائل ادونسد دیفنس سیستمز رژیم صهیونیستی، و سینگاپور تکنولولجیز کینتیکتس (اس تی کی) سنگاپور است.

ویژگی های راکت انداز ماتادور

توسعه ماتادور در اواخر دهه 1990 توسط اس تی کی و داینمایت نوبل به درخواست نیروهای مسلح سنگاپور آغاز شد. این پروژه خیلی زود توجه نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی (آی دی اف) را به خود جلب کرد و شرکت رافائل به پروژه راکت انداز ماتادور پیوست.

باقیمانده پروژه به سرعت پیش رفت و نخستین نمونه های ماتادور در سال 2000 به نیروهای مسلح سنگاپور تحویل داده شد. آی دی اف نیز از سال 2009 خرید ماتادور را آغاز کرد.

لوله پرتاب سلاح ماتادور از فایبرگلاس تقویت شده با فیکسچرهای پلیمری و شوک گیرهای استایروفومی شکل گرفته است. چند قطعه مانند پیچ ها، پین ها و غیره از فولاد ساخته شده اند، در شرایطی که مقداری شیشه در دوربین ها به کار گرفته شده است.

دوربین تلسکوپی از طریق ریل پیکاتینی به سلاح متصل می شود. همچنین دوربین های دید در شب نیز برای این سلاح در دسترس هستند. امکان استفاده ایمن از ماتادور در بازه دمایی منفی 40 درجه سلسیوس تا مثبت 63 درجه سلسیوس وجود دارد.

سر جنگی این سلاح منحصر به فرد بوده و امکان استفاده در دو حالت ضد تانک با انفجار قوی برای مقابله با زره و سر خرد کننده با انفجار قوی برای مقابله با دیوارها یا دیگر استحکامات را فراهم می کند. انتخاب حالت با تنظیم یک پروب امکان پذیر است. برد موثر ماتادور 500 متر است.

انفجار سر جنگی ماتادور می تواند سوراخی با حداقل 450 میلیمتر پهنا در دیوارهای ضخیم بتنی یا حتی سنگی ایجاد کند. در برابر دیوارهای باریک تر مانند دیوارهای آجری یک لایه، اثر انفجار سر جنگی سلاح می تواند سوراخی به اندازه کافی بزرگ برای عبور یک انسان ایجاد کند.

عملکرد سلاح در برابر وسایل نقلیه زرهی نیز قابل توجه بوده و امکان نفوذ در زره همگن نورد شده 500 میلیمتری را دارد. با این وجود، ماتادور فاقد یک سر جنگی پیشرو (Precursor charge) است، از این رو، عملکرد آن در برابر زره واکنشی ضعیف است.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد