گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیانکا-3 ؛ پهپاد رادارگریز ترکیه را ببینید

انکا-3 ؛ پهپاد رادارگریز ترکیه را ببینید

انکا-3 ؛ پهپاد رادارگریز ترکیه را ببینید

مجله تصویری سلاح در کمتر از 12 ماه از پوشش خبری اولیه، هواگرد جنگی بدون سرنشین پنهان کار ترکیه برای نخستین بار از زمین به سمت آسمان برخاست. نخستین پرواز پهپاد ANKA-3 MIUS محصول شرکت صنایع هواپیمایی ترکیه (Turkish Aircraft Industries) که به شکل یک بال پرنده است، پیشرفتی قابل توجه برای این کشور محسوب می شود. این محصول، ترکیه را بین معدود کشورهایی قرار می دهد که پهپادی در این کلاس را به پرواز درآورده اند.

پهپاد انکا-3 مجهز به پیشرانه توربوفن در روز 28 دسامبر 2023 برای نخستین بار از زمین برخاست. این پرواز یک ساعت و 10 دقیقه طول کشید و پهپاد تا 8 هزار پا اوج گرفته و به سرعت 150 گره رسید.

 

 

برخی از ویژگی های پهپاد انکا-3

بنابر گزارش رسانه های ترکیه، پهپاد انکا-3 دارای نقاط اتصال سلاح بیرونی و دو محفظه حمل سلاح درون بدنه است. محفظه های درونی حمل تسلیحات برای ویژگی های رادارگریزی این پهپاد ضروری هستند. در هر یک از محفظه های درونی امکان حمل 650 کیلوگرم تسلیحات وجود دارد.

از جمله تسلیحاتی که در حال حاضر برای پهپاد انکا-3 اعلام شده اند می توان به بمب های سقوط آزاد 227 کیلوگرمی ام کی 82 (همچنین می توان نمونه هدایت شونده از آن را در نظر گرفت)، بمب های کوچک قطر، و موشک SOM-J با برد حداقل 274 کیلومتر را نام برد.

ترکیه توسعه جت جنگنده رادارگریز خود را نیز دنبال می کند که در حال حاضر به نام جنگنده TF-X شناخته می شود. دور از انتظار نیست که این جنگنده در کنار پهپاد انکا-3 به عنوان بخشی از یک آرایش تیمی دارای خدمه/بدون خدمه همکاری کنند.

پهپاد انکا-3؛ پرنده ای برای ایفای نقش های مختلف

ویژگی های رادارگریزی پهپاد انکا-3 که از نظر اندازه با یک جنگنده سبک قابل مقایسه است، امکان بقای آن برای انجام ماموریت های جنگی از جمله حمله، دیدبانی، سرکوب و انهدام پدافند هوایی دشمن و جنگ الکترونیک را افزایش می دهد.

با توسعه هرچه بیشتر این پهپاد احتمالا شاهد معرفی ویژگی های رادارگریزی بیشتری برای آن خواهیم بود. به طور خاص، نازل اگزوز فعلی که یک نمونه معمولی و گرد است، احتمالا پس از آزمایش های اولیه جای خود را به یک خروجی رادارگریزتر خواهد داد. این شرایط قبلا در پهپادهای اوخوتنیک-بی روسیه و هونگدو جی جی-11 چین نیز دیده شده بود.

در شرایطی که کشورهایی مانند چین، روسیه و ترکیه روی توسعه پهپادهای جنگی رادارگریز به شکل یک بال پرنده کار می کنند، جالب توجه است که در حال حاضر آمریکا دارای برنامه مشابهی نیست یا حداقل تاکنون چیزی فاش نشده است.

پهپاد انکا-3 دستاوردی مهم برای ترکیه محسوب شده و می تواند یک برگ برنده بالقوه برای آینده جنگ هوایی باشد. این پهپاد همچنین می تواند نظر مشتریان خارجی که در پی یک هواگرد رزمی بدون سرنشین رادارگریز و توانمند هستند را به سوی خود جلب کند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد