گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیجکاتا اوکراین ؛ سامانه هوش الکترونیکی مبتنی بر پهپاد

جکاتا اوکراین ؛ سامانه هوش الکترونیکی مبتنی بر پهپاد

جکاتا اوکراین ؛ سامانه هوش الکترونیکی مبتنی بر پهپاد

مجله تصویری سلاحتوسعه سامانه هوابرد جکاتا (Gekata) اوکراین که به نام “آواکس بدون سرنشین” نیز شناخته می شود، همچنان توسط شرکت اینفوزاخیست (Infozakhist) ادامه دارد.

یاروسلاو کالینین، مدیر شرکت اینفوزاخیست، در دسامبر 2023 از ورود این سامانه به یک مرحله آزمایشی جدید خبر داد.

سامانه اطلاعات رادیویی-تکنیکی جکاتا برای نخستین بار در نمایشگاه تسلیحات و امنیت در سال 2021 رونمایی شد. این سامانه شامل هشت پهپاد (چهار پهپاد اصلی و چهار پهپاد ذخیره برای جایگزینی پست) و یک ایستگاه کنترل و جمع آوری داده زمینی می شود. از پهپاد پی دی-2، یکی از محصولات شرکت اوکراینی Ukrspecsystems، در این سامانه استفاده می شود.

قابلیت های این سامانه در زمینه اطلاعات رادیو-تکنیکی گسترده است و به شناسایی رادارهای دشمن، مکانیسم های حفاظت رادیویی الکترونیکی، سامانه های پدافند هوایی و هواپیما اختصاص دارد.

درباره جکاتا چه می دانیم؟

سامانه جکاتا دارای برد شناسایی شگفت انگیز 450 کیلومتری است و می تواند سیگنال های رادیویی از منابع زمینی و هوایی را در زمان واقعی تشخیص دهد.

افزون بر این، مجموعه جکاتا با در نظر گرفتن پنهان کاری و رادار گریزی طراحی شده است.

جکاتا قادر است به طور غیرفعال انواع سیگنال های رادیویی، از جمله سیگنال های سامانه های راداری دشمن و ایستگاه های جنگ الکترونیک را شناسایی کند. این سامانه می تواند به طور همزمان تا 200 هدف را در یک دایره 360 درجه ردیابی کند.

امکان ذخیره داده های جمع آوری شده یا انتقال آنها به صورت زنده وجود دارد. همه این موارد را می توان حتی در زمان سکوت رادیویی یا هنگام پرواز خودران نیز انجام داد.

بازده عملیاتی چنین مجموعه ای با این واقعیت که یک اپراتور می تواند عملکردهای سامانه را مدیریت کند، افزایش می یابد. در مقایسه با سامانه های آر تی آر زمینی، جکاتا انرژی کمتری مصرف می کند. زمان راه اندازی کوتاه و قابلیت تحرک بالای آن نیز از جنبه های قابل توجه دیگری هستند که توسط شرکت سازنده تبلیغ می شوند.

ویژگی های سامانه جکاتا

جکاتا در محدوده فرکانس 2 تا 18 گیگاهرتز کار می کند. این سامانه به یک گیرنده از نوع سوپرهتروداین متکی است که پهنای باند بررسی فوری در زمان واقعی 800 مگاهرتز را ارائه می کند. دو کانال مستقل از سخت افزار نیز برای جکاتا در نظر گرفته شده است.

یکی از مزایای کلیدی سامانه جکاتا توانایی آن در انجام وظایف اطلاعاتی با هزینه ای بسیار کمتر از هواگردهای آواکس سنتی است. جکاتا امکان ایجاد یک شبکه شناسایی متحرک را فراهم می کند که می تواند همان عملکردهای سامانه های زمینی حجیم را انجام دهد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد