گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیپرنده 6 میلیون دلاری

پرنده 6 میلیون دلاری

پرنده 6 میلیون دلاری

مجله تصویری سلاح «یوروکوپتر UH-72 لاکوتا» نام یک چرخبال دو موتوره است که یک بال چرخشی اصلی با چهار پره را شامل می‌شود. این چرخبال در اصل مدل نظامی «یوروکوپتر EC145» است که در گروه شرکت‌های ایرباس تولید شد و در ابتدا با نام UH-145 شناخته می‌شد. این چرخبال توانست در تاریخ 30 ژوئن 2006 در طرح “هلی‌کوپتر سبک کاربردی (LUH) ” وابسته به ارتش آمریکا عنوان بهترین چرخبال نظامی را از آن خود کند.

در اکتبر 2006 شرکت سازنده UH-72 قراردادی را با ارتش آمریکا منعقد کرد تا 345 دستگاه از این چرخبال را به تولید برساند و این پرنده نظامی جایگزین هلی‌کوپترهای UH-1H/V و OH-58A/C شود که تا آن زمان توسط نیروی زمینی و ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

1

یوروکوپتر UH-72 در خانواده چرخبال‌های سبک طبقه‌بندی می‌شود و در فرآیند طراحی و تولید می‌توان آن را یک چرخبال چندملیتی معرفی کرد. طراحی این چرخبال را دو شرکت «یوروکوپتر» و «ایرباس هلی‌کوپترز» برعهده داشتند و تولید آن در شرکت‌های «امریکن یوروکوپتر» و «ایرباس هلی‌کوپترز» انجام شد.

2

چرخبال UH-72 نخستین پرواز خود را در سال 2006 میلادی انجام داد و از سال 2007 تاکنون در عملیات‌های نظامی ارتش آمریکا به صورت فعال مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا نیروی زمینی ارتش آمریکا از این چرخبال به صورت اختصاصی استفاده می‌کرد و پس از گذشت مدتی نیروی دریایی آمریکا نیز به آن مجهز شد.

3

تاکنون 349 دستگاه چرخبال یوروکوپتر UH-72 ساخته شده است که تمامی آنها توسط نیروهای آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هزینه ساخت هر دستگاه UH-72 معادل 5.9 میلیون دلار محاسبه می‌شود و ارتش آمریکا از سال 2007 به بعد مدل جدیدتری را برای آن تولید نکرده است.

4

چرخبال «آرمد اسکات 654» که با نام EC654 هم شناخته می‌شود مدل ویژه UH-72 مجهز به سلاح‌های نظامی است از سال 2009 به بعد در عملیات‌های مختلف برای مقابله با دشمن به پرواز درآمد. مدل دیگری از این چرخبال با نام UH-72A در نیروی هوایی ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد که محیط‌های باز و عملیات‌های آسان هوایی از آن استفاده می‌شود. در بسیاری از موارد این چرخبال برای نیروی هوایی آمریکا وظیفه حمل افراد و وسایل را برعهده دارد.

5

مدل‌های اصلی این چرخبال که هم‌اکنون به صورت فعال در ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توان به قرار زیر معرفی کرد:

  • چرخبال UH-72A لاکوتا: بدون هرگونه سلاح نظامی به کار می‌رود و مدل پیشرفته‌تر EC 145 است
  • چرخبال UH-72B لاکوتا: مد پیشرفته‌تر UH-72A است؛ مبتنی بر مدل «یوروکوپتر EC145T2» ساخته شده است
  • چرخبال AAS-72X: به صلاح‌های نظامی مجهز شده است و ارتش آمریکا از آن در عملیات‌های نظامی استفاده می‌کند
  • چرخبال AAS-72X+: مدل ویژه EC145T2 مجهز به انواع سلاح‌های نظامی است. این چرخبال موتور قدرتمندتری دارد و هر یک از موتورهای آن نسبت به مدل معمولی 200 اسب‌بخار توان بیشتر دارند. این چرخبال شیشه کاملا دیجیتالی برای کابین خلبان را شامل می‌شود

6

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد