گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیده سلاح محبوب در ارتش پاکستان

ده سلاح محبوب در ارتش پاکستان

ده سلاح محبوب در ارتش پاکستان

مجله تصویری سلاح ارتش پاکستان در سطح جهانی یکی از منظم ترین، مجهز ترین و آموزش دیده ترین ارتش ها برای حضور در میدان های جنگ است. با برخورداری نیروهای تعلیم دیده و ماهر، در شمار بزرگ ترین ارتش های دنیا قرار داد. ارتش این کشور شامل سه شاخه اصلی نیرو ی زمینی، نیرو ی هوایی و نیروی دریایی می شود.

به غیر از سلاح های سنتی، ارتش پاکستان با سیستم موشکی تیز و کشنده ی خود، هفتمین قدرت هسته ای در این سیاره محسوب می شود. اما هدف ما بررسی سیستم موشکی این کشور نیست بلکه در ادامه ده مورد از محبوب ترین سلاح های ارتش پاکستان را معرفی خواهیم کرد.

+ Glock

هر کدام از سه دسته نیرو های اصلی ارتش از انواع مختلفی از تپانچه ها مانند Glock, HK P7, Steyr M9A1, Beretta 92F و یا Tokarev  استفاده می کنند. اما پر کاربرد ترین تپانچه ای که توسط ارتش پاکستان استفاده می شود، گلاک نام دارد. دو مدل گلاک 17 و 26 طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده اند. تولید انبوه این سلاح ساخت اتریش، با گلاک 17 پیستولی نیمه اتوماتیک، کالیبر 9 میلی متری پارابلوم و خشاب 17 فشنگی آغاز شد.

1

+ MP5

ام پی 5 نوعی مسلسل دستی 9 میلی متری ساخت کمپانی هکلر و کخ آلمان است. این جنگ افزار که در دهه ی 1960 میلادی طراحی و تولید شد جز پر فروش ترین مسلسل ها در سراسر جهان است. نیرو های امنیتی ارتش پاکستان از این سلاح حین کمین و یا در نبرد های نزدیک استفاده می کنند.

IF

+ M4 Carbine

ام4 کارباین به عنوان بهترین تفنگ تهاجمی در جهان به حساب می آید. جدید ترین نسخه از این سلاح تحت عنوان ام16 منحصرا توسط ارتش آمریکا طراحی و تولید شده است. ام4 کارباین متعلق به خانواده ی کارباین های تفنگ ام16 (انواع کوچک شده ی آن ها) بوده که همگی نیز از اسلحه ای آر 15 الهام گرفته اند. وزن ام4 از انواع معمولی ام16 سبک تر است . ام4، 2.88 و ام16، 3.26 کیلوگرم وزن دارند. علاوه بر این لوله کوتاه تر، قنداق قابل تنظیم و اندازه کوچک تر (84 سانتی متر) از مزیت های ام4 به شمار می روند. این سلاح در پاکستان به طور گسترده ای توسط تکاور های زبده، نیرو های ضد ترور و گارد های مقامات رسمی و دولتی مورد استفاده قرار می گیرد.

3

+  AK 47/ Chinese Norinco Type 56

کلاشنیکف آکا-47 دسته ای از خانواده ی تفنگ های تهاجمی است که در سال 1947 در اتحاد جماهیر شوروی تحت تولید انبوه قرار گرفت. آکا-47 هنوز هم اصلی ترین سلاح سبک ارتش روسیه و بسیاری از ارتش های دیگر در سراسر جهان است. تعداد زیادی از نیرو های شبه نظامی ارتش پاکستان از این سلاح استفاده می کنند. Chinese Norinco Type 56 نیز نسخه ای از آکا-47 است که به طور گسترده در اختیار نیرو های محافظت از مرز ارتش پاکستان قرار دارد.

4

+ G3 Rifle

هکلر و کخ ژ-3 تفنگ جنگی اتوماتیک است که توسط شرکت هکلر و کخ با همکاری شرکت دولتی اسپانیایی CETME  ساخته شده است. دولت پاکستان در حال ساخت نمونه ای مدرن از این تفنگ بسیار دقیق برای مقاصد نظامی ارتش خود است. اگرچه وزن این سلاح کمی زیاد است اما دقت بالا سبب برجسته شدن آن میان دیگر تفنگ های تهاجمی شده است. کالیبر 0.308 اینچ و وزن سلاح با خشاب فولادی پر و سر نیزه همراه با غلاف آن، 4.96 کیلوگرم است.

IF

+ M16

ام16 در واقع مادر ام4 کارباین محسوب می شود. این تفنگ با نام کالیبر 5.56 ام16 ساخت شرکت کلت و تحت امتیاز ارتش آمریکا است. ام16 از سال 1963 به منظور استفاده در جنگ های ویتنام وارد ارتش آمریکا شد. واحد های ویژه ی ارتش پاکستان و نیرو های ضد تروریستی آن، از این سلاح به دلیل ویژگی های شگفت انگیز و عملکرد دقیق آن استقبال زیادی می کنند.

6

+  Rheinmetall MG 3 Machine Gun

مسلسل چند منظوره ام ژ3 در دهه ی 1950 و 60 توسط شرکت آلمانی راین متال ساخته و به عنوان مسلسل سازمانی ارتش آلمان معرفی شد. این اسلحه که 10.5 کیلوگرم وزن دارد و از فشنگ پرقدرت 7.62 میلی متری ناتو استفاده می کند، مسلسل اصلی ارتش پاکستان است.

7

+ Barrett M82

بارت ام82 یک تفنگ تک تیراندازی استاندارد است که توسط شرکت تولیدی جنگ افزار بارت در آمریکا تولید می شود. نیرو های تک تیرانداز ارتش پاکستان به طور گسترده از این سلاح استفاده می کنند. قیمت آن 8900 دلار است، 13.5 کیلوگرم وزن و 48 اینچ طول دارد. بارت ام82، 1800 متر برد داشته و از فشنگ 0.50 بی ام جی استفاده می کند. لازم به ذکر است که بارت ام82 با هر آب و هوایی سازگاری دارد به همین دلیل حتی توسط نیرو های غیر تک تیرانداز ارتش پاکستان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

8

+ Steyr SSG 69

Steyr SSG 69 تفنگ تک تیرانداز استاندارد ارتش اتریش است که توسط اشتایر مانلیشر؛ شرکت اسلحه سازی اتریشی از سال 1969 ساخته شده است. این تفنگ با برد موثر 3700 متر کارایی بسیار بالایی دارد و توسط مکانیسم گلنگدن مسلح می شود. در این سلاح از فشنگ ×517.62 میلی متری ناتو بهره برده شده است. نیرو های محافظتی مرزی پاکستان از این تفنگ تک تیرانداز سبک به خاطر راحتی در حمل و نقل استفاده گسترده می کنند. به تازگی در یک حمله تروریستی در پاکستان، این تفنگ مورد استفاده قرار گرفت و نتایج برجسته ای نیز به همراه داشت.

9

+ Dragunov Sniper Rifle

اس ود دراگونف یک تفنگ نیمه خودکار تک تیراندازه و دوربین دار است که در سال 1951 توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. این تفنگ از فشنگ های کالیبر 54×7.62 استفاده می کند. اس ود دراگونف در جنگ های متعددی از جمله جنگ ایران و عراق، جنگ ویتنام، جنگ یوگسلاوی و اولین و دومین جنگ چچن، خدمت رسانی کرده است. وزن تفنگ 4.30 کیلوگرم بوده و از دقت بالایی در نشانه گیری برخوردار است.

10

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد