گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهمهماتدرباره موشک ضد تانک میلان

درباره موشک ضد تانک میلان

درباره موشک ضد تانک میلان

 مجله تصویری سلاح– طراحی میلان که یک موشک هدایت شونده ضد تانک اروپایی است، در سال 1962 آغاز شد. این موشک در سال 1971 آماده آزمایش بود و نهایتا در سال 1972 نیز به منظور بهره برداری در عملیات های نظامی مورد تایید قرار گرفت. موشک میان برد میلان نخستین بار توسط کمپانی فرانسوی Euromissile طراحی و تولید شد. اما جالب است بدانید که این کمپانی در واقع مجموعه ای از دو شرکت هوافضای “دایملر کرایسلر” آلمان و شرکت هوافضای “ماترا” فرانسه بوده و کارنامه درخشانی در زمینه ساخت انواع موشک های نظامی دارد. لازم به ذکر است که این سیستم موشکی به صورت تحت لیسانس توسط بهارت دینامیک هند نیز تولید می شود.

تاریخچه

با وجود آن که تاکنون میلان در حدود 43 کشور دنیا به خدمت گرفته شده است، ابتدا منحصرا برای ارتش فرانسه و آلمان توسعه داده شد. از سال 1972 کمپانی Euromissile بیش از 360000 موشک و 10000 واحد پرتاب تولید کرده است. انواع مختلفی از این موشک ها وارد میدان رقابت با سایر موشک های ضد تانک شده اند که حمل و نقل آن ها در آغاز ساخت توسط سربازان انجام می گرفت، اما چندی بعد خودرو های زرهی و فاقد پوشش زرهی متنوعی به منظور حمل این دست موشک ها طراحی شد که استقرار نمونه های مختلف میلان را بسیار راحت تر می ساخت. به عنوان مثال می توان به جنگ فالکند اشاره کرد که موشک های میلان در راستای نابود ساختن پناهگاه های زیر زمینی آرژانتین بسیار موفقیت آمیز عمل کردند.

سامانه موشکی میلان رقبایی نیز دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان موشک های هدایت شونده ضد تانک جاولین و گیل را معرفی کرد. این دو سامانه موشکی هم اکنون به ارتش و لشکر زرهی پیاده نظام انگلستان خدمت می کنند. سابقه استفاده از موشک های میلان به جنگ میان چاد و لیبی در سال 1987 نیز بار می گردد. گفته می شود که 12 فروند از این موشک ها در جنگ مذکور به کار گرفته شد و هر کدام از آن ها به تنهایی می توانست حریف بیش از 60 دستگاه تانک تی- 50 و تی- 60 لیبی باشد! مصر هم در جنگ با رزیم صهیونیستی، در سال 1973 از موشک های میلان کمک گرفته است.

میلان به قابلیت هدایت نیمه خودکار و همچنین سامانه ردیابی فروسرخ مجهز بوده و همراه بودن تجهیزات نشانه روی با سیستم موشک انداز این امکان را فراهم آورده است تا بتوان میلان را با استفاده از خودرو های نیمه زرهی نیز پرتاب کرد.

انواع موشک های میلان

MILAN 1: این مدل مجهز به یک کلاهک تکی بوده و کالیبری معادل 103 میلی متر دارد. میلان 1 در سال 1972 تولید شد.

MILAN 2: دومین نسل از خانواده موشک های میلان و مجهز به پراپ ایستا در قسمت دماغه است. این سیستم منجر به افزایش قدرت نفوذ موشک در مقایسه با موشک های میلان 1 خواهد شد. میلان دو در سال 1984 وارد خط تولید خود شد و 115 میلی متر کالیبر دارد.

MILAN 2T: این مدل از موشک های میلان که در سال 1993 تولید شد، به طور اختصاصی برای از میان بردن اهدافی که از طریق زره واکنشی انفجاری محافظت می شوند، استفاده خواهد شد.

MILAN 3: میلان 3 نمونه دیگری از موشک های ضد تانک این خانواده است که در سال 1996 ساخته شد.

MILAN ER: اصلی ترین دلایل اهمیت این مدل، برد ارتقا یافته آن؛ 3،000 متر و نفوذ تقویت شده است. میلان ER که محصول مشترکی از همکاری دو جانبه میان فرانسه و هند است، جدید ترین نسل از موشک های خانواده میلان محسوب می شود. گفته می شود که این موشک می تواند تا 1000 میلی متر در زره واکنشگر انفجاری و 3 متر در بتن مسلح نفوذ کند. تصویر بردار حرارتی یکپارچه یکی دیگر از چندین پیشرفتی است که در این مدل موشک ها به چشم می خورد.

تمامی مدل های مذکور مزایایی دارند که تمایل کشور های مختلف به در اختیار داشتن این موشک ها را افزایش می دهد مانند: امکان راه اندازی و پرتاب توسط دو نفر، ضریب اطمینان 95 درصد در 100،000 شلیک، قابلیت نشانه گیری همه اهداف زمینی، تدارکات آسان و مقاومت بالا در برابر اقدامات نظامی متقابل.

اپراتور ها

در ادامه به معرفی چند مورد از اپراتور های فعلی موشک های میلان اشاره خواهیم کرد:

– افغانستان

– ارمنستان

– برزیل

– بلژیک

– چاد

– قبرس

– استونی

– یونان

– فرانسه

– آلمان

– مصر

– هند

– عراق

– ایتالیا

– کنیا

– لبنان

– لیبی

– مکزیک

– پاکستان

– پرتغال

– آفریقای جنوبی

– اسپانیا

– ترکیه

– یمن

اپراتور های قبلی این موشک ها شامل کشور های زیر هستند:

– استرالیا

– ایرلند

– سنگاپور

– انگلستان

– یونیتا

مشخصات موشک میلان

– طراحی: دهه 1970

– هزینه هر واحد:  £7,500 در سال 1984

– تولید: سال 1972

– تعداد واحد های تولیدی: 350،000 موشک و 10،000 پرتاب کننده

– وزن: 7.1 کیلوگرم

– طول: 1.2 متر

– قطر: 0.115 متر

– کلاهک: tandem HEAT

– موتور: سوخت جامد

– سرعت: 200 متر بر ثانیه

گفتنی است نام میلان برگرفته از ترکیب فرانسوی زیر است:

(MILAN (French: Missile d´infanterie léger antichar; English: Light anti-tank infantry missile, milan(e) is French for kite

اشتراک گذاری با :
تگ ها
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد