گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هااز بزرگترین کمپانی های تسلیحاتی جهان

از بزرگترین کمپانی های تسلیحاتی جهان

از بزرگترین کمپانی های تسلیحاتی جهان

مجله تصویری سلاح- طراحی و تولید تسلیحات نظامی به معنای واقعی کلمه یکی از بزرگترین کسب و کار هایی است که در دنیای امروزی می توان از آن نام برد. در واقع حتی پیش از آغاز تولید جنگ افزار های مختلف در آمریکا و روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز در این عرصه از جمله مهره های اصلی بوده اند. در ادامه نگاهی به بزرگترین کمپانی های تسلیحاتی در سراسر جهان خواهیم داشت.

نورینکو؛ چین

 

 

نورینکو شرکتی دولتی در چین است که به طراحی و ساخت تجهیزات جنگ افزاری، دفاعی، مواد منفجره، رادار و انواع مهمات می پردازد. این شرکت که جز صنایع دفاعی و نظامی چین به شمار می رود، در سال 1980 تاسیس شد. لازم به ذکر است که سابقه تولید وسایل نقلیه متفاوت و همچنین مواد شیمیایی مرتبط با حوزه نفت و گاز هم در کارنامه نورینکو به چشم می خورد.

تکستران؛ آمریکا

 

 

تکستران یک شرکت خوشه ای در آمریکا است که زمینه کاری آن شامل طیف وسیعی از تجهیزات نظامی می شود. از جمله مهم ترین محصولات این کمپانی می توان به هواپیما، جت های تجاری، بالگرد، هواگرد های گردنده بال، پهپاد و همچنین بمب های خوشه ای اشاره کرد. شرکت نام برده در سال 1923 در شهر بوستون؛ ماساچوست بنیان گذاری شد و خود متشکل از چندین شرکت زیر مجموعه است. تاکنون بیش از 900،000 ساعت پرواز بر فراز آسمان عراق و افغانستان در مورد سری هواپیما های بدون سرنشین ساخت این شرکت از جمله RQ-7 (مخصوص نظارت و شناسایی) به ثبت رسیده است.

DCNS؛ فرانسه

 

 

تاریخچه این شرکت به دهه 1600 باز می گردد، زمانی که فرانسه به منظور ساخت و نگه داری از یک ناوگان دریایی کمپینی متشکل از تعداد زیادی نیروی کاری به راه انداخت. بدین ترتیب طی گذشت قرن ها، سرانجام در سال 2003، DCNS تبدیل به شرکتی دولتی و برای نخستین بار نیز به این نام خوانده شد. از آن جایی که شعار این شرکت “دریای آینده” است، ذهنیت فروش سلاح های دریایی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند. شرکت مذکور در زمینه طراحی و ساخت انواع ناوچه، کشتی جنگی، زیر دریایی و انواع اژدر فعالیت دارد.

هانی ول؛ آمریکا

 

 

کمپانی بعدی تحت عنوان هانی ول، از جمله شرکت های خوشه ای آمریکایی است که علاوه بر محصولات نظامی و همچنین سیستم های هوافضا، به تولید مواد تجاری و مصرفی نیز برای مشتری های مخصوص خود می پردازد. این شرکت در سال 1906 در نیوجرسی تاسیس شد. تامین اجزا مورد نیاز برای ساخت سلاح های هسته ای در آمریکا و همینطور سیستم های هدایتی هواپیما نیز به کمپانی هانی ول نسبت داده می شود.

کمپانی کشتی سازی جِی اس سی روسیه؛ روسیه

 

 

این کمپانی روسی که حیطه اصلی فعالیت آن کشتی سازی و عملیات تعمیر و نگه داری است، در سال 2007 تبدیل به یک شرکت بزرگ دولتی شد. لازم به ذکر است که کمپانی کشتی سازی جِی اس سی علاوه بر تمرکز روی طیف وسیعی از کشتی های تحقیقاتی و همچنین باربری، در زمینه طراحی و تولید تجهیزات حفاری مواد نفتی نیز کار می کند. از جمله دیگر محصولات مهم کمپانی مذکور می توان به کشتی های مدرن و کشتی های گشت ساحلی مجهز به انواع سیستم های موشکی و تسلیحات به روز اشاره کرد.

سافران؛ فرانسه

 

 

سافران شرکتی چند ملیتی در فرانسه است که به طراحی و ساخت تجهیزات هوافضا، دستگاه های امنیتی و موتور های مخصوص موشک و هواپیما می پردازد. این شرکت در سال 2005، پس از ادغام دو شرکت سنکما (بخش هوافضا) و شرکت ساژم (بخش تجهیزات امنیتی) شکل گرفت. تولید سیستم های الکتریکی، مکانیکی و هیدرولیک مورد نیاز هواپیما های مختلف نیز در شرکت سافران صورت می گیرد. البته سیستم های هدایتی مخصوص انواع راکت ها و موشک های نظامی را هم باید در لیست محصولات سافران لحاظ کرد.

یونایتد ایرکرفت کورپوریشن؛ روسیه

 

 

مورد بعدی شرکت هوافضا و صنایع دفاعی روسیه است که سابقه تولید هواپیما های جت مسافربری، بالگرد های نظامی و همچنین هواپیما های مخصوص ترابری را در کارنامه کاری خود دارد. این کمپانی در سال 2006 توسط ولادیمیر پوتین تاسیس شد و نقش دوگانه موثری به منظور فروش هواپیما های خود در بازار های نظامی و در عین حال غیر نظامی ایفا می کند.

رولز- رویس؛ بریتانیا

 

 

رولز- رویس شرکت چند ملیتی هوافضا و صنایع دفاعی برتانیایی است که در زمینه طراحی و تولید تجهیزات دفاعی، جنگ افزار های مختلف، فناوری هوافضا و در عین های سیستم های انتقال برق حضوری موثر دارد. البته بسیاری از مردم رولز- رویس را به خاطر شهرت فراوان آن در خصوص تولید خودرو های لوکس گران قیمت می شناسند.

صنایع هانتینگتون اینگالز؛ آمریکا

 

 

این کمپانی در سال 2011 از شرکت هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی نورثروپ گرومن مشتق شد. علاوه بر تولید ناو های هواپیمابر، صنایع هانتینگتون اینگالز به تولید زیر دریایی های هسته ای برای آمریکا نیز می پردازد.

الماز- انتی؛ روسیه

 

 

الماز- انتی شرکت صنایع دفاعی و نظامی روسی است که در سال 2002 تاسیس شد. لازم به ذکر است که این شرکت حاصل ادغام دو شرکت الماز- انتی و NPO الماز بوده و در حیطه تولید انواع جنگ افزار های دفاع هوایی و زمینی فعالیت دارد. از دیگر تجهیزات ساخت الماز- انتی می توان از رادار های شناسایی هوایی، زمینی و سیستم های کنترلی خانگی و مخصوص استفاده حرفه ای نام برد.

ال- 3 کامیونیکیشنز؛ آمریکا

 

 

کمپانی بعدی ال- 3 کامیونیکیشنز متخصص آمریکایی در حیطه هوافضا و تجهیزات نظامی است که به طراحی و ساخت سیستم های ناوبری، سیستم های جهت یابی و راداری، تجهیزات مخابراتی، هوافضا و همچنین دریایی شهرت دارد. تاسیس این کمپانی به سال 1995 و پس از ادغام دو شرکت لاکهید کورپوریشن و مارتین مریتا (راه اندازی کمپانی لاکهید مارتین) باز می گردد. اگرچه ممکن است ال- 3 کامیونیکیشنز نقشی در رابطه با تولید ناو های هواپیمابر و یا تانک های مجهز نداشته باشد، اما عنصری کلیدی در راستای تولید تجهیزات مورد نیاز نیروهای نظامی آمریکایی محسوب می شود.

تالس؛ فرانسه

 

 

تالس شرکتی چند ملیتی در فرانسه بوده که بیشتر به خاطر طراحی و تولید تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز در ساخت هواپیما ها و همچنین سیستم های راداری معروف است. این شرکت در سال 2011 بنیان گذاری شد و از آن زمان تاکنون نقش مهمی در راستای تامین نیاز های بازار نظامی ایفا کرده است. هر آنچه که تصور کنید که از رادار گرفته تا سیستم کنترل آتش برای پرنده های نظامی و یا حتی خودرو های زرهی جنگی، در کمپانی تالس ساخته می شود.

فین مکانیکا؛ ایتالیا

 

 

فین مکانیکا شرکت خوشه ای ایتالیایی، در شمار بزرگترین تولید کنندگان اسلحه در دنیا قرار دارد. این شرکت در بخش های مختلفی همچون مکانیک پرواز، هوافضا، هلیکوپتر، الکترونیک دفاعی و امنیتی، انرژی و همینطور بخش حمل و نقل فعالیت دارد. فین مکانیکا از زمان تاسیس خود در سال 1948 تاکنون، سابقه درخشانی در حیطه طراحی سیستم های رادیویی و راداری برای پرنده های نظامی، سیستم های موشکی ضد کشتی و همچنین پدافند هوایی کسب کرده است.

یونایتد تکنولوژی؛ آمریکا

 

 

مورد بعدی یکی دیگر از شرکت های خوشه ای و چند ملیتی در آمریکا است که در سال 1975 راه اندازی شد و به تولید و فروش انواع سیستم های کنترل آتش، سیستم های امنیتی، موتور های هواگرد، بالگرد، پیل های سوختی و همچنین پله برقی می پردازد. البته تمرکز اصلی این شرکت بر سیستم های موشکی و بالگرد های نظامی که معروف ترین آن یو اچ- 60 بلک هاوک است، خواهد بود. دفتر مرکزی یونایتد تکنولوژی در شهر هارتفورد، کنتیکت واقع شده است و به اختصار UTC خوانده می شود.

گروه ایرباس؛ اروپا

 

 

اگر نگاهی به تولید کنندگان برتر در اروپا داشته باشیم، بدون شک نام گروه ایرباس به چشم خواهد خورد. این شرکت که زمینه صنایع جنگ افزاری و همچنین هوافضا فعالیت دارد، در سال 2000 پس از ادغام شرکت های لاگراده، دایملر آ گ و سپی راه اندازی شد. لازم به ذکر است که در این سال نام کمپانی به “شرکت دفاع هوایی و فضایی اروپا” و به اختصار EADS تغییر یافت. هر کسی تاکنون برای یک بار هم که شده نام ایرباس را شنیده است که البته بخش مهمی از این شهرت به خط تولید هواپیما های مسافربری شرکت مذکور باز می گردد. با این وجود همه در مورد خط تولید دفاعی و هوافضای ایرباس اطلاع کاملی در اختیار ندارند. از جمله مهم ترین محصولات خط تولید دفاعی این کمپانی می توان به سیستم های دفاعی و ناوبری، بالگرد های چند منظوره و هواپیما های جنگی و باربری اشاره کرد.

جنرال داینامیکس؛ آمریکا

 

 

با تاریخچه ای در زمینه تولید انواع زیر دریایی که به سال 1899 باز می گردد، جنرال داینامیکس حضوری پر رنگ در عرصه نظامی داشته است و دارد. این کمپانی امروزه جز مهم ترین تولید کنندگان تجهیزات نظامی به شمار می رود. دفتر مرکزی شرکت در ویرجینیا؛ آمریکا قرار داشته و از سیستم های کامپیوتری تا موشک های کروز، طیف متنوعی از محصولات مورد نیاز بازار های نظامی را تامین می کند. از جمله یکی از ارزشمند ترین دستاورد های جنرال داینامیکس می توان از هواپیمای جنگنده اف- 16 نام برد.

نورثروپ گرومن؛ آمریکا

 

 

نورثروپ گرومن کمپانی هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی است که به طراحی و تولید جنگ افزار های مختلف، هواپیما های جنگنده، کشتی، ناو هواپیمابر، سیستم های موشکی، رادار، پدافند هوایی و همچنین ارائه خدمات مشاوره اشتغال دارد. این کمپانی در سال 1994 بنیان گذاری شده است و بسیاری از محصولات آن تاکنون تجربه حضور در ماموریت های نظامی مهمی را به دست آورده اند. لازم به ذکر است که بخش خدمات فنی نورثروپ گرومن (تاسیس شده به سال 2006)، تاثیر مهمی در ارائه خدمات پشتیبانی، ترابری دریایی و حتی بازاریابی محصولات شرکت داشته است.

ریتیون؛ آمریکا

 

 

کمپانی آمریکایی ریتیون یکی دیگر از تولید کنندگان بزرگ تسلیحات نظامی و از همه مهم تر موشک های هدایت شونده محسوب می شود. این شرکت در سال 1922 تاسیس شد و در سال 1959 تغییر نام یافت. جالب است بدانید کمپانی ریتیون همکاری تنگاتنگی با کمپانی لاکهید مارتین دارد و دو پروژه موشک ضد زره جاولین و همینطور موشک کروز تاماهاک از جمله جنگ افزار های مشترک ساخت این دو شرکت به شمار می روند. از موشک های ضد رادار HARM گرفته تا موشک های ضد تانک TOW، ریتیون بازار موشک های نظامی را به دست گرفته است.

بی ای ئی سیستمز؛ بریتانیا

 

 

بی ای ئی سیستمز شرکت صنایع دفاعی و هوافضا واقع در بریتانیا است این کمپانی در سال 1999 و به دنبال ادغام دو شرکت مارکونی الکترونیک سیستمز و بریتیش ایروسپیس تاسیس شد. خطوط تولید متنوعی مانند زیر دریایی، ناوشکن، ناوچه و ناو هواپیمابر در این کمپانی به چشم می خورد.

بوئینگ؛ آمریکا

 

 

شرکت بعدی نامی بسیار آشنا در حوزه صنایع جنگ افزاری و هوافضا دارد. کمپانی بوئینگ در سال 1916 در سیاتل، واشینگتن راه اندازی شد. این کمپانی علاوه بر حضور درخشان خود در عرصه تولید هواپیما های مسافربری، یکی از بازیکنان اصلی بازار های نظامی نیز به شمار می رود. از جمله مهم ترین محصولات خط تولید نظامی بوئینگ می توان به جنگنده های نظامی، هلیکوپتر های مختلف و سیستم های دفاعی اشاره کرد.

لاکهید مارتین؛ آمریکا

 

 

آخرین مورد کمپانی آمریکایی لاکهید مارتین است که در زمینه طراحی و ساخت انواع تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات فعالیت دارد. لاکهید مارتین در سال 1995 پس از ادغام شرکت‌های لاکهید کورپوریشن و مارتین مریتا تأسیس شد. و طی این مدت به موفقیت های مهمی در عرصه نظامی دست یافته است. محصولات عمده این شرکت شامل هواپیما های ترابری، مدل های مختلف جنگنده ها، ماهواره، موشک، سیستم های راداری، موشک های زمین به هوا، موشک های کوتاه برد، موشک های بالستیک و مهمات جنگی می شود. البته اخیرا تمرکز کمپانی بیشتر بر طراحی موشک های پیشرفته معطوف شده است.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد