گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیشات گان آمریکایی با طراحی متفاوت!

شات گان آمریکایی با طراحی متفاوت!

شات گان آمریکایی با طراحی متفاوت!

مجله تصویری سلاح- طراح اسلحه آمریکایی؛ Maxwell Atchisson نخستین تفنگ ساچمه زنی انتخابی خود را در سال 1972 توسعه داد. این سلاح برای استفاده در مبارزه های نزدیک در محیط هایی مانند جنگل طراحی شده بود. بدین ترتیب می توانست تبدیل به ابزاری شگفت انگیز برای نیروهای نظامی هنگام کمین، عملیات های پاک سازی و دیگر موقعیت های مشابه شود. البته از دید کارشناسان صنایع نظامی، اغلب تسیلحات ساخت Atchisson به واسطه مکانیسم عملکردی متفاوت خود نمونه هایی کاملا غیر معمول به شمار می روند. پروتوتایپ های اولیه طراحی ساده ای داشتند و در تولید آنها بیشتر از اجزای متداول سلاح های موجود استفاده شده بود. برای مثال مجموعه ماشه در اولین شات گان این طراح آمریکایی، از تفنگ خودکار برونینگ BAR-1918 قرض گرفته شد. این سیستم امکان انتخاب دو حالت شلیک تمام خودکار و یا نیمه خودکار را در اختیار اپراتور قرار می داد. منبع تغذیه نیز وابسته به خشاب های قابل تعویض با ظرفیت 5 و یا 20 دور مهمات بود.

 

 

طی دهه 1970 و همچنین اوایل دهه 1980، Atchisson طرح ابتدایی خود را این بار با استفاده از مکانیسم گازی روانه بازار نظامی کرد. این تغییرات با هدف پاسخ گویی به نیاز ارتش برای به کار گیری شات گانی پیشرفته و در عین حال قدرتمند انجام شد. سیستم مذکور از طریق یک محفظه گاز سنتی و پیستون که در قسمت فوقانی لوله قرار داشت، کار می کرد. طراحی نسل دوم برای بیش از دو دهه به خدمت نظامی خود ادامه داد، اما اخیرا به وسیله یک شات گان جدید و اصلاح شده به نام AA-12 برای استفاده توسط کاربران مجاز ارتش و نیروهای پلیس در آمریکا جایگزین شده است. البته همچنان هیچ اطلاعات دقیقی از اپراتورهای اصلی این سلاح به دست نیامده است. جالب است بدانید که ردپای اجداد AA-12 به آخرین روزهای جنگ ویتنام باز می گردد.

 

 

AA-12

AA-12 که در اصل تحت عنوان شات گان تهاجمی Atchisson شناخته می شود، در سال 1972 توسط Maxwell Atchisson ساخته شد. برجسته ترین ویژگی این سلاح، کاهش لگد AA-12 پس از شلیک خواهد بود. طرح ابتدایی این نسخه تبدیل به پایه ای برای ساخت بسیاری از تفنگ های جدید تر شد که از جمله مهم ترین آنها می توان به شات گان USAS-12 اشاره کرد. یک سری اصلاحات دیگر نیز در سال 2006 در مورد این سلاح (نسخه CQB؛ مبارزه در برد بسیار کوتاه) انجام شد که کاهش وزن اسلحه به 4.76 کیلوگرم و همچنین کاهش طول آن به 966 میلی متر ضمن حفظ اندازه قبلی لوله، اساسی ترین آنها محسوب می شوند. در واقع این نمونه تغییر یافته، نیم پوند از مدل معمولی خود سبک تر است. لازم به ذکر است که AA-12 نیازمند روغن کاری و تمیز کردن مداوم نبوده و به گفته طراح، تمیزکاری پس از شلیک 10،000 دور مهمات ضروری خواهد بود. در سال 2004، ده مدل متفاوت از AA-12 تولید شد و در اختیار سپاه تفنگداران دریایی آمریکا قرار گرفت.

 

 

مشخصات شات گان AA-12

– نوع: شات گان جنگی خودکار

– محل تولید: آمریکا

– طراحی شده به سال: نخستین طراحی به سال 1972 باز می گردد

– وزن: 5.2 کیلوگرم در حالت تجهیز به خشاب سبک تر و 7.3 کیلوگرم در صورت استفاده از خشاب با ظرفیت 32 دور (نسخه اصلی)

– طول: 991 میلی متر (نسخه اصلی سال 1972)

– طول لوله: 457 میلی متر

– کارتریج: 12 گیج

– نواخت آتش: 300 دور در دقیقه

– برد موثر شلیک: 100 متر

– حداکثر برد شلیک: 200 متر

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد