گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیتانک انگلیسی با تیونینگ اختصاصی!

تانک انگلیسی با تیونینگ اختصاصی!

تانک انگلیسی با تیونینگ اختصاصی!

مجله تصویری سلاح- به تازگی نسخه ای ارتقا یافته از تانک چلنجر 2 توسط بی ای ئی سیستمز؛ شرکت صنایع دفاعی و هوافضای بریتانیا معرفی شده و جالب است بدانید که این تانک جدید با نام “بلک نایت” شناخته می شود و مجهز به امکانات پیشرفته ای همچون سیستم هشدار دهنده لیزری، هدف گیری خودکار و تصویربرداری حرارتی است. طبق گزارش های به دست آمده، بلک نایت تا سال 2035 تحت عنوان جایگزینی مناسب برای تانک های چلنجر 2 (از این تانک ها به طور گسترده در عراق و بوسنی استفاده شد) به ارتش بریتانیا خدمت خواهد کرد.

چلنجر 2 خود جانشینی تکامل یافته برای چلنجر 1؛ تانکی که طی اولین جنگ خلیج فارس استفاده شد و در زمان تهاجم به عراق (سال 2003) مورد بهره برداری قرار گرفت، محسوب می شود. چلنجر 2 از سال 1998 تاکنون به خدمت نظامی فعال خود ادامه داده است. همچنین لازم به ذکر است که تانک مذکور در جریان بمباران یوگسلاوی توسط ناتو طی جنگ کوزوو (اواخر دهه 1990) نیز شرکت داشته است. یکی از مهم ترین مزیت های بلک نایت در مقایسه با تانک والد خود، تجهیز آن به دو سیستم مستقل دید در شب خواهد بود. به کمک این سیستم ها، مسئول تسلیحات و فرمانده به طور همزمان قادر به تمرکز روی دو هدف متفاوت هستند. چلنجر 2 برای حمل و نقل 4 خدمه ظرفیت کافی دارد و از نظر تسلیحاتی مجهز به یک اسلحه اصلی 120 میلی متری و دو مسلسل 7.62 میلی متری است. حداکثر سرعت این تانک معادل 37 مایل در ساعت خواهد بود. این در حالی است که بلک نایت از حضور یک ویژگی مدرن به نام “سیستم محافظت فعال” نیز بهره می برد. این سیستم چلنجر 2 ارتقا یافته را قادر می سازد تا موشک های هدایت شونده ضد تانک و یا مهمات نفوذی به پوشش زرهی خود را شناسایی کند.

 

 

از جمله دیگر خصوصیات پیشرفته بلک نایت، می توان به مکانیسم دفاعی پیچیده آن اشاره کرد. این مکانیسم در صورت مواجهه با هرگونه تهدیدی، به طور خودکار قابلیتی ضد انفجار را فعال خواهد کرد که وظیفه اصلی آن خنثی سازی تهدید مورد نظر است. در ارتقاهای دفاعی جدیدتر، تانک قادر به شناسایی منبع تهدید با استفاده از سیستم هشدار دهنده لیزری و هدایت خودکار سلاح در جهت قرارگیری تهدید خواهد بود. بلک نایت با بهره برداری از دوربین های مادون قرمز نصب شده در قسمت های جلویی و پشتی تانک، روند تصویربرداری حرارتی را در مواقع لزوم انجام می دهد. این دوربین ها می توانند طی شب تصاویر بسیار دقیقی را از سوژه های دشمن به ثبت برسانند. دقیقا به همین علت است که نام چلنجر 2 ارتقا یافته را “بلک نایت” نامیده اند. در واقع پتانسیل عملیات موفق در تاریکی مطلق شب نیز یکی دیگر از اساسی ترین مزیت های این تانک برای فروش بیشتر آن به شمار می رود. به گفته کمپانی سازنده، در ساخت این تانک از کیت هایی استفاده می شود که نیاز کمتری به مصرف انرژی دارند و بدین ترتیب مجموعه ای بهینه از این نظر خلق خواهد شد. علاوه بر موارد فوق، تجهیزات جدید کنترل کننده تسلیحات تانک با سرعت بیشتری عمل می کنند. بدین مفهوم که روند شناسایی دشمن توسط خدمه، هدف گیری و از بین بردن آن ظرف مدت زمان کوتاه تری انجام خواهد شد.

سایمون جکسون؛ عضو ارشد توسعه دهندگان چلنجر 2 می گوید: انگلستان خانه شمار زیادی از شرکت های برتر مهندسی دنیا است و این کمپانی ها با طراحی بلک نایت هر محدودیتی را در عرصه وسایل نقلیه نظامی پشت سر گذاشته اند. برای تکمیل این پروژه با صنایع دفاعی موفقی از سراسر دنیا همچون کانادا، فرانسه و آلمان وارد همکاری شده ایم تا هر کدام مهارتی منحصر به فرد را برای بلک نایت به ارمغان بیاورند. ما نسبت به ارتش بریتانیا تعهد داریم تا به روز ترین تکنولوژی های ممکن را در مجموعه ای که ارزش خرید داشته باشد، فراهم آوریم.

 

 

تانک بلک نایت بخشی از پروژه افزایش طول عمر تجهیزات ارتش بریتانیا؛ به اختصار LEP به شمار می رود. زیرا همانطور که اشاره شد، قرار است این تانک توسعه یافته تا سال 2035 وضعیت “فعال در خدمت” چلنجر 2 را افزایش دهد.

 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد