گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاناو هواپیمابر 13 میلیارد دلاری آمریکا با مشکل سرویس بهداشتی!

ناو هواپیمابر 13 میلیارد دلاری آمریکا با مشکل سرویس بهداشتی!

ناو هواپیمابر 13 میلیارد دلاری آمریکا با مشکل سرویس بهداشتی!

مجله تصویری سلاح-  دو ناو هواپیمابر جدید آمریکا که در اوج فناوری طراحی شده و هزینه سنگینی نیز به دنبال داشته اند، گرفتار یک مشکل بسیار ابتدایی هستند! سیستم سرویس بهداشتی این دو ناو به طور مکرر دچار گرفتگی شده و منجر به چالش های متفاوتی در سطح کشتی می شوند.

این کشتی ها از مدل سرویس های بهداشتی خطوط هوایی در مقیاس بزرگتر استفاده می کنند که از طریق فشار خلاء تخلیه فضولات انسانی را امکان پذیر می سازند. در نتیجه چنین مکانیسمی، سیستم مذکور می بایست به وسیله یک محلول اسیدی گران قیمت (400 هزار دلار به ازای هر بار مصرف) به طور منظم پاکسازی شود.

طبق گزارشات متعدد، دو ناو هواپیمابر جدید آمریکا به نام های یواس‌اس جورج اچ. دبلیو. بوش و یواس‌اس جرالد آر. فورد با مشکلات گرفتگی سرویس های بهداشتی خود رو به رو هستند و تنها راه مقابله با این وضعیت نیز استفاده از محلول 400 هزار دلاری است!

تصویری از یواس‌اس جورج اچ. دبلیو. بوش

 

تصویری از یواس‌اس جرالد آر. فورد

 

با وجود آن که این ناوها در شمار پیشرفته ترین کشتی های نیروی دریایی آمریکا دسته بندی می شوند، چالش هایی به سادگی گرفتگی سرویس های بهداشتی آنها را ناتوان ساخته است. این مشکل برای نخستین بار توسط بلومبرگ  گزارش شد و خبرنگاران آن را یک هزینه اضافه جدی برای نیروی دریایی به شمار آورده بودند.

طبق گفته نیروی دریایی امکان پیشبینی هزینه کلی مورد نیاز برای تامین محلول های 400 هزار دلاری وجود ندارد زیرا به طور دقیق مشخص نیست که سیستم تخلیه سرویس های بهداشتی چند مرتبه طی عمر 50 ساله هر ناو هواپیمابر دچار گرفتگی خواهد شد!

مشکلات گرفتگی مرتبط با سیستم سرویس های بهداشتی جدید حتی بسیار پیش تر از ساخت و ساز نهایی یواس‌اس فورد نیز آشکار شده بود. در سال 2011، روزنامه آمریکایی Navy Times گزارشات مختلفی را مبنی بر درگیری نیروی دریایی با سرویس های بهداشتی یواس‌اس بوش منتشر کرد. این کشتی اولین ناو هواپیمابری بود که از سیستم تخلیه تخت فشار خلاء بهره می برد. با این حال از زمان راه اندازی اولیه کشتی در سال 2009، به طور میانگین هر هفته 25 تماس به منظور تعمیر سرویس های بهداشتی صورت گرفته است. این موضوع حتی باعث شده بود که بسیاری از خدمه کشتی ها دچار عفونت های ادراری شوند!

در واکنش به این افشاگری، نیروی دریایی ادعا کرد که بوش همچنان به 94 درصد ظرفیت آزاد و بدون هیچ گونه ایراد سرویس های بهداشتی در حال خدمت است و مشکلات اشاره شده نیز تنها ظرف مدت زمان چند دقیقه رفع شده اند. مقامات همچنین ملوانان و دیگر خدمه کشتی ها را به خاطر انداختن مواد مختلف به داخل سرویس های بهداشتی مانند دستمال کاغذی، غذا و یا لباس مسئول گرفتگی های گزارش شده معرفی کردند.

اما به طور کلی هدف نیروی دریایی از طراحی و توسعه 11 ناو هواپیمابر کلاس فورد، جایگزین ساختن تدریجی آنها با کشتی های قدیمی کلاس نیمیتز بوده است. کشتی های بعدی این کلاس نیز یواس‌اس جان اف کندی، یواس‌اس انترپرایز و یواس‌اس دوریس میلر هستند. فورد با 13 میلیارد دلار هزینه، بیش از دو برابر بوش خرج روی دست نیروی دریایی می گذارد. با این حال با مشکلات بیشتری نیز رو به رو بوده است که از جمله مهم ترین آنها می توان به سیستم تخلیه سرویس های بهداشتی، سیستم راداری جدید و همینطور بالابرهای الکترومغناطیسی تسلیحات اشاره کرد.

تصویری از ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز

 

اما ورای تمامی مسائل عنوان شده، یواس‌اس فورد قرار بود به گونه ای طراحی شود که در مقایسه با کلاس های قبلی هزینه کمتری به همراه داشته باشد: 77.3 میلیارد دلار طی 50 سال عمر عملیاتی یعنی حدود 1.54 میلیارد دلار در سال. این در حالی است که طبق برآوردهای صورت گرفته، این کشتی در بازه زمانی مشابه 123 میلیارد دلار و طی هر سال حدود 2.46 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

 مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد