گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامی200 فروند هواپیمای نیروی هوایی آمریکا راهی قبرستان می شوند!

200 فروند هواپیمای نیروی هوایی آمریکا راهی قبرستان می شوند!

200 فروند هواپیمای نیروی هوایی آمریکا راهی قبرستان می شوند!

مجله تصویری سلاح بنابر بودجه سال مالی 2022 نیروی هوایی آمریکا، این نیرو قصد دارد بیش از 200 فروند از هواپیماهای خود را به منظور آزاد کردن بودجه برای استفاده از فناوری و تسلیحات جدید طی سال آتی از خدمت خارج کند.

نیروی هوایی آمریکا بودجه ای 173.7 میلیاردلاری را درخواست کرده است که شامل افزایش بودجه بخش های پژوهش، توسعه، آزمایش، و ارزیابی می شود، اما شامل کاهش بودجه برای خرید نیز می شود.

به گفته لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، وزارت دفاع بر دستیابی به توانایی های مورد نیاز در نبردهای آینده متمرکز شده است. بر همین اساس، خدماتی با توانایی هایی که مرتبط با نبردهای آینده نیستند باید بررسی شده و از سرمایه گذاری در آنها پرهیز شود.

برای نیروی هوایی آمریکا، این به معنای بازنشستگی بیش از دویست فروند هواپیما است که بیشتر آنها از انواع جنگنده و تهاجمی هستند. در ادامه با مدل هایی که در آینده نزدیک راهی قبرستان هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا می شوند، بیشتر آشنا می شویم.

هواپیمای ای-10 تاندربولت II

 

این هواپیما که به واسطه توپ چرخشی 30 میلیمتری GAU-8 Avenger ظاهری متمایز و شناخته شده دارد، برای حمله به هدف های زمینی استفاده می شود و از اواخر دهه 1970 در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار دارد.

بازنشستگی 42 فروند هواپیمای ای-10 تاندربولت II موجب می شود تا اندازه ناوگان این هواپیماها در خدمت نیروی هوایی آمریکا از 281 به 239 فروند برسد.

هواپیمای اف-15 سی/دی ایگل

 

جنگنده اف-15 سی/دی ایگل قدرت خود به عنوان یک هواپیمای تهاجمی را اثبات کرده است، اما میانگین سن این جت های جنگنده اکنون تقریبا 40 سال است.

نیروی هوایی آمریکا بازنشسته کردن 48 فروند از این هواپیماها را برنامه ریزی کرده است که با هواپیمای اف-15 ئی‌اکس ایگل II جایگزین می شوند. نیروی هوایی آمریکا خرید 144 فروند از این مدل جدید را برنامه ریزی کرده است.

هواپیمای اف-16 سی/دی فایتینگ فالکون

 

جنگنده اف-16 سی/دی فایتینگ فالکون یک هواپیمای تهاجمی چند منظوره و برتری هوایی است. کنار گذاشتن 47 فروند از این جت جنگنده برنامه ریزی شده است که اندازه ناوگان آنها را از 936 به 889 فروند می رساند.

چنگنده اف-16 همانند هواپیمای ای-10 بخشی از چشم انداز ناوگان آینده نیروی هوایی آمریکا باقی می ماند، اما جایگزینی بخشی از ناوگان آن با مدل های دیگر مد نظر قرار دارد و جت جنگنده اف-35 گزینه احتمالی است. نیروی هوایی آمریکا خرید حدود 50 فروند از این هواپیمای نسل پنجم رادارگریز در سال مالی آتی را برنامه ریزی کرده است.

هواپیمای کی‌سی-135 استراتوتانکر

 

هواپیمای کی‌سی-135 یک تانکر سوخت‌رسان هوایی است که از اواخر دهه 1950 در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار دارد.

نیروی هوایی آمریکا کنار گذاشتن 18 فروند از این هواپیماها را برنامه ریزی کرده است که اندازه ناوگان کی‌سی-135 را به 376 فروند کاهش می دهد.

کی‌سی-10 اکستندر

 

کی‌سی-10 یک تانکر سوخت‌رسان هوایی جدیدتر است که از دهه 1980 وارد خدمت در نیروی هوایی آمریکا شده است.

نیروی هوایی آمریکا بازنشسته کردن 14 فروند از این مدل را برنامه ریزی کرده است که اندازه ناوگان آن را از 50 به 36 فروند می رساند. سرمایه گذاری روی تانکر جدید کی‌سی-46 پگاسوس از دلایل اصلی این اقدام است.

سی-130 هرکولس

 

سی-130 هرکولس یک هواپیمای ترابری نظامی با توانایی جابجایی نیروهای مسلح و بار است. نیروی هوایی آمریکا کنار گذاشتن 13 فروند از این هواپیما را برنامه ریزی کرده است که تعداد هواپیماهای در حال خدمت را به 128 فروند کاهش می دهد.

همچنین، نیروی هوایی آمریکا خرید پنج فروند هواپیمای سی-130جی سوپر هرکولس را برنامه ریزی کرده است.

ئی-8سی جوینت استارز

 

هوایپمای ئی-8 سامانه راداری مراقبت و هدف گیری مشترک (JSTARS) قابلیت های مختلفی از جمله مدیریت نبردهای هوایی، شناسایی، و فرماندهی و کنترل را ارائه می کند که به این هواپیما توانایی پشتیبانی از عملیات های تهاجمی از طریق نظارت و هدف گیری را می دهد.

نیروی هوایی آمریکا کاهش اندازه ناوگان ئی-8 به 16 فروند را برنامه ریزی کرده است.

پهپاد آرکیو-4 گلوب هاوک

 

آرکیو-4 یک پهپاد نظارتی با قابلیت کنترل از راه دور و پرواز در ارتفاع بالا است. نیروی هوایی آمریکا 30 فروند از این پهپاد را در اختیار دارد، اما قصد دارد 20 فروند از آنها را بازنشسته کند.

ترجمعه: محمد مهدی حیدرپور

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد