گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاعجیب‌ترین اختراعات نظامی

عجیب‌ترین اختراعات نظامی

عجیب‌ترین اختراعات نظامی

مجله تصویری سلاح- بسیاری از طرح های اولیه زمینه ساز اختراعات سونوشت سازی در حوزه تجهیزات نظامی بوده اند اما در این میان شکست ها و ناکامی های متعددی نیز ثبت شده است. در اینجا لیستی از عجیب‌ترین اختراعات نظامی آورده شده است که روی کاغذ بسیار جالب به نظر می‌رسند و البته زمانی که به اجرا درآمده‌اند یک فاجعه بزرگ را به دنبال داشته‌اند.

تانک توپی

بر اساس این طرح گفته شده بود که اگر تانک‌ها به شکل توپ ساخته شوند سرعت حرکت آنها افزایش میابد و روی هر نوع زمینی می‌توانند به راحتی حرکت کنند. طرح اولیه این تانک به گونه‌ای بود که بدنه آن به طور کامل می‌چرخید و البته نیروهای مستقر شده داخل آن در هر شرایطی ثابت بودند. این تانک ایمنی کامل را برای سرنشینان خود فراهم می‌کرد که البته آنها نمی‌توانستند بیرون را مشاهده کنند و هیچ تضمینی وجود نداشت که تعادل تانک توپی در شرایط مختلف برقرار شود. این اتفاق باعث شد تانک توپی هرگز تولید نشود.

جنگنده‌های انگلی

این ها هواپیماهایی بودند که درواقع به یک پرنده بزرگ تر از خود چسبیده بودند! هر چچند طرح جالبی به نظر می رسید اما به همین میزان پر از دردسر بود. تصور کنید شرایط برای هواپیمایی در ابعاد و وزن بسیار زیاد باید فراهم می شد که طبیعتا قدرت مانور زیادی هم نمی توانست داشته باشد و ممکن بود براحتی هدف دشمن قرار بگیرد.

ارتش روسیه برای رسیدن به این هدف طرحی را با نام «زوِنو» مطرح کرد و بر اساس آن یک دستگاه هواپیمای جنگنده «پلیکارپوف آی-16» زیر هواپیمای «تی‌بی-3اس» نصب شد. ارتش آلمان نیز در جریان جنگ جهانی دوم مدل مفهومی هواپیمای «میستِل» را ارایه کرد که برای ساخت آن از چندین هواپیما استفاده شده بود. از آن طرف نیروی هوایی آمریکا در این زمینه روی بالن‌ها تمرکز کرد. این سازمان دو دستگاه بالن غولپیکر را با نام‌های «یو‌.اس.اس ماکون» و «یو.اس.اس آکرون» ساخت تا نیروها و ابزارهای نظامی را با آن حمل کند. نیروی هوایی آمریکا همچنین هواپیمای «ایکس‌اف-85 گوبلین» با بال‌های تاشو را ساخت تا در کنار بمب‌افکن «بی-36» به پرواز درآید. این هواپیما یک مشکل عمده داشت و زمانی که ارتفاع آن کم می‌شد دوباره نمی‌توانست اوج بگیرد. در مجموع می‌توان گفت هیچ یک از این پروژه‌ها به انجام نرسید.

اسکوتر مجهز به توپ جنگی

زمانی که ارتش فرانسه در ویتنام میجنگید این طرح را ارایه کرد. نیروهای فرانسوی در خط مقدم با مشکل همیشگی تامین مهمات مواجه بودند و فرماندهان به دنبال راهی می‌گشتند تا این مشکل را برطرف کنند. در جریان این نبرد توپ‌های بدون لگد و موتور وِسپا با یکدیگر ترکیب شدند. البته این موتور سیکلت به گونه‌ای ساخته نشده بود تا در هنگام حرکت بتوان با آن شلیک کرد. این موتور سیکلت نمی‌توانست هنگام شلیک‌های مداوم تعادل خود را حفظ کند و همین مسئله باعث شد تولید آن متوقف شود.

تانک شخم‌زن

این تانک به جای آنکه از چرخ‌های معمول استفاده کند به دو لوله مارپیچی مجهز شده بود که چرخش مداوم آنها تانک را به جلو هدایت می‌کرد و البته باعث می‌شد هیچ مانعی جلوی حرکت آن را نگیرد. از آنجایی که بسیاری از وسایل نقلیه نظامی در مناطق گِلی گیر می‌کردند، این تانک به راحتی می‌توانست به حرکت خود ادامه دهد. ایده ساخت این تانک بسیار کاربردی به نظر می‌رسید، ولی نکته اصلی این بود که تانک مذکور فقط می‌توانست روی گل و لای حرکت کند و هیچ جای دیگر نمی‌شد از آن استفاده کرد.

فوک-ولف تریبفلوگِل

این هواپیمای عجیب یکی از طرح‌هایی بود که توسط آلمانی‌ها ارایه شد و پس از آنکه ارتش این کشور نخستین جت جنگنده خود را با نام «می 262» به پرواز درآورد، به فکر ساخت چنین پرنده عجیبی افتاد. این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده بود که می‌توانست به صورت عمودی پروز کند و نیازی به باند نداشته باشد. در آن زمان صعود و فرود جنگنده‌ها روی باند کار خطرناکی بود. این جت به پروانه‌های ویژه مجهز شده بود تا با چرخش آنها نیروی لازم برای پرواز را تامین کند. مشکل اصلی اختراع مذکور این بود که پس از صعود هواپیما راهی برای فرود مجدد آن روی زمین وجود نداشت. فرود این هواپیما روی یک دم آن بسیار دشوار بود و همین مسئله باعث شد پروژه مذکور شکست بخورد.

روبات و خودرو چهار دست‌وپا

شرکت «جنرال الکتریک» در دهه 1960 میلادی در زمینه ساخت روبات تلاش فراوان کرد و با ژاپنی‌ها وارد رقابت شده بود. این شرکت آمریکایی نمونه اولیه یک روبات چهار دست‌وپا را ارایه کرد که پاهای آن به جای چرخ امکان حرکت را فراهم می‌کرد. این روبات توسط ارتش آمریکا مورد آزمایش قرار گرفت و می‌توانست تجهیزات را در سخت‌ترین شرایط به دست نیروهای نظامی برساند. مشکل اصلی روبات مذکور صدای زیادی بود که هنگام حرکت تولید می‌کرد. نکته مهم اینجاست که در میدان نبرد می‌بایست صدای زیادی تولید نشود و نیروهای دشمن از نحوه عملیات متوجه نشوند.

تانک تزار

روسیه تمایل زیادی داشت تا تجهیزات نظامی خود را با عبارت «تِزار» نامگذاری کند. عبارت تِزار در سیستم سلطنت و پادشاهی روسیه مورد استفاده قرار می‌گرفت این تانک عجیب هم تزار نامیده شد. چرخ‌های بزرگ این تانک برای آن طراحی شده بود تا از روی همه موانع عبور کند و به همین خاطر قرار بود این تانک بدون توقف به مقصد مورد نظر برسد. مشکل اصلی اینجا بود که اندازه بزرگ چرخ‌ها این تانک را بی‌کاربرد کرده بود و به راحتی مورد هدف دشمن قرار می‌گرفت. همچنین چرخ‌ها شکننده بود و حتی اگر یک لوله سربی در پره‌ها گیر می‌کرد، چرخ‌ها به طور کامل از کار می‌افتاد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر