گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هااز درازشمشیر تا خرکمان! (+عکس)

از درازشمشیر تا خرکمان! (+عکس)

از درازشمشیر تا خرکمان! (+عکس)

 مجله تصویری سلاح– از سده های میانه تاکنون؛ تولید سلاح تغییر و تحولات بیشماری را پشت سر گذاشته  که بخش مهمی از این تغییرات متاثر از نیاز های  دوران خاص خود هستند که مطالعه درباره آنها با توجه به ویژگیهایی مانند انتخاب نوع فلز در ساخت، فرآیند های تولید و همگامی با پیشرفت های روز امکان پذیر است. همان طور که می دانید یک سری ویژگی های پایه ای وجود دارند که حضور آن ها در تمام سلاح ها از اهمیت به سزایی برخوردار است، مانند استحکام، دوام، آسانی تولید، وزن پایین در عین قدرت بالا و همچنین سازگاری اسلحه با شرایط آب و هوایی مختلف.

حال اگر نگاهی به سلاح های متعلق به دوران قرون وسطی داشته باشیم، بیشتر با مواردی همچون شمشیر، نیزه، تبر و یا چکش های مختلف روبه رو خواهیم شد. اغلب این سلاح های باستانی نیز شامل لبه های تیز به منظور برش، نقاط تیز با هدف سوراخ کردن و یا سر های بزرگ برای له کردن دشمن هستند! حتی ممکن است سلاح هایی ببینید که ترکیب چند مورد از این خصوصیات را داشته باشند.

تیر و کمان هم که جز ثابت سلاح های تاریخی را تشکیل می دهد. در واقع اوج پیشرفت سلاح سازی در زمان مذکور را می توان مربوط به اشکال اولیه ی باروت دانست. به هر حال تمام انواع این دست جنگ افزار هایی که در گذر زمان نیز دچار تکامل و دگرگونی شده اند، هدف واحد را دنبال می کنند و آن چیزی نیست جز “غلبه بر نیرو های دشمن به بهترین نحو ممکن”. البته جالب است بدانید که بسیاری از سلاح های تاریخی تنها به دلیل قدرت و موفقیتی که از خود نشان داده اند، مجبوب نشده اند بلکه شمار زیادی از آن ها شهرت خود را مدیون بازی های ویدئویی، فیلم ها و یا حتی انیمیشن ها هستند!

با توجه به مطالبی که اشاره شد و نقش مهم تاریخ در کسب آگاهی بیشتر در مورد هر موضوعی، در ادامه به معرفی شماری از سلاح های نمادین خواهیم پرداخت که هر کدام در دوره ی خود، با وجود نقاط ضعفی که داشته اند، موفقیت هایی نیز در کارنامه ی تاریخی شان به ثبت رسانده اند.

کمان بزرگ

شاید تصور کنید این مورد بیشتر از آن که وجود خارجی داشته باشید، اغراق گویی است اما کمان هایی که ارتفاع آن ها به اندازه ی یک انسان است، از عصر برنز تا سده ی 17 میلادی در میدان های جنگ استفاده شده اند. لازم به ذکر است که این کمان ها قابلیت پرتاب قدرتمند تیر در فواصل زیاد را داشته اند.

شمشیر بلند (دراز شمشیر)

شمشیر بلند یا دراز شمشیر نمونه ی دیگری از سلاح های اروپایی مربوط به قرون وسطی است که در اواخر این دوران و همچنین رنسانس محبوبیت زیادی داشت. از طرفی حمل و نقل و استفاده از این سلاح به دلیل اندازه بلند و وزن بالا، چندان آسان نبود و با از میان رفتن تدریجی اهمیت شمشیر های بلند در میدان های جنگ، شهرت آن ها رو به افول نهاد.

کاتانا

کاتانا و یا کتانا، نوعی معروف شمشیر ژاپنی است که عمدتا توسط سامورایی ها، از قرن سیزدهم مورد استفاده قرار می گرفته است. این سلاح از تیغه ای برنده و تک لبه به شکل منحنی برخوردار است که می توان با هر دو دست آن را گرفت. اگرچه در طول زمان اصلاحات مختلفی روی کاتانا صورت گرفته، اما چهارچوب اصلی آن همچنان متعلق به قرن سیزدهم میلادی محسوب می شود. این لغت در زبان ژاپنی باستان به معنای شمشیر است.

گرز

این جنگ افزار دوران باستان که به منظور وارد آوردن ضربات سخت و کشنده استفاده می شده است، تحت عنوان گرز شناخته می شود. همان طور که در تصویر نیز مشاهده خواهید کرد، گرز از یک دسته و قسمتی سخت که اغلب هم گوی مانند است، تشکیل شده، و عموما به منظور در هم شکستن زره کاربرد داشته است.

تبرزین

این جنگ افزار که در اندازه ها، انواع و همچنین جنس های مختلف ساخته شده، نقطه اتکاء اصلی اغلب سربازان در زمان باستان و قرون وسطی بوده است. تبرزین عموما به پهلوی اسب ها بسته می شده و سابقه ی کاربرد آن به عصر حجر تا سده ی 17 میلادی باز می گردد. پس از این دوران، با افزایش محبوبیت باروت، جنگ افزار تبرزین نیز منسوخ شد.

نیزه

شاید بتوان لقب نمادین ترین سلاح در تاریخ زندگی بشر را به همین مورد اعطا کرد چرا که تاریخچه ی استفاده از آن ها به بیش از 400 هزار سال پیش باز می گردد. نیزه ها با جنس های مختلف از سنگ چخماق گرفته تا فولاد ساخته می شده و به صورت گسترده توسط هر فرهنگی در سراسر دنیا مورد استقبال نیز بوده اند. البته نخستین تجربه ی ساخت نیزه، با استفاده از نی و در نهایت تیز کردن نوک بوده است.

چکش جنگی

این جنگ افزار در واقع به منظور غلبه بر زره های فولادی طراحی و ساخته شد. چکش جنگی که یکی دیگر از سلاح های دوران باستان و قرون وسطی محسوب می شود، کاربرد های مختلفی در میدان جنگ داشته است اما با ظهور جنگ افزار های پیشرفته تر، این مورد نیز به تدریج کنار گذاشته شد.

 

خرکمان

خرکمان در حقیقت یک کمان پولادی بزرگ بوده که معمولا روی دو چرخ سوار می شده است. این جنگ افزار قرون وسطی برای پرتاب سنگ و بعد ها تیر های بزرگ تا مسافت 500 یارد کاربرد داشته است. گفته می شود که اصل این دستگاه یونانی بوده است و طی زمان توسعه بیشتری یافته است.

 

گلادیوس

این واژه، کلمه ای لاتین برای شمشیر است که با وجود انواع متنوع آن، اصلی ترین نمونه مربوط به امپراتوری روم می شود. این نمونه تیغه ای کوتاه داشته و توسط سربازان رومی و گلادیاتور ها مورد استفاده قرار می گرفته است.

شمشیر هلالی شکل

این شمشیر هلالی شکل نوع دیگری از شمشیر های متعلق به دوران فدیم است که با تیغه ی منحنی شکل خود شناخته می شود و غالبا مورد استفاده ی سربازان و سواره نظام ها در منطقه خاورمیانه بوده است.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد