گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیزره پوش همه کاره سوئیسی!

زره پوش همه کاره سوئیسی!

زره پوش همه کاره سوئیسی!

مجله تصویری سلاح Mowag Piranha خانواده ای از خودرو های زره پوش جنگی بوده که توسط یک کمپانی سوئیسی به نام Mowag تولید شده است. لازم به ذکر است که نام این کمپانی از ماه آوریل سال 2010 به Mowag GmbH تغییر یافته است. پنج نسل متنوع از این خودرو ها توسط شرکت مذکور و یا به صورت تحت لیسانس به واسطه کمپانی های دیگر تولید شده است و مدل های مختلف آن ها در اختیار نیرو های نظامی در سراسر دنیا قرار دارد.

انواع

خودرو زره پوش جنگی Piranha بر اساس مدل های مختلف چرخ در انواع 4×4, 6×6, 8×8  و 10×10 موجود است. هر کدام از این مدل ها خود به زیر دسته های دیگری تقسیم می شوند که درجه پوشش زرهی، نوع برجک و وظایف متفاوتی خواهند داشت. از جمله مهم ترین نقش هایی که این خودرو زرهی بر عهده دارد، می توان به نقل و انتقال نیرو های نظامی، خودرو فرماندهی، خودرو پشتیبان آتش، تانک آموزشی و یا جا به جایی نیرو های پلیس اشاره کرد.

خودرو های Piranha در خدمت ارتش سوئیس قرار دارند و انواع مشتقات ساخته شده از آن ها به کشور های دیگری نظیر سوئد، دانمارک، ایرلند، رومانی، اسپانیا و بلژیک نیز صادر شده است. مدل مورد استفاده توسط ارتش رومانی و ارتش بلژیک Piranha IIIC 8×8 است. جالب است بدانید بلژیک تمام نفر بر های زره پوش ام 113، خودرو های جنگی پیاده نظام زرهی و همچنین تانک های اصلی میدان نبرد لئوپارد 1 خود را با 268 واحد Piranha IIIC در هفت مدل مختلف جایگزین کرده است.

مشتقات مختلف از خودروی مذکور به صورت تحت لیسانس توسط شرکت های مختلفی نظیر جنرال داینامیکس (کانادا)، بی ای ئی سیستمز (انگلستان)، Cardoen و FAMAE (شیلی) تولید می شوند. به عنوان مثال نفر بر زره پوش 8×8 استریکر ارتش آمریکا، مشتقی از خودرو زرهی LAV III کانادایی بوده که در واقع خود بر اساس Piranha طراحی شده است. نیروی دفاع استرالیا نیز نسخه تغییر یافته خود از  Piranha I 8×8 را در اختیار دارد که تحت عنوان ASLAV (مخفف: خودرو زرهی سبک استرالیایی) شناخته می شود. ASLAV توسط دو هنگ از سواره نظام، در نقش خودرو های زرهی شناسایی و همچنین خودرو های نفر بر زرهی مورد استفاده واقع می شود.

برخی مدل ها از جمله LAV-25 و مشتقات آن که در خدمت سپاه تفنگداران دریایی آمریکا قرار دارد، با هدف کارایی آبی- خاکی (دوزیست) مجهز به یک سری پروانه های مخصوص شده اند. البته توانایی شنا در مدل های مذکور محدود به آب های سرپوشیده خواهد بود. لازم به ذکر است که نسخه جدیدی با نام Piranha V تولید شد که وزنی بین 25 و 30 تن داشت و در نهایت به عنوان برنده موقت برنامه FRES ارتش بریتانیا در تاریخ 8 مه سال 2008 معرفی شد.

– MOWAG Piranha 4×4 IB: این مدل در واقع یک نفر بر زرهی است که به منظور تکمیل خانواده Piranha I در سال 1974، به عنوان خودرویی مخصوص شرکت در عملیات های سریع شناسایی و همچنین میدان نبرد طراحی و ساخته شد. Piranha 4×4 IB همچنین قابلیت حضور در ماموریت های آبی- خاکی را هم دارد که این ویژگی را مدیون پروانه دوقلو خود خواهد بود. عملیات موفقت آمیز در محیط های آلوده NBC (هسته ای، میکروبی، شیمیایی) یکی دیگر از خصوصیات مهم این خودرو محسوب می شود. Piranha 4×4 IB به نوعی طراحی شده است که بتواند پاسخ گوی نیاز های نیرو های پلیس نیز باشد. از طرفی این خودرو تست های متعددی را پشت سر گذاشته و به امکانات متنوعی تجهیز شده است. از آن جایی که روند پیشرفت و بهبود تکنولوژیک این مدل در راستای پاسخ به استاندارد های نظامی با سرعت زیادی طی شد، حتی یک واحد Piranha با موتور بنزینی نیز به فروش نرسید. MOWAG Piranha 4×4 IB در موزه نظامی سوئیس (Schweizerisches Militärmuseum Full) نگه داری می شود.

– MOWAG Piranha IB 6×6: نخستین نمونه ساخته شده از Piranha همین مدل است که به سال 1972 باز می گردد و به عنوان نقطه عطفی در تاریخچه تولید سری های مختلف این خودرو به حساب می آید. دلیل اصلی آن نیز نوآوری های فنی مدرنی است که در طراحی این مدل مد نظر قرار داده شد. از جمله مهم ترین این فناوری ها می توان به سامانه تعلیق مستقل و پروانه دوقلو برای ایجاد قابلیت حرکت آبی- خاکی اشاره کرد. بدین ترتیب مدل مذکور با سیستم موتوری و امکانات متنوع برای خریداران اصلی همچون ارتش کانادا وارد خط تولید خود شد. در سال 1983 سوئیس مجوزی به منظور ساخت تحت لیسانس این خودرو را به شیلی فروخت. در ارتش سوئیس Piranha 6×6 برای مقاصد مختلفی همچون خودرو فرماندهی C3، همراه با موشک هدایت شونده ضد تانک بی جی ام- 71 تاو به منظور از بین بردن تانک ها و همچنین به عنوان آمبولانس استفاده می شود.

– MOWAG Piranha IIIC 10×10: با ادامه روند صعودی افزایش تقاضا برای تولید بیشتر خودرو های خانواده Piranha و همچنین توسعه پروژه Mowag Shark (نفر بر زره پوش و حامل سلاح های سنگین)، Piranha به حداکثر ظرفیت بارگیری در طراحی خود دست یافت. نسخه Piranha 10×10 که در سال 1994 ساخته شد، تلاشی مجدد به منظور افزایش ظرفیت بارگیری خودرو محسوب می شود. بدین ترتیب خودروی مذکور به عنوان حاملی برای سلاح های سنگین طراحی شد اما تنها تعداد کمی از آن در اختیار ارتش سوئد قرار گرفت.

درخت خانواده

– Piranha I: AVGP، LAV-25، ASLAV Type I

– Piranha II: Desert Piranha، LAV II، Bison، ASLAV Types II and III، Coyote

– Piranha III: Piranha IIIC، Piranha IIIH، LAV III، Stryker، NZLAV

– Piranha IV

– Piranha V

مشخصات MOWAG Piranha IIIC 10×10

– محل تولید: سوئیس

– سال تولید: 1994

– انواع: تانک، خودروی فرماندهی C3

– وزن: 18،000 کیلوگرم

– طول: 7.45 متر

– پهنا: 2.66 متر

– ارتفاع: 1.98 متر/ 2.17 متر

– خدمه: 3 نفر؛ راننده، فرمانده و مسئول سلاح

– جنگ افزار اصلی: برجک Oerlikon GDD BOE به همراه توپ اتوماتیک 35 میلی متری KDE

– جنگ افزار ثانویه: MG FN MAG با کالیبر 7.62 میلی متر و 6 عدد  Nebelwurfbecher با کالیبر 76 میلی متری

– موتور: Detroit Diesel V6 با قدرت 350 اسب بخار

– جعبه دنده: Allison MD 3560 P-automatic

– سرعت: 100 کیلومتر بر ساعت

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد