گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هادرباره شیطان روسیه که “پوتین” آن را شکست ناپذیر توصیف کرده است/ وقتی «شیطان 2» می تواند فرانسه را به طور کامل محو کند!

درباره شیطان روسیه که “پوتین” آن را شکست ناپذیر توصیف کرده است/ وقتی «شیطان 2» می تواند فرانسه را به طور کامل محو کند!

درباره شیطان روسیه که “پوتین” آن را شکست ناپذیر توصیف کرده است/ وقتی «شیطان 2» می تواند فرانسه را به طور کامل محو کند!

مجله تصویری سلاح روسیه از نظر نوع، تنوع و تعداد موشک هایی که در اختیار دارد، یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان محسوب می شود. یکی از جدیدترین نمونه ها در زرادخانه موشکی روسیه، یکی از ترسناک‌ترین آنها نیز در نظر گرفته می شود!

شیطان روسی

موشک بالستیک قاره پیمای “سرمت” (Sarmat) که به نام “شیطان 2” نیز شناخته می شود، از سرعت، برد و قدرت تخریب چشمگیری برخوردار است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، طی سخنرانی خود در مجلس فدرال این کشور در سال 2018 به جهان اعلام کرد که کشورش ابرسلاح جدیدی را توسعه داده و از آن با صفت “شکستناپذیر” یاد کرد.

این موشک بالستیک قاره پیمای اَبَرصوت به عنوان سلاحی با توانایی پنهان باقی ماندن از سامانه های دفاعی ضد موشک، معرفی شده که با پرواز از فراز دو قطب کره زمین قادر است هر نقطه ای را بدون هشدار قبلی هدف قرار دهد.

موشک آراس-28 سرمت که در ناتو با نام اس‌اس-اکس-30 شیطان 2 شناخته می شود، سلاحیست که روسیه حداقل از سال 2009 توسعه و ساخت آن را آغاز کرده است.

موشک های بالستیک قاره پیما شبیه به نمونه هایی هستند که برای ارسال ماهواره ها و فضانوردان به مدار استفاده می شوند، اما موشک های بالستیک قاره پیما به کلاهک های جنگی مجهز شده و اهدافی روی کره زمین را مورد اصابت قرار می دهند.

مشخصات شیطان 2

شیطان 2 یک موشک سیلو پرتاب سه مرحله ای دارای سوخت مایع است که بردی بین 10 هزار تا 18 هزار کیلومتر برای آن گزارش شده است. سرعت این موشک نیز بیش از 20 ماخ (24500 کیلومتر بر ساعت) عنوان شده است. سرمت به عنوان جایگزینی برای موشک بالستیک قاره پیمای آر-36 که در ناتو با نام “شیطان” شناخته می شود، توسعه داده شده است. آر-36 یک موشک سیلو پرتاب دو مرحله ای دارای سوخت مایع است که توسعه و ساخت آن در دهه 1970 صورت گرفت.

موشک سرمت با طولی برابر با 35.3 متر و قطر 3 متر به عنوان یک موشک بالستیک قاره پیمای سنگین شناخته می شود که توانایی حمل 10 تن محموله را داشته و به انواع مختلفی از کلاهک های جنگی مجهز می شود. به گفته رسانه های روس، سرمت توانایی حمل تا 10 کلاهک جنگی بزرگ یا 16 کلاهک جنگی کوچک، ترکیبی از کلاهک های جنگی و اقدامات متقابل، یا موشک های آوانگارد (موشک هدایت‌پذیر اَبَرصوت) روسیه را دارد.

قدرت انفجاری

این به مفهوم آن است که موشک بالستیک قاره پیمای سرمت می تواند قدرت انفجاری معادل هشت مگاتن تی‌ان‌تی داشته باشد که این قدرت بیش از 400 برابر بیشتر از بمب های هسته ای است که آمریکا در سال 1945 روی ژاپن فرو ریخت و در مجموع به کشته شدن تقریبا 150 هزار نفر منجر شد. به گفته رسانه های روسیه، قدرت تخریب موشک سرمت می تواند موجب نابودی زمینی به مساحت کشور فرانسه یا ایالت تگزاس در آمریکا شود.

فناوری مورد استفاده برای رساندن چندین کلاهک جنگی به اهداف مختلف به نام هدف گیری مستقل چندگانه” (MIRV) شناخته می شود. چنین حمل کننده هایی کلاهک های جنگی خود را پس از رسیدن به سرعتی که می تواند بیش از 24 هزار کیلومتر بر ساعت باشد، رها می کنند. با توجه به محل رها کردن کلاهک جنگی در فضا و نحوه مانور آن، هر یک از آنها می توانند اهدافی که صدها کیلومتر از هم فاصله دارند را مورد اصابت قرار دهند.

چرا پوتین شیطان 2 را شکستناپذیر عنوان کرده است

به گفته دیوید رایت، فیزیکدان و کارشناس موشک، موشک شیطان 2 دارای سامانه های هدایت پیشرفته و احتمالا برخی اقدامات متقابل است که برای فریب سامانه های ضد موشک طراحی شده اند. این ممکن است شامل طعمه های بسیار سبک وزنی باشد که شبیه کلاهک های جنگی ساخته شده و موجب گمراه کردن سامانه های دفاعی شود.

رایت همچنین روش های دیگری برای عبور از سامانه های ضد موشک را مورد مطالعه قرار داده که از آن جمله می توان به سامانه های خنک‌کننده کلاهک جنگی که ممکن است سامانه های ضد موشکی جستجوگر گرما را گمراه کرده و استتار یک کلاهک جنگی واقعی برای متفاوت جلوه دادن آن اشاره کرد.

موشک سرمت پس از چند سال تاخیر قرار است پس از پشت سر گذاشتن آزمایش های نهایی طی سال جاری میلادی عملیاتی شود.

موشک پیس‌کیپر و موشک ترایدنت 2 از جمله گزینه های موجود در زرادخانه موشکی آمریکا هستند که می توان از آنها به عنوان معادلی برای موشک سرمت نام برد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد