گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هااسکای‌نکس؛ فرمول آلمانی برای مقابله با تهدیدات هوایی روسیه در اوکراین

اسکای‌نکس؛ فرمول آلمانی برای مقابله با تهدیدات هوایی روسیه در اوکراین

اسکای‌نکس؛ فرمول آلمانی برای مقابله با تهدیدات هوایی روسیه در اوکراین

مجله تصویری سلاح بنابر اطلاعات منتشر شده در اکانت شبکه اجتماعی دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین، سامانه پدافند هوایی متحرک اسکاینکس (Skynex) برای مقابله با تهدیدات هوایی روسیه در حال حاضر در این کشور مشغول به انجام وظیفه است. همچنین، اوکراین در حال بررسی امکان تولید مشترک اجزا این سامانه ها با شرکت راین‌متال (Rheinmetall) است.

 

آشنایی با سامانه پدافند هوایی اسکاینکس

سامانه پدافند هوایی اسکای‌نکس توسط شرکت آلمانی راین‌متال برای محافظت از دارایی ها و زیرساخت های ارزشمند و حیاتی در برابر طیف گسترده ای از تهدیدات هوایی از جمله پهپاد، هلیکوپتر، و هواپیماهای بال ثابت طراحی شده است.

این سامانه از چند جزء کلیدی مانند سلاح اورلیکن اسکای‌رنجر، سلاح اورلیکن توئین، رادار چند ماموریتی، سامانه سی4آی (C4I)، سامانه جنگ الکترونیک و موشک های سطح به زمین تشکیل شده است.

برد و ارتفاع درگیری سامانه اسکاینکس به اجزا خاصی که در آن استفاده شده است، بستگی دارد. سلاح اورلیکن اسکای‌رنجر، یک توپ 35 میلیمتری با نواخت تیر 1000 گلوله در دقیقه، و سلاح اورلیکن توئین، یک ایستگاه تسلیحاتی کنترل از راه دور دو لول 35 میلیمتری، هر دو دارای برد موثر تا 4000 متر هستند و می توانند با اهدافی در ارتفاع 3000 متری درگیر شوند.

موشک های سطح به هوا که در سامانه اسکای‌نکس به کار گرفته می شوند نیز دارای برد و ارتفاع درگیری متفاوتی هستند. به عنوان نمونه، موشک سطح به هوای راین‌متال اورلیکن (ROSAM) دارای برد موثر 6000 متر است و می تواند با اهدافی در ارتفاع 5000 متری درگیر شود.

موشک های دیگر مانند ایم-9اکس سایدوایندر می توانند برد موثر تا 35000 متر را ارائه کرده و با اهدافی در ارتفاعات بالاتر درگیر شوند.

رادار چند ماموریتی که وظیفه شناسایی، ردیابی و طبقه بندی اهداف هوایی را بر عهده دارد به طور معمول دارای برد شناسایی حدود 20000 تا 30000 متر است. اما این برد به پیکربندی خاص رادار و اندازه هدف بستگی دارد.

سامانه پدافند هوایی اسکای‌نکس می تواند به طور مستقل عمل کرده یا در یک شبکه دفاع هوایی گسترده‌تر ادغام شود. طراحی ماژولار این سامانه امکان بروزرسانی و سازگاری با سناریوهای مختلف تهدید را فراهم می کند.

اسکاینکس می تواند به عنوان یک سامانه ضد راکت، توپخانه و خمپاره (Counter rocket, artillery, and mortar) یا به اختصار سی-رم (C-RAM) به کار گرفته شود و بر همین اساس علیه پهپادها، موشک ها و پرتابه ها وارد عمل شود.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد