گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیماردر ؛ جان سخت دهه هفتادی آلمانی در اوکراین

ماردر ؛ جان سخت دهه هفتادی آلمانی در اوکراین

ماردر ؛ جان سخت دهه هفتادی آلمانی در اوکراین

مجله تصویری سلاح خودرو جنگی پیاده نظام ماردر (The Marder Infantry Fighting Vehicle) بر اساس یک شاسی ویژه چرخ شنی (چرخ ممتد) شکل گرفته که آلمان در اوایل دهه 1960 برای ایجاد یک پلتفرم مشترک برای مجموعه ای از وسایل نقلیه زرهی توسعه داد.

آلمانی ها بر محافظت از خدمه و قدرت تحرک بالا تاکید داشتند. خودرو زرهی ماردر برای فعالیت در کنار تانک لئوپارد 1 و دنبال کردن آن در میدان نبرد طراحی شده بود. این خودرو زرهی از سطح محافظت و تحرک تقریبا مشابه با این تانک برخوردار بود.

 

 

آشنایی با خودرو جنگی ماردر

خودرو جنگی ماردر اولین بار در سال 1970 تحویل داده شد و دو شرکت راین متال (Rheinmetall) و ماک (MaK) تولید آن را بر عهده داشتند. مجموع تولید نهایی تا سال 1975 به 3111 دستگاه رسید و تولید ماردر متوقف شد. طی سال های بعد، خودروهای جنگی ماردر بروزرسانی های متعددی را تجربه کرده که به معرفی مدل های ماردر 1ای1، سپس 1ای1ای، و 1ای2 و در نهایت 1ای3 (1A3) منتج شد.

تمام مدل های موجود تا استاندارد 1ای3 اصلاح شدند. اگرچه برخی خودروها تا استانداردهای 1ای4 و 1ای5 نیز بروزرسانی شدند، اما امروزه 1ای3 پر تعدادترین نسخه محسوب می شود.

از دیگر اپراتورهای خودرو جنگی ماردر می توان به شیلی، اندونزی، و اردن اشاره کرد. در اوایل سال 2023، آلمان اعلام کرد که تعداد 40 دستگاه خودرو جنگی ماردر را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد تا در برابر تهاجم روسیه از آنها برای دفاع از خود استفاده کند.

ویژگی های خوردو جنگی ماردر

ماردر 1، به ویژه نسخه 1ای3، یکی از بزرگ ترین و سنگین ترین خودروهای جنگی پیاده نظام محسوب می شود. این خودرو می تواند تعداد 5 یا 6 سرباز را در قسمت عقب خود حمل کند. نسخه اصلی ماردر توانایی حمل شش سرباز را داشت، اما بین سال های 1977 تا 1979 پرتابگر موشک ضد تانک میلان و موشک های بارگیری مجدد روی همه خودروها نصب شد. این اقدام کاهش ظرفیت حمل سربازان به 5 نفر را در پی داشت.

ماردر یک خودرو جنگی توانمند است و تقریبا شبیه به یک تانک سبک به نظر می رسد. افزون بر موشک ضد تانک، این خودرو با یک توپ 20 میلیمتری و مسلسل کواکسیال 7.62 میلیمتری مسلح شده است. زره قسمت جلو ماردر از شیب مناسبی برای ارائه محافظت بیشتر برخوردار است.

این خودرو جنگی پیاده نظام از یک پیشرانه دیزلی با قدرت 600 اسب بخار نیرو می گیرد. ماردر 1ای3 توانایی دستیابی به بیشینه سرعت 65 کیلومتر بر ساعت را دارد. وزن این مدل 33.5 تن و برد عملیاتی آن 520 کیلومتر است.

نوع ارتقا یافته ماردر 1ای3 با زره قوی تر، سامانه تعلیق بهتر، و تسلیحات خود می تواند نقش مهمی در خطوط دفاعی اوکراین ایفا کند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد