گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هااسکرانتون ؛ مهمترین کارخانه آمریکا برای اوکراینی ها !

اسکرانتون ؛ مهمترین کارخانه آمریکا برای اوکراینی ها !

اسکرانتون ؛ مهمترین کارخانه آمریکا برای اوکراینی ها !

مجله تصویری سلاح کارخانه مهمات ارتش اسکرانتون (The Scranton Army Ammunition Plant) در پنسیلوانیا، آمریکا، این روزها یکی از مهم ترین مهمات مورد نیاز اوکراین را تولید می کند. مهمات 155 میلیمتری اساسا گلوله های غول پیکری هستند که در تسلیحات توپخانه استفاده می شوند.

کارخانه اسکرانتون از سال 1953 در زمینه تولید پوسته های فولادی گلوله های توپ فعال بوده و امروز تقاضا به اندازه ای زیاد است که ماهانه 11000 عدد از آنها تولید می کند.

اوکراین ممکن است بیش از نیمی از این تعداد را در هر روز شلیک کند. از این رو، کمبودی جهانی در زمینه های گلوله های 155 میلیمتری وجود دارد.

اما چرا این مهمات توپخانه در اوکراین بسیار مهم است و آمریکا چگونه در زمان کمبود، این کشور را با آنها تسلیح می کند؟

گلوله 155 میلیمتری؛ قدرتمند و مقرون به صرفه

در آغاز حمله روسیه به اوکراین، انتظار می رفت که نیروی هوایی کلید پیروزی روسیه باشد. اما اوکراین روش هایی برای سرنگونی هواگردهای نظامی روسیه و دفاع در برابر حملات موشکی آن پیدا کرد.

بر همین اساس، روسیه حملات توپخانه ای سنگین و گسترده را در دستور کار خود قرار داد.

مشکل اوکراین این بود که تسلیحات توپخانه این کشور به دوران شوروی سابق باز می گشت. آنها به مهماتی نیاز داشتند که بیشتر توسط روسیه و حامیان آن، چین و کره شمالی تولید می شد. بر همین اساس، اوکراین از آمریکا و متحدانش در ناتو درخواست کمک کرد.

آمریکا به تنهایی حدود 200 قبضه هویتزر به اوکراین ارسال کرده است که به گلوله های 155 میلیمتری نیاز دارند. اکنون این توپ های جنگی 155 میلیمتری از کلیدی ترین سلاح های اوکراین محسوب می شوند. گلوله 155 میلیمتری تعادل خوبی بین قدرت و وزن ارائه می کند.

گلوله های 155 میلیمتری از هویتزرها شلیک می شوند که اساسا ترکیبی از یک توپ جنگی و خمپاره انداز است. گلوله های 155 میلیمتری به اندازه ای کوچک هستند که تا فاصله 30 کیلومتری نیز شلیک شوند، اما همچنان می توانند آسیب های جدی وارد کنند. این گلوله به طور معمول حاوی حدود 11 کیلوگرم تی ان تی است و انفجار آن در زمان برخورد ترکش های مرگبار را در همه جهات پخش می کند.

از نظر قیمت نیز گلوله های 155 میلیمتری نسبت به گزینه هایی مانند موشک ضد تانک جاولین که هر واحد از آن می تواند تا 78 هزار دلار قیمت داشته باشند، ارزان تر بوده و حدود 800 دلار قیمت دارند.

تولید گلوله های 155 میلیمتری در کارخانه اسکرانتون

کارخانه اسکرانتون پوسته های فولادی را برای اصلی ترین گلوله 155 میلیمتری آمریکا یعنی ام795 (M795) تولید می کند. آمریکا حدود 24 هزار عدد پوسته 155 میلیمتری در ماه تولید می کند که میزان آن نسبت به پیش از حمله روسیه به اوکراین تقریبا دو برابر شده است. نزدیک به نیمی از این تعداد در کارخانه اسکرانتون تولید می شود.

همه چیز از محوطه بیلت (Billet) آغاز می شود. کارگران میله های فولادی را به مرحله بعدی یعنی کارگاه آهنگری منتقل می کنند. چهار اره رباتیک میله ها را به قطعات 14 اینچی (36 سانتیمتر) به نام بیلت برش می دهند.

سپس آنها را به مدت یک ساعت در دمای 1093 درجه سلسیوس حرارت می دهند. این کار موجب نرم شدن بیلت ها شده تا به راحتی شکل بگیرند. سپس، بیلت ها توسط ماشین آلات کشیده شده و به شکل نهایی خود در می آیند. دستگاه پرس دیگری دماغه گلوله را ایجاد می کند تا آیرودینامیک شده و به یک پرتابه تبدیل شود.

پوسته ها بازرسی می شوند و سپس به بخش تولید می روند. آنها دوباره حرارت داده شده و سپس در حمامی از روغن سرد می شوند.

پس از تراشکاری و پرداخت نهایی، پوسته ها به قلاب آویزان می شوند. در نهایت رنگ آمیزی آنها صورت می گیرد.

کل فرآیند تولید حدود سه روز طول می کشد.

پوسته ها پس از آماده شدن به کارخانه دیگری ارسال می شوند تا تی ان تی به آنها اضافه شود. سپس، برای استفاده در میدان جنگ آماده هستند.

گلوله 155 میلیمتری؛ از جنگ جهانی اول تا به امروز

گلوله های 155 میلیمتری از زمان جنگ جهانی اول توسط آمریکا و متحدانش استفاده می شوند. پس از جنگ جهانی دوم، گلوله 155 میلیمتری به گزینه استاندارد توپخانه برای کشورهای ناتو تبدیل شد.

امروزه، آمریکا دارای گلوله های مجهز به سامانه های هدایت جی پی اس است که قیمت هر یک از آنها بیش از 100 هزار دلار است.

از زمان حمله زوسیه به اوکراین، کشورهای عضو ناتو اشکال مختلف کمک نظامی را به اوکراین ارسال کرده اند. آنها تانک ها، سلاح های ضد هوایی، پرتابگرهای راکت و سامانه های دفاع موشکی را در اختیار این کشور قرار داده اند. اما آمریکا با ارسال حدود 42 میلیارد دلار سلاح به اوکراین در صد این فهرست قرار دارد.

اوکراینی ها تقریبا بیش از هر چیز دیگری از توپخانه استفاده می کنند. در بهار گذشته، نیروهای نظامی این کشور تا 8 هزار گلوله 155 میلیمتری در روز شلیک کردند.

کارشناسان نگران هستند که آمریکا و متحدانش در ناتو با کمبود گلوله های 155 میلیمتری در انبارهای خود مواجه شوند. آمریکا بیش از 2 میلیون گلوله 155 میلیمتری به اوکراین ارسال کرده است که بیشتر آن از ذخایر کشور بوده است.

در شرایطی که وضعیت واقعی ذخایر آمریکا یک راز است، برخی کارشناسان درباره رو به اتمام بودن این ذخایر نگران هستند.

آمریکا برای کمک به پر کردن دوباره ذخایر خود تاکنون نیم میلیون گلوله 155 میلیمتری از کره جنوبی قرض گرفته است. همچنین، این کشور برای تامین تی ان تی از ژاپن کمک خواسته است.

ارتش آمریکا با هدف افزایش تولید گلوله های 155 میلیمتری میلیاردها دلار برای به روز رسانی کارخانه های خود سرمایه گذاری کرده است. افزایش تولید به 85 هزار گلوله در ماه تا سال 2028 برنامه ریزی شده است.

ارسال بمب خوشه ای به اوکراین

آمریکا در ژوییه 2023 از تصمیم خود برای ارسال نوعی بحث برانگیز از گلوله های 155 میلیمتری مسلح به بمب های خوشه ای به اوکراین خبر داد.

روسیه نیز از این گلوله ها استفاده کرده است.

هر گلوله حاوی 88 بمب کوچک است که در هوا رها می شوند. آنها می توانند مساحتی تا نزدیک به سه هکتار را پوشش دهند و هر چیزی را از سنگر تا تانک نابود کنند.

اما این پرتابه ها در بیش از 120 کشور ممنوع شده اند زیرا بمب های کوچک گاهی اوقات منفجر نشده و بعدا موجب آسیب دیدگی افرادی می شوند که آنها را پیدا می کنند.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد