گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیاچ جی-12؛ چینی ها موشک ضد تانک هم کپی کردند!

اچ جی-12؛ چینی ها موشک ضد تانک هم کپی کردند!

اچ جی-12؛ چینی ها موشک ضد تانک هم کپی کردند!

مجله تصویری سلاح اچ جی-12 (HJ-12) که به نام های هونگ جیان 12 و پیکان قرمز 12 نیز شناخته می شود، محصول شرکت نورینکو است. این یک سلاح هدایت شونده ضد تانک چینی از نوع “شلیک کن و فراموش کن” و بسیار شبیه به سلاح اف جی ام-148ای جاولین (FGM-148A Javelin) آمریکایی است.

 

 

این سلاح ضد تانک چینی دارای برد و قابلیت های نفوذ تقریبا مشابه با موشک جاولین است. از این رو، اچ جی-12 یکی از پیشرفته ترین سامانه های موشکی هدایت شونده ضد تانک قابل حمل توسط انسان در جهان محسوب می شود. این سلاح امکان درگیری با سنگرها، قایق های کوچک و هلیکوپترهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند را نیز فراهم می کند.

سلاح اچ جی-12 برای نخستین بار در سال 2014 به صورت عمومی معرفی شد. این مدل برای مشتریان خارجی با نام جی ای ام-100 (GAM-100) و به عنوان جایگزینی ارزان تر برای سلاح ضد تانک جاولین تبلیغ می شود.

این موشک ضد تانک توسط ارتش چین به خدمت گرفته شده و از دیگر اپراتورهای آن می توان به الجزایر، نیجریه و اندونزی اشاره کرد.

آشنایی با سلاح ضد تانک اچ جی-12

موشک ضد تانک اچ جی-12 توسط انسان قابل حمل است. این سلاحی دوش پرتاب است، اما امکان نصب آن روی سه پایه یا خودروهای زرهی نیز وجود دارد. اچ جی-12 توسط خدمه ای دو نفره اداره می شود.

این سلاح از دو بخش تشکیل شده است که شامل واحد فرماندهی پرتاب و لوله پرتابگر مسلح به موشک می شوند. واحد فرماندهی پرتاب قابلیت استفاده مجدد دارد، در شرایطی که لوله پرتابگر یک بار مصرف است. اپراتور باید پیش از هر شلیک یک لوله مسلح به موشک را به واحد فرماندهی پرتاب متصل کند. پس از هر شلیک نیز اپراتور لوله خالی را جدا کرده و لوله دیگری مسلح به موشک را برای شلیک بعدی متصل می کند.

واحد فرماندهی پرتاب دارای چندین کانال با تصویرگر حرارتی برای نظارت، جستجو، و اولویت بندی هدف است. امکان استفاده از آن در شب و شرایط مختلف آب و هوایی وجود دارد. توپچی با توجه به شرایط محیطی می تواند بهترین کانال را انتخاب کند.

زمانی که توپچی هدف را تعیین می کند، داده های هدف به جستجوگر موشک منتقل می شود. موشک پیش از پرتاب روی هدف قفل می شود. پس از پرتاب و طی پرواز موشک، هدایت آن به صورت اتوماتیک انجام می شود. زمانی که موشک پرتاب می شود، اپراتور می تواند لوله خالی را از واحد فرماندهی پرتاب جدا کرده و لوله دیگری مسلح به موشک را متصل کند. یا این که خدمه می توانند موقعیت شلیک را ترک کنند.

ویژگی های سلاح ضد تانک اچ جی-12

اچ جی-12 دارای یک سر جنگی ضد تانک با انفجار بالا (هیت) پشت سر هم است. سر جنگی اولیه برای مغلوب کردن زره واکنشی انفجاری کاربرد دارد، در شرایطی که سر جنگی اصلی در زره اصلی نفوذ می کند. اچ جی-12 توانای نفوذ در زره فولادی با ضخامت 800 میلیمتر در پشت زره واکنشی انفجاری را دارد.

موشک ضد تانک اچ جی-12 دارای دو حالت حمله است که شامل حمله از بالا و حمله مستقیم می شوند. حالت حمله از بالا برای درگیری با تانک ها و دیگر خودروهای زرهی ایده آل است. این روش برای نابودی تانک ها بسیار مناسب است زیرا این وسایل نقلیه زرهی سنگین دارای سطح حداقلی محافظت در قسمت بالای برجک خود هستند.

در حالت حمله مستقیم نیز موشک مستقیم به سمت هدف پرواز می کند. این حالت برای درگیری با ساختمان ها، سنگرها، خدمه تسلیحات و محل تمرکز نیروهای دشمن کاربرد دارد. همچنین، امکان درگیری با هلیکوپترهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند، فراهم می شود.

این موشک ضد تانک چینی از یک جستجوگر فروسرخ یا یک جستجوگر تلویزیونی برای شلیک در ساعات مختلف شبانه روز و شرایط آب و هوایی مختلف استفاده می کند.

موشک اچ جی-12 دارای قابلیت پرتاب نرم است. در مرحله نخست پرتاب، موشک با کمک یک سیلندر گاز فشرده کوچک که در پشت موشک قرار دارد آن را حدود 20 متر به سمت جلو می راند. پس از فاصله گرفتن از اپراتور، پیشرانه اصلی موشک که راکت سوخت جامد است، روشن می شود. این ویژگی امکان استفاده از اچ جی-12 از داخل ساختمان ها و سنگرها بدون ایجاد خطر برای خدمه را فراهم می کند.

کل سلاح 22 کیلوگرم وزن دارد که 17 کیلوگرم وزن موشک و 5 کیلوگرم وزن واحد فرماندهی پرتاب است. طول موشک 0.98 متر و طول لوله پرتابگر 1.2 متر است. قطر موشک 13.5 سانتیمتر و قطر لوله پرتابگر 17 سانتیمتر است. برد موثر موشک ضد تانک اچ جی-12 در روز 4000 متر و در شب 2000 متر است.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد