گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیبرت ام82 ؛ سلاحی افسانه ای در دنیای تک تیرانداز ها

برت ام82 ؛ سلاحی افسانه ای در دنیای تک تیرانداز ها

برت ام82 ؛ سلاحی افسانه ای در دنیای تک تیرانداز ها

مجله تصویری سلاح برت ام82 (Barrett M82) سلاحی محبوب بین نیروهای مسلح کشورهای مختلف و البته در برخی بازی های کامپیوتری و فیلم های سینمایی است. اما دلیل محبوبیت زیاد این سلاح چیست؟

به زبان ساده، برت ام82 از نظر قدرت آتش تقریبا بی نظیر است.

 

 

آشنایی با برت ام82

برت ام82 یک سلاح نیمه اتوماتیک و ضد تجهیزات است که توسط شرکت تولید کننده سلاح گرم برت طراحی و ساخته شده است. این شرکت توسط رانی برت تاسیس شد. ام82 سلاحی بسیار محبوب است و توسط نیروهای مسلح و واحدهای علمیات ویژه در نزدیک به 60 کشور استفاده می شود. در برخی کشورها از این سلاح ضد تجهیزات به عنوان یک سلاح تک تیرانداز ضد نفر دور برد نیز استفاده می شود.

توسعه سلاح قدرتمند برت ام82 از اوایل دهه 1980 آغاز شد. نسخه آماده استفاده سلاح تا سال 1982 آماده شد و بر همین اساس نام ام82 برای آن انتخاب شد. شرکت برت توسعه و تولید هر قسمت از این سلاح را به تنهایی انجام داده است. در سال 1986، نسخه بهبود یافته ام82ای1 معرفی شد.

برت ام82؛ سلاحی قدرتمند در برابر تجهیزات و نفرات

برت ام82 بیشتر به عنوان یک سلاح ضد تجهیزات استفاده می شود. این سلاح برای از بین بردن تجهیزات حساس دشمن از فواصل دور طراحی شده که به طور سنتی برای این کار به پرتابگرهای راکت، موشک های ضد تانک، خمپاره یا حتی توپخانه نیاز بود. از جمله این تجهیزات می توان به هواپیماهای پارک شده، واحدهای رادار، وسایل نقلیه زرهی سبک، کامیون ها، سیلوهای سوخت و دیگر دارایی های مهم دشمن در فواصل دور اشاره کرد. همچنین، از ام82 برای انهدام مهمات انفجاری از راه دور استفاده می شود.

به رغم ریشه های ضد تجهیزات خود، برت ام82 به عنوان یک سلاح تک تیرانداز دور برد نیز استفاده می شود. از این سلاح می توان برای خنثی کردن تک تیراندازهای دشمن استفاده کرد. همچنین، از برت ام82 می توان برای هدف قرار دادن سربازان دشمن که پشت پوشش ها و دیوارها پنهان شده اند، استفاده کرد زیرا گلوله های قدرتمند آن توانایی عبور از آجر و بتن را دارند. این موارد، برت ام82 را برای حملات، برنامه های نیروهای ویژه، ایجاد وحشت در نیروهای دشمن و ماموریت های بازدارنده به گزینه ای ایده آل تبدیل می کنند.

رکورد شلیک با برت ام82

با وجود این که برت ام82 بین دوربردترین تفنگ های تک تیرانداز جهان قرار ندارد، اما چند قتل دوربرد با استفاده از این سلاح انجام شده است. در سال 2004، تک تیرانداز آمریکایی برایان کرمر با استفاده از ام82ای1 و از فاصله 2300 متری شلیکی موفق را ثبت کرد. در سال 2008، تک تیرانداز آمریکایی نیکولاس رانستاد با استفاده از ام82ای1 شلیک موفقی از فاصله 2092 متری در افغانستان داشت. در سال 2012، تک تیرانداز استرالیایی با استفاده از برت ام82ای1 شلیکی موفق از فاصله 2815 متری در افغانستان داشت.

این موارد از جمله دور بردترین شکارهایی هستند که توسط سلاح های سری برت ام82 انجام شده اند. برد موثر این سلاح 1800 متر است.

ویژگی های برت ام82

برت ام82 یک سلاح نیمه اتوماتیک با عقب نشینی لوله است. این سلاح برای استفاده از مهمات قدرتمند 12.7 در 99 میلیمتری (کالیبر 50) طراحی شده است. این مهمات در اصل برای استفاده در مسلسل سنگین براونینگ ام2 ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. برت ام82 گاهی اوقات به دلیل کالیبر گلوله های خود با نام مستعار “پنجاه سبک” (Light Fifty) شناخته می شود.

این سلاح دارای مکانیزم کاهش لگد منحصر به فرد است. گفته می شود که ترمز سر لوله سلاح تا 70 درصد پس زدن را جذب می کند. این شرایط نیروهای وارد بر مکانیسم های داخلی سلاح و تیرانداز را کاهش می دهد.

برت ام82 از طریق یک خشاب قابل جدا شدن 5 یا 10 گلوله ای تغذیه می شود.

این سلاح اغلب به دوربین لوپولد با بزرگنمایی 10 برابر مجهز می شود. همچنین، امکان استفاده از دوربین های دید در شب با این سلاح وجود دارد. در صورت آسیب دیدن دوربین سلاح، امکان استفاده از یک ابزار نشانه گیری فلزی در شرایط اضطراری وجود دارد. انواع مدرن ام82 دارای ریل دوربین سبک پیکاتینی هستند.

برت ام82 اصلی دارای یک دسته حمل غیر قابل جدا شدن بود، در شرایطی که نسخه های مدرن با یک دسته حمل قابل جدا شدن عرضه شده اند. همچنین، این سلاح دارای یک دو پایه قابل جدا شدن است. امکان استفاده از بند و قلاب برای حمل سلاح نیز وجود دارد، اما به طور معمول به دلیل اندازه برت ام82 از قاب ویژه برای حمل سلاح استفاده می شود.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد