گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیام60 ؛ سلاحی که از 1957 تا کنون تولید شده و آمریکایی ها علاقه خاصی به آن دارند!

ام60 ؛ سلاحی که از 1957 تا کنون تولید شده و آمریکایی ها علاقه خاصی به آن دارند!

ام60 ؛ سلاحی که از 1957 تا کنون تولید شده و آمریکایی ها علاقه خاصی به آن دارند!

مجله تصویری سلاح اگرچه مسلسل چند منظوره آمریکایی ام60 (M60 General Purpose Machine Gun) در ابتدا ایرادات بسیاری داشت، اما به مرور زمان تکامل یافته و امروز به سلاحی توانمند تبدیل شده است. تولید ام60 از سال 1957 آغاز شده و تا به امروز ادامه داشته است. نیروهای مسلح در بیش از 40 کشور از این مسلسل استفاده می کنند.

 

 

آشنایی با مسلسل ام60

پس از اینکه ناتو گلوله های 7.62 در 51 میلیمتری را به کار گرفت، آمریکا طراحی و تولید سلاح هایی با قابلیت استفاده از این مهمات جدید را در دستور کار خود قرار داد. طراحی مسلسل چند منظوره آمریکایی به شدت تحت تاثیر سلاح ام جی42 آلمانی مورد استفاده در جنگ جهانی دوم و تفنگ تهاجمی/مسلسل سبک اف جی42 بود.

با نام مستعار “خوک” به واسطه اندازه بزرگ خود، ام60 در ابتدا دارای ایرادات زیادی بود. این سلاح تعادل ضعیفی داشت، اغلب غیر قابل اعتماد بود و پس از شلیک زیاد مستعد گیر کردن بود. برخی اجزا سلاح به خم شدن و شکستن تمایل داشتند و مکانیزم ماشه شکننده بود. افزون بر این، این امکان وجود داشت که لوله سلاح به طور تصادفی جدا شود. تعویض لوله سلاح نیز به دلیل نداشتن دسته حمل و دو پایه دائمی دشوار بود.

بیشتر ایرادات ام60 در مدل های بعدی برطرف شد. در واقع، یکی از ویژگی های اصلی میراث این مسلسل توانایی آن در سازگاری و بهبود با گذشت زمان بوده است.

به رغم وزن سنگین 10.5 کیلوگرمی خود، ام60 به طرز شگفت انگیزی همه کاره بوده و امکان شلیک دقیق از حالات نامتعارف مانند قرارگیری روی شانه، لگن یا زیر بغل را نیز فراهم می کند.

حضور در جنگ ویتنام و علاقه سیل های نیروی دریایی آمریکا به مسلسل ام60

مسلسل ام60 به طور گسترده در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفت. تلاش ها برای بهبود مسلسل ام60 ادامه یافت و به معرفی مدل ام60ئی3 در سال 1986 منتج شد. این مدل نقطه عطف مهمی در تکامل این سلاح بود.

بازطراحی صورت گرفته کاهش وزن سلاح نسبت به مدل ام60 اصلی را موجب شد. با این وجود، وزن کمتر و لوله نازک تر چالش های جدیدی از جمله تمایل به شکستن و گرم شدن بیش از حد را به همراه داشت. به رغم این نقاط ضعف، مدل ام60ئی3 به دلیل وزن کمتر و سرعت شلیک کندتر که مدت زمان شلیک موثر را افزایش می داد به عنوان یک گزینه محبوب برای سربازان یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا (سیل های نیروی دریایی) باقی ماند.

مدل ام60ئی4 در دهه 1990 معرفی شد که به طور خاص برای سیل های نیروی دریایی طراحی شده بود. فریم سبک تر و اندازه جمع و جور این مدل امکان شلیک دقیق در موقعیت قرارگیری سلاح روی شانه را تسهیل می کرد و افزوده شدن ریل پیکاتینی امکان استفاده از طیف گسترده ای از لوازم جانبی و دوربین ها را فراهم کرد. ام60ئی4 با سه نوع لوله مختلف امکان سازگاری با نیازهای هر ماموریت را فراهم می کرد. پوشش داخلی ماهواره ای امکان شلیک طولانی مدت و افزایش طول عمر لوله سلاح را موجب شد.

مدل ام60ئی6 از جدیدترین نسخه های این مسلسل چند منظوره است که وزن کمتر و طراحی پالایش شده نسبت به ام60ئی4 را ارائه می کند.

ویژگی های مسلسل ام60

ام 60 سلاحی است که با نیروی گاز مسلح می شود، با هوا خنک شده و با نوار تیر تغذیه می شود. هر نوار تیر بین 100 تا 200 گلوله دارد. این سلاح روی یک دو پایه نصب می شود و امکان نصب آن روی سه پایه نیز وجود دارد.

این مسلسل چند منظوره دارای مگسک آهنی است و در صورت استفاده از دوپایه علیه اهدافی در فاصله 800 متری و در صورت استفاده از سه پایه تا فاصله 1100 متری موثر عمل می کند. بیشینه برد سلاح نیز 3724 متر است.

طول مسلسل ام60 برابر با 1105 میلیمتر و طول لوله آن 560 میلیمتر است. این سلاح از گلوله های 7.62 در 51 میلیمتری ناتو استفاده می کند و نواخت تیر 550 تا 650 گلوله بر دقیقه را ارائه می کند.

شرکت های ساکو دیفنس (Saco Defense) و یو اس اُردننس (U.S. Ordnance) تولید مسلسل چند منظوره ام60 در آمریکا را انجام می دهند. تایوان و کره جنوبی نیز این مسلسل را تحت لیسانس تولید کرده اند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد