گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاریم-161 اس ام-3 ؛ موشکی که برای شکار موشک طراحی شده است / ژاپن این سلاح را در اختیار دارد

ریم-161 اس ام-3 ؛ موشکی که برای شکار موشک طراحی شده است / ژاپن این سلاح را در اختیار دارد

ریم-161 اس ام-3 ؛ موشکی که برای شکار موشک طراحی شده است / ژاپن این سلاح را در اختیار دارد

مجله تصویری سلاح زمانی که کره شمالی در اوایل ماه ژوئن 2023 برنامه خود برای پرتاب ماهواره را اعلام کرد، ژاپن سامانه های دفاعی ضد موشک بالستیک خود را در حالت آماده باش قرار داد.

توکیو هشدار داد علیه هر پرتابه ای که قلمرو این کشور را تهدید کند، وارد عمل خواهد شد. این به استفاده از موشک استاندارد-3 (اس ام-3) و موشک های پاتریوت پک-3 برای از بین بردن موشک های کره شمالی اشاره داشت.

سامانه موشکی سطح به هوای ریم-161 اس ام-3 (RIM-161 SM-3) ساخت شرکت ریتیون آمریکا برای رهگیری موشک های بالستیک کوتاه و میان برد طراحی شده است.

 

 

معرفی سامانه موشکی اس ام-3

رهگیر اس ام-3 نسخه تکامل یافته از موشک اس ام-2 بلوک 4 است. به عنوان بخشی از سامانه تسلیحاتی ایجیس (Aegis Weapon System)، موشک های اس ام-3 گزینه ای منحصر به فرد هستند. آنها در اصل برای محافظت از کشتی ها در برابر موشک های بالستیک شکل گرفته اند، اما امکان استفاده از این موشک ها برای هدف قرار دادن ماهواره هایی که در مدار نزدیک به زمین قرار دارند نیز وجود دارد.

اس ام-3 موشکی چند مرحله ای است که در مرحله اول از بوستر ام کی 72 سوخت جامد، در مرحله دوم از موتور راکت دوگانه ام کی 104 سوخت جامد، در مرحله سوم از موتور راکت ام کی 136 سوخت جامد و در مرحله چهارم از سامانه کنترل انحراف و وضعیت استفاده می کند.

مشخصات و قابلیت ها

این موشک ساخت شرکت ریتیون دارای نابودگری برگرفته از پرتابه سبک وزن برون اتمسفری (Lightweight Exo-Atmospheric Projectile) یا به اختصار لیپ (LEAP) در دماغه خود است. این یک سر جنگی جنبشی را با جستجوگر فرو سرخ موج بلند برای تشخیص هدف و همچنین یک رانشگر کنترل انحراف و وضعیت برای مانور سر جنگی در واکنش به اطلاعات جمع آوری شده توسط جستجوگر ترکیب می کند.

در طول سال ها، چند نوع موشک اس ام-3 معرفی شده اند. نسخه اصلی اس ام-3 بلوک 1 در سال 2005 طراحی شد و یک سال پس از آن نسخه اصلاح شده بلوک 1ای معرفی شد.

نسخه اس ام-3 بلوک 2ای جدیدترین نسخه از این سری است که به طور مشترک توسط آمریکا و ژاپن ساخته شده است. پهنای بیشتر موشک شاید مهم ترین پیشرفت در این نسخه باشد که فضای بیشتری را برای پیشرانه و استفاده از یک نابودگر بزرگتر را فراهم می کند. این به افزایش سرعت و برد موشک کمک کرده و توانایی مقابله با تهدیدات موشک های بالستیک قاره پیما را نیز فراهم می کند.

موشک اس ام-3 با 1.5 تن وزن، طولی برابر با 6.55 متر دارد. قطر آن برای نسخه بلوک 1 برابر با 34.3 سانتیمتر و 53.3 سانتیمتر برای نسخه بلوک 2 است.

برد عملیاتی نسخه های 1ای و 1بی بین 900 تا 1200 کیلومتر و نسخه 2ای 1200 کیلومتر است. سقف پرواز در موشک های نسخه 2ای بین 900 تا 1050 کیلومتر است.

بیشینه سرعت موشک های نسخه 1ای و 1بی برابر با 3 کیلومتر بر ثانیه (8.8 ماخ) و در نسخه بلوک 2ای برابر با 4.5 کیلومتر بر ثانیه (13.2 ماخ) است.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد