گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هامرگبارترین سلاح های جنگ جهانی دوم

مرگبارترین سلاح های جنگ جهانی دوم

مرگبارترین سلاح های جنگ جهانی دوم

مجله تصویری سلاح از جنگنده های سریع اسپیت فایر و مسراشمیت 109 و نبردهای آنها بر فراز آسمان جنوب انگلستان طی نبرد بریتانیا، تا تانک مخوف آلمانی تایگر 2 با توپ 88 میلیمتری و زره تقریبا غیر قابل نفوذ، برخی از تسلیحات جنگ جهانی دوم نمونه هایی توانمند با قابلیت وارد آوردن آسیب های جدی بودند.

در ادامه با برخی از مرگبارترین سلاح های جنگ جهانی دوم بیشتر آشنا می شویم.

فلک 88 میلیمتری

سلاح مخوف فلک 88 در اصل به عنوان یک توپ ضد هوایی طراحی شده بود، اما خیلی زود به عنوان یک سلاح ویرانگر ضد تانک نیز به کار گرفته شد. سربازان متفقین و خدمه تانک خیلی زود با ترس ناشی از مواجهه با قدرت ویرانگر فلک 88 آشنا شدند. این سلاح با پرتابه های 8 کیلوگرمی خود می توانست به راحتی حرکت یک تانک را متوقف کند. این سلاح به اندازه ای مرگبار و دقیق بود که در نهایت روی یکی از مخوف ترین تانک های جنگ جهانی دوم یعنی تایگر 2 نیز نصب شد.

تانک تایگر 2

تانک تایگر با زره سنگین و توپ 88 میلیمتری ویرانگر خود یک هیولا بود که نیروهای دشمن را به وحشت می انداخت. تا زمان توسعه تانک های IS-2 شوروی که در مهار تانک های آلمانی موفق بودند، تایگر شکست ناپذیر به نظر می رسید.

آلمان ها در واکنش به معرفی تانک های جدید توسط نیروهای متفقین، تایگر 2 افسانه ای را توسعه دادند. این غول 70 تنی با زرهی به ضخامت 18.5 سانتیمتری محافظت می شد. تانک تایگر 2 که به نام کینگ تایگر نیز شناخته می شود، حریف بسیار قدرتمندی در میدان نبرد بود که تانک های دشمن را نابود می کرد و از کار انداختن آن بسیار دشوار بود.

سوپرمارین اسپیت فایر

سوپرمارین اسپیت فایر یکی از توانمندترین و پر استفاده ترین جنگنده های جنگ جهانی دوم بود. این هواپیما از قدرت مانورپذیری و سرعت بالا سود می برد و نقش مهمی در پیروزی در نبرد بریتانیا داشت. اسپیت فایر از پیشرانه افسانه ای رولز-رویس مرلین نیرو می گرفت. بدون این جنگنده و همتای قابل اعتمادش یعنی جنگنده هاوکر هاریکن، اروپا ممکن بود امروز مکان بسیار متفاوتی باشد.

ام1 گرند

ام1 گرند تفنگ استاندارد ارتش آمریکا طی جنگ جهانی دوم بود. این سلاح به واسطه نیمه اتوماتیک بودن نسبت به تفنگ های گلنگدنی برتری داشت. ام1 گرند به واسطه افزایش نواخت تیر به سربازان آمریکایی دست بالا را می داد.

این ویژگی ام1 گرند به ویژه طی جنگ اقیانوس آرام مفید بود زیرا حملات بانزای، تاکتیک یورش موج انسانی پیاده نظام ژاپن، با توانایی شلیک پشت سر هم این سلاح کم اثرتر می شد. ام 1 گرند همچنین می توانست به یک نارنجک انداز مسلح شود که قدرت بیشتری به آن می بخشید. این موارد ام 1 گرند را به یکی از کارآمدترین سلاح های جنگ جهانی دوم تبدیل کرد.

اشتورم گور 44

اشتورم گور 44 یا اس تی جی 44 نه تنها یکی از مرگبارترین سلاح های جنگ جهانی دوم بود، بلکه میدان نبرد را برای همیشه تغییر داد. این سلاح در سال 1943 به امید تغییر روند جنگ به نفع آلمانی ها معرفی شد و به نخستین تفنگ تهاجمی تولید انبوه جهان تبدیل شد. سرعت شلیک و دقت اشتورم گور 44 توجه شرکت های تولیدکننده سلاح را به سوی خود جلب کرد.

حدود 425 هزار قبضه از تفنگ تهاجمی اشتورم گور 44 تولید و در اختیار سربازان آلمانی قرار گرفت. اگرچه این برای پیروزی در جنگ کافی نبود، اما میراث اس تی جی 44 پس از شکست آلمان نیز زنده ماند. از زمان جنگ جهانی دوم، تفنگ تهاجمی به ابزاری استاندارد برای سربازان پیاده نظام در سراسر جهان تبدیل شده است.

تانک تی-34

تانک تی-34 شوروی با عجله طراحی شده بود و حتی پیش از رسیدن به میدان نبرد به نوعی منسوخ شده بود، اما به تدریج و با بهبودهای صورت گرفته در آن به یک ماشین جنگی ترسناک تبدیل شد.

تانک های تی-34 در ابتدا به تعداد زیاد برای در هم شکستن دشمن روانه میدان نبرد شدند، اما در نهایت استفاده از زره بهتر و مسلح شدن به توپ 85 میلیمتری آنها را به ابزاری توانمند در میدان نبرد تبدیل کرد. تی-34 به عنوان یکی از پیشرفته ترین تانک های جنگ جهانی دوم شناخته می شود که هنوز هم در برخی نقاط جهان عملیاتی است.

فوکه-وولف اف دبلیو 190

ستون فقرات نیروی هوایی آلمان نازی یا لوفت وافه را هواپیماهای فوکه-وولف اف دبلیو 190 تشکیل می داد که در سال 1941 معرفی شد. تا پیش از معرفی جنگنده های اسپیت فایر ام کی در سال 1942، اف دبلیو 190 تقریبا نسبت به هر هواپیمای جنگنده دیگر برتری داشت.

خلبانان آلمانی از جمله نام های شناخته شده ای مانند اوتو کیتل و والتر نووتنی علاقه بسیاری به اف دبلیو 190 داشتند. این هواپیما به عنوان یکی از موثرترین جنگنده های جنگ جهانی دوم در نظر گرفته می شود.

آورو لنکستر

بسیاری از خدمه هواپیماهای بمب افکن انگلیسی هرگز از ماموریت های خود در جنگ جهانی دوم به خانه بازنگشتند. از این رو، شجاعت افرادی که شبانه بر فراز آسمان آلمان پرواز می کردند، قابل انکار نیست. بیشتر آنها خدمه یکی از نمادین ترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم یعنی بمب افکن قدرتمند آورو لنکستر بودند.

این بمب افکن در فوریه 1942 خدمت خود را آغاز کرد و اسب کاری نیروی بمباران راهبردی متفقین بود. تعداد 7377 فروند از این هواپیما ساخته شد و 19 فروند از آنها برای انجام یکی از جسورانه ترین و بدنام ترین ماموریت های جنگ جهانی دوم در سال 1943 یعنی عملیات چستایز، حمله به سدهای آلمان، که به نام حمله دمباسترز نیز شناخته می شود، انتخاب شدند.

ام جی-42

ام جی-42 مسلسلی چند منظوره بود که توسط ورماخت و وافن اس اس در نیمه دوم جنگ جهانی دوم استفاده شد. این سلاح در سال 1942 معرفی شد تا جایگزین مسلسل گران تر و پیچیده تر ام جی-34 شود. با توانایی شلیک 1200 گلوله در دقیقه، نیروهای متفقین خیلی زود متوجه شدند که باید از این سلاح هراس داشته باشند.

بمب هسته ای

دو بمب هسته ای که در شهرهای ناکازاکی و هیروشیما ژاپن در آگوست 1945 منفجر شدند توسط پروژه منهتن به سرپرستی رابرت اوپنهامیر توسعه یافته بودند.

مقیاس مرگ و ویرانی ناشی از انفجار این بمب ها به اندازه ای بود که تا پیش از هرگز دیده نشده بود. چند روز پس از انفجار بمب هسته ای دوم، ژاپن تسلیم شد و جنگ جهانی دوم به پایان رسید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد