گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیهیولا ؛ برنامه ای با هدف آماده نگه داشتن بمب افکن های بی-1بی لنسر برای میدان های نبرد امروزی

هیولا ؛ برنامه ای با هدف آماده نگه داشتن بمب افکن های بی-1بی لنسر برای میدان های نبرد امروزی

هیولا ؛ برنامه ای با هدف آماده نگه داشتن بمب افکن های بی-1بی لنسر برای میدان های نبرد امروزی

مجله تصویری سلاح در دنیای هوانوردی نظامی، راکول بی-1بی لنسر (Rockwell B-1B Lancer) از جمله نمونه های مطرح برتری و نوآوری است. این هواپیمای بمب افکن که با نام مستعار “استخوان” (Bone) نیز شناخته می شود، جایگاه ویژه ای در توانایی های راهبردی نیروی هوایی آمریکا کسب کرده است.

 

 

بی-1بی لنسر؛ بمب افکن سنگین ارتش آمریکا با 61 رکورد

بی-1بی لنسر با فهرستی بلندبالا از دستاوردها، مجموعه قابل توجه ای از قابلیت ها، و تعهد به مدرن سازی مداوم از طریق ابتکار “تیم برنامه ریزی چابک در بر گیرنده بی-1” (B-1 Embracing Agile Scheduling Team) یا به اختصار “بیست” (BEAST)، همچنان به عنوان نیرویی توانمند در جنگ های هوایی مدرن مد نظر قرار می گیرد.

بی-1بی لنسر با در کانون توجه قرار گرفتن بیگانه نیست. این بمب افکن راهبردی مجموعه ای از 61 رکورد برای سرعت، ظرفیت حمل بار، و برد پرواز را به نام خود ثبت کرده است. بی-1بی لنسر رکورد بزرگترین محموله داخلی را در بین بمب افکن های معاصر به خود اختصاص داده که گواهی بر توانایی آن به عنوان یک بمب افکن سنگین است. این رکوردها نشان دهنده عملکرد بی نظیر هواپیما و توانایی آن در انجام موثر طیف گسترده ای از ماموریت ها است.

یکی از اعضای تیم بمب افکن های راهبردی آمریکا

هواپیمای بمب افکن بی-1بی لنسر به عنوان یکی از اعضای برجسته تیم سه نفره بمب افکن های راهبردی نیروی هوایی آمریکا، نقش مهمی در دفاع از این کشور ایفا می کند. ترکیب منحصر به فرد سرعت، ظرفیت حمل بار و سازگاری، آن را به یک دارایی چند منظوره برای سناریوهای عملیاتی مختلف تبدیل می کند.

طی دوران خدمت خود، بی-1بی لنسر به طور فعال برای انجام ماموریت های مختلف به کار گرفته شده است که تاثیر قابل توجه آن بر جنگ های هوایی مدرن را نشان می دهد.

بمب افکنی با قابلیت حمل تسلیحات مختلف

سازگاری بی-1بی لنسر در زمینه تسلیحات آن نیز دیده می شود. این بمب افکن می تواند مجموعه ای از مهمات، از جمله موشک های کروز هوا پرتاب، بمب های عادی، مهمات خوشه ای، مهمات حمله مستقیم مشترک یا به اختصار جی دم (JDAMs)، جی دم لیزری، و حتی مهمات عظیم انفجار هوایی یا به اختصار موئب (MOAB) را حمل کند. موئب که به نام “مادر همه بمب ها” نیز شناخته می شود، بزرگترین بمب متعارف ساخته شده تاکنون است. این طیف گسترده از گزینه ها به بی-1بی لنسر اجازه می دهد تا با نیازهای در حال تکامل جنگ مدرن سازگار شود.

بی-1بی لنسر می تواند در محفظه داخلی تسلیحات خود 34019 کیلوگرم مهمات را حمل کند. ظرفیت حمل تسلیحات بیرونی این هواپیما نیز 22679 کیلوگرم است. از این رو، ظرفیت حمل بار این بمب افکن میزان چشمگیر 56700 کیلوگرم را نشان می دهد.

با محموله تسلیحات 16800 کیلوگرمی، بی1-بی لنسر می تواند 7400 کیلومتر را بی نیاز از سوخت گیری پرواز کند. این هواپیما دارای سقف پرواز بیش از 30000 پا (9144 متر) است.

ویژگی های متمایز بی-1بی لنسر

طراحی بی-1بی لنسر دارای چندین ویژگی است که عملکرد آن را افزایش می دهند. بال های متمایز متحرک در کنار چهار پیشرانه توربوفن جنرال الکتریک اف101-جی ئی-102 قابلیت های پرواز دوربرد، مانورپذیری و سرعت بالا را در اختیار این بمب افکن قرار داده و همچنین امکان بقای آن در محیط های چالش برانگیز را افزایش می دهند.

قابلیت تنظیم پیکربرندی بال ها از 15 تا 67.5 درجه، سازگاری هواپیما در مراحل مختلف پرواز را افزایش می دهد. پیکربرندی بال های باز برای برخاستن از زمین و فرود و همچنین بیشینه سرعت کروز در ارتفاع بالا کاربرد دارد، در شرایطی که پیکربرندی بال ها در حالت بسته رو به عقب هنگام پرواز فروصوت و فراصوت استفاده می شود.

این هواپیما دارای چهار خدمه است که شامل خلبان، کمک خلبان، اپراتور سامانه های دفاعی و اپراتور سامانه های تهاجمی می شوند.

به روز رسانی بی-1بی لنسر از طریق برنامه “بیست”

قابلیت های بمب افکن بی-1بی لنسر به طور مداوم از طریق ابتکار “بیست” در حال تکامل و پیشرفت است. این برنامه جاه طلبانه روند مدرن سازی هواپیما را تسریع می کند و عملکرد عملیاتی آن را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. از بهبودهای کلیدی ابتکار “بیست” می توان به سامانه اویونیک دفاعی پیشرفته، ارتباطات ایمن ارتقا یافته، سامانه شناسایی دوست یا دشمن ارتقا یافته و ادغام ارتباطات داده های تاکتیکی لینک-16 اشاره کرد.

افزون بر این، به روز رسانی شامل افزایش ظرفیت ذخیره سازی داده بی-1بی لنسر می شود. این ویژگی امکان مدیریت حجم وسیعی از داده ها که بمب افکن در سناریوهای رزمی معاصر با آن مواجه می شود را فراهم می کند. ابتکار “بیست” نه تنها به دلیل پیشرفت های فناورانه، بلکه به دلیل کارایی آن نیز قابل توجه است. این برنامه زمان استقرار سامانه را کاهش می دهد، آمادگی هواپیما را افزایش می دهد و با استانداردهای هوانوردی فدرال همسو است.

هدف اصلی برنامه “بیست” این است که طول عمر و اثربخشی رزمی بی-1بی لنسر را تا سال 2040 و فراتر از آن افزایش دهد. این پیشرفتی قابل توجه برای این بمب افکن مشهور است و تضمین می کند که همچنان به عنوان یک دارایی ارزشمند و کلیدی برای ارتش آمریکا خدمت کند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد