گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیهلیکوپتر چانگه زد-10 چین صادر می شود/ آیا می تواند رقیبی برای آپاچی آمریکایی باشد؟

هلیکوپتر چانگه زد-10 چین صادر می شود/ آیا می تواند رقیبی برای آپاچی آمریکایی باشد؟

هلیکوپتر چانگه زد-10 چین صادر می شود/ آیا می تواند رقیبی برای آپاچی آمریکایی باشد؟

مجله تصویری سلاح هلیکوپتر چانگه زد-10ام ئی (Changhe Z-10ME) نسخه صادراتی هلیکوپتر زد-10 است که توسط نیروی زمینی ارتش چین به خدمت گرفته شده است.

رونمایی از نسخه صادراتی هلیکوپتر زد-10

زد-10ام ئی-02 (Z-10ME-02) که در نمایشگاه هوایی سنگاپور 2024 در معرض دید عموم قرار گرفت به رادار کنترل آتش موج میلیمتری یو هوو (Yu Huo) روی روتور مجهز شده بود که قابلیت فعالیت در هر شرایط آب و هوایی را فراهم می کند. همچنین، مجموعه الکترواپتیکال نصب شده در قسمت دماغه جلب توجه می کرد. چانگه زد-10ام ئی می تواند به سامانه های ناوبری ماهواره ای بیدو نیز مجهز شود.

بیشینه وزن برخاست چانگه زد-10ام ئی بیش از 7200 کیلوگرم با محموله 1500 کیلوگرمی است. موشک ها، راکت ها، و مخازن سوخت قابل جدا شدن امکان نصب روی دو بال کوچک این هلیکوپتر تهاجمی را دارند. روتور اصلی پنج پره چانگه زد-10ام ئی 13 متر قطر دارد و طول این هلیکوپتر 14.2 متر است.

تسلیحات هلیکوپتر چانگه زد-10ام ئی-02

تسلیحات نمایش داده شده در برابر و زیر بال های زد-10ام ئی-02 شامل توپ 23 میلیمتری در قسمت دماغه، راکت های انفجار هوایی اف اس70بی، راکت های هدایت شونده جی آر5، موشک های هوا به هوای تی وای-90، موشک های هوا به سطح سی ام-502کی جی، و مخازن سوخت 280 کیلوگرمی می شدند.

یک پرتابگر موشک چهارگانه نیز زیر یکی از نقاط اتصال بال نصب شده بود. یک پرتابگر راکت هفت لوله اف اس70 نیز در یکی دیگر از نقاط اتصال سخت زیر بال قابل مشاهده بود.

آشنایی با هلیکوپتر چانگه زد-10

چانگه زد-10 یک هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی است. توسعه این هواگرد از اواسط دهه 1990 آغاز شد. به گفته برخی منابع، زد-10 با کمک فنی شرکت های یوروکوپتر و آگوستا طراحی شده است. برخی منابع نیز مدعی اند که توسعه این هلیکوپتر توسط شرکت کاموف روسیه انجام شده است.

نمونه اولیه هلیکوپتر زد-10 نخستین پرواز خود را در سال 2003 انجام داد. سری اول تولیدی بین سال های 2009 تا 2010 تحویل ارتش چین شد.

نخستین هلیکوپتر تهاجمی مدرن چین

زد-10 به عنوان نخستین هلیکوپتر تهاجمی مدرن چینی شناخته می شود. اعتقاد بر این است که زد-10 در کلاس هلیکوپترهایی مانند ای اچ-2 رویالک و ای-129 مانگوستا است، اما به اندازه ای‌اچ-64 آپاچی توانایی ندارد. ماموریت اصلی چانگه زد-10 مقابله با وسایل نقلیه زرهی و مهار میدان جنگ است. همچنین، این هلیکوپتر برخی قابلیت های رزمی هوا به هوا را ارائه می کند.

هلیکوپتر زد-10 دارای یک پیکربندی استاندارد گانشیپ با بدنه ای باریک و کابین خدمه پشت سر هم پلکانی است. توپچی در قسمت جلو و خلبان در عقب قرار می گیرد. بدنه دارای قسمت های جانبی شیب دار است تا سطح مقطع راداری را کاهش دهد.

این هلیکوپتر می تواند به بیشینه سرعت 270 کیلومتر بر ساعت دست یابد. برد پرواز آن 800 کیلومتر و می تواند تا 21 هزار پا (6400 متر) اوج بگیرد.

تصور می شود حدود 200 فروند هلیکوپتر زد-10 در نیروی زمینی ارتش چین مشغول به خدمت باشند. برخی از آنها به نظر می رسد در سال 2020 به روز رسانی شده و از خروجی های اگزوز جدید رو به بالا به جای رو به بغل و صفحات زره اضافی اطراف کابین بهره مند شده اند. این به روز رسانی ها با هدف کاهش رد فروسرخ و آسیب پذیری نسبت به سامانه های پدافند هوایی قابل حمل توسط انسان (من پادز) طراحی شده اند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد