گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیدو بالگرد بسیار مهم در معادلات نظامی اروپا

دو بالگرد بسیار مهم در معادلات نظامی اروپا

دو بالگرد بسیار مهم در معادلات نظامی اروپا

مجله تصویری سلاح اروپا نه تنها از بالگردهای ضد زیردریایی و ناوچه هایی توانمند استفاده می کند، بلکه در زمینه تولید و استفاده از بالگردهای تهاجمی قدرتمند نیز شناخته شده است. دلیل علاقه اروپایی ها به بالگردهای تهاجمی واضح است زیرا فضای هوایی در این قاره برای عملیات بالگردها ایده آل هستند.

به دلیل فضای محدود بین کشورهای اروپایی، بالگردها در برخی شرایط می توانند حتی بهتر از هواپیماهای جنگنده و تهاجمی عمل کنند. افزون بر این، بالگردهای تهاجمی و بالگردهای نظامی، به طور کلی، می توانند به یک عنوان یک ابزار چند منظوره عمل کنند. در ادامه با دو بالگرد تهاجمی پیشرفته و مطرح اروپایی یعنی یوروکوپتر تایگر و آگوستا ای129 مانگوستا بیشتر آشنا می شویم.

یوروکوپتر تایگر

یوروکوپتر تایگر یک بالگرد تهاجمی مجهز به دو پیشرانه توربوشفت است که نخستین پرواز خود را در سال 1991 انجام داد و از سال 2003 وارد خدمت شده است. ایرباس هلیکوپتر شرکت تولیدکننده این بالگرد است. اپراتورهای اصلی بالگرد یوروکوپتر تایگر ارتش های آلمان، استرالیا، فرانسه، و اسپانیا هستند.

در ابتدا قرار بود یوروکوپتر تایگر به عنوان یک بالگرد ضد تانک ایفای نقش کرده و از مرزهای اروپای غربی در برابر تهاجم اتحاد جماهیر شوروی دفاع کند. با در نظر گرفتن این نکته که توسعه بالگرد تایگر طی دوران جنگ سرد آغاز شد، این مساله ای منطقی است.

طول کلی یوروکوپتر تایگر 46 فوت (14 متر) و ارتفاع آن 12.7 فوت (3.83 متر) است. وزن خالی این بالگرد 3060 کیلوگرم و وزن ناخالص آن 5090 کیلوگرم است. برد پروازی این بالگرد 800 کیلومتر است و می تواند تا 13 هزار پا اوج بگیرد.

نسخه های مختلفی از بالگرد تایگر تولید شده اند که از آن جمله می توان به تایگر ای‌آراچ برای ماموریت های شناسایی مسلح، تایگر اچ‌ای‌پی برای ماموریت های پشتیبانی رزمی، تایگر یو‌اچ‌تی به عنوان بالگرد چند منظوره آتش پشتیبان و البته نسخه رزمی تایگر اچ‌ای‌دی اشاره کرد.

از جمله تسلیحات یوروکوپتر تایگر اچ‌ای‌دی که مرگبارترین نسخه این بالگرد محسوب می شود می توان به هشت موشک هوا به زمین لاکهید مارتین هل‌فایر 2 با قابلیت اصابت به اهداف در فاصله بیش از 5 مایلی (8 کیلومتر) است. ارتش اسپانیا این نسخه از بالگرد خود را به موشک های هوا به هوای رافائل اسپایک-‌ئی‌آر مجهز کرده است. همچنین، تایگر اچ‌ای‌دی دارای چهار موشک هوا به هوای میسترال، راکت های 70 میلیمتری، یک برجک توپ 30 میلیمتری نکستر و سامانه ساژم استریکس روی سقف است.

آگوستا ایدبلیو129 مانگوستا

آگوستا ای129 مانگوستا یک بالگرد تهاجمی است که توسط شرکت آگوستاوستلند طراحی و تولید شده است. این محصولی بسیار مهم محسوب می شود زیرا نخستین بالگرد تهاجمی توسعه یافته به طور کامل در اروپا است. در حال حاضر، ارتش ایتالیا و ارتش ترکیه از بالگرد ای129 مانگوستا استفاده می کنند.

پس از همکاری آگوستاوستلند با ترکیه، صنایع هوافضای ترکیه بالگرد تی129 ATAK را معرفی کرد. ای‌دبلیو129 یک بالگرد رزمی چند منظوره و جدیدترین نسخه از بالگرد ای129 مانگوستا است که در ارتش ایتالیا خدمت می کند.

طول کلی این بالگرد که به دو پیشرانه توربوشفت مجهز است 47 فوت (14.32 متر) و ارتفاع آن 11 فوت (3.35 متر) است.

ای‌دبلیو129 توانایی حمل موشک های هوا به هوای ریتون استینگر یا میسترال را برای درگیری های هوایی دارد.

این بالگرد برای حملات هوا به زمین دو گزینه در اختیار دارد که شامل موشک های لاکهید مارتین هل‌فایر یا ریتون تاو 2 می شوند، اما امکان استفاده ترکیبی از هر دو موشک در یک ماموریت وجود دارد. آگوستاوستلند همچنین سامانه هلی‌تاو را روی این بالگرد نصب کرده است که امکان شلیک موشک تاو2ای را فراهم می کند.

در مورد راکت ها، بالگرد ای‌دبلیو129 می تواند راکت های معمول 70 میلیمتری ناتو و راکت های 81 میلیمتری برای اهداف دوربرد را شلیک کند. یک برجک توپ 20 میلیمتری سه لول سبک گاتلینگ با 500 گلوله مجموعه تسلیحات بالگرد ای‌دبلیو129 را تکمیل می کند.

سخن پایانی

یوروکوپتر تایگر و آگوستا ای‌دبلیو129 شباهت های زیادی دارند: آنها دارای دو خدمه هستند که یک خلبان و یک افسر سامانه تسلیحاتی را شامل می شود. این دو بالگرد دارای کابین خلبان و ویژگی های طراحی مشابه هستند که عمدتا توسط ارتش های اروپایی مورد استفاده قرار می گیرند و کارایی خود را در میدان های نبرد اثبات کرده اند.

یوروکوپتر تایگر و آگوستا ای‌دبلیو129 مانگوستا دقت، قابلیت بقا، و کارایی خود را در میدان نبرد نشان داده و ماموریت های بسیاری را با موفقیت پشت سر گذاشته اند. در مرزهای اروپا، این دو بالگرد از قدرتمندترین و مرگبارترین بالگردهای تهاجمی محسوب می شوند.

بین این دو اما بالگرد یوروکوپتر تایگر یه پله بالاتر از از بالگرد آگوستا ای‌دبلیو129 قرار می گیرد که عمدتا به دلیل گزینه های تسلیحاتی بیشتر است. در خارج از مرزهای اروپا نیز بالگردهای ای‌اچ-64 آپاچی گاردین و ای‌اچ-1زد وایپر بهترین گزینه های جهان محسوب می شوند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد