گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیماجراجوی جان سخت اویکو!

ماجراجوی جان سخت اویکو!

ماجراجوی جان سخت اویکو!

 مجله تصویری سلاح– اویکو LMV وسیله نقیله ای متفاوت است که LMV در نام  آن مخفف “خودرو چند منظوره سبک” محسوب می شود. این خودرو تاکتیکی چهار چرخ متحرک، در حال حاضر به کشور های مختلفی در سراسر دنیا خدمت می کند. اویکو LMV پس از آن که توسط ارتش ایتالیا به فرزندی قبول شد (این وسیله نقلیه نخستین بار توسط مهندسان ایتالیایی طراحی و تولید شد)، به VTLM Lince تغییر نام داد و در مسابقات FCLV که توسط ارتش بریتانیا برگزار می شد نیز پیروز میدان شد. پس از مجموع این رویداد ها، خودروی مذکور به عنوان محصولی موفق برای خدمت به ارتش های دیگری نظیر ارتش آلبانی، اتریش، بلژیک، نروژ، روسیه و اسپانیا نیز معرفی شد. لازم به ذکر است که نمونه هایی از اویکو LMV به افغانستان و لبنان هم ارسال شد که به ویژه در افغانستان نقش مهمی در نجات جان افراد از بمب های کنار جاده ای داشته است.

طراحی و توسعه

خودرو تاکتیکی چهار چرخ متحرک اویکو مجهز به قطعات زره پوش است که مجموعه این قطعات سطح حفاظتی مورد نیاز برای انجام ماموریت های ویژه آن را فراهم کرده اند. برای مثال در یکی از سطوح حفاظتی مذکور برای مقابله مناسب با انفجار مین، فاصله کف خودرو از زمین 493 میلی متر افزایش داده شده است. این افزایش فاصله بدون هیچ گونه تغییری در ارتفاع کلی اویکو LMV (کمتر از 2 متر) صورت گرفته است. البته فاکتور های دیگری همچون صندلی های معلق که از اصول دانش هوانوردی پیروی می کنند، یک قشر V لایه در بخش زیرین بدنه و ساختار ساندویچی تاشو کف خودرو، نیز تاثیر مهمی در دفع انفجار های احتمالی خواهند داشت. توربوشارژر هم درست زیر موتور قرار گرفته که هدف از این طراحی کاهش اثر حرارتی بوده است. جالب است بدانید که این خودرو همه فن حریف حتی با لاستیک هایی که هیچ گونه بادی ندارند نیز قدرت حرکت دارد! طراحی اویکو LMV را می توان تا حدودی مشابه خودرو مفهومی فیات تحت عنوان Oltre به شمار آورد که در سال 2005 پرده برداری شد.

انواع

از جمله مهم ترین مدل های اویکو LMV می توان به Panther CLV اشاره کرد که در خدمت ارتش بریتانیا است. تحولاتی که در این مدل صورت گرفته، به رهبری بی ای ئی سیستمز؛ شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی بریتانیا در نیوکاسل انجام شده است. اگرچه VTLM Lince ظرفیت انتقال پنج نفر را دارد، این مدل تنها چهار نفر را در خود جای خواهد داد. تاکنون بیش از 400 دستگاه Panther CLV توسط بی ای ئی سیستمز با قرار داد 160 میلیون پوندی تولید شده است. گفته می شود این مدل جایگزین خودرو هایی نظیر CVRT، FV 432، Saxon و TUM خواهد شد.

همان طور که پیش تر اشاره شد، اویکو LMV از قطعات زرهی تشکیل شده است که قابل تنظیم و جا به جایی هستند. این ویژگی در مورد Panther CLV هم صدق خواهد کرد. در صورت استفاده از ترکیب زرهی پایه، خودرو در برابر آتش سلاح های کوچک مجهز به حفاظت بالستیک می شود، در حالی که ترکیب سنگین تر قابلیت پایداری در مقابل سلاح های سنگین و یا حتی انفجار مین را نیز خواهد داشت. از نظر جنگ افزار این خودرو از حضور یک ایستگاه سلاح بهره می برد که توانایی تجهیز به تیربار های سنگین 7.62 میلی متری، 12.7 میلی متری و همچنین نارنجک انداز خودکار 40 میلی متری را دارد. با وجود تمامی ویژگی های مثبت Panther CLV، تنها تعداد کمی از این خودرو ها تست های مقاومت در آب و هوای گرم افغانستان را با موفقیت پشت سر گذاشتند.

از سال 2015 تاکنون، روند تولید LMV پیشرفت های مهمی را تجربه کرده است مانند موتور دیزل با قدرت بالا تر (220 اسب بخار) به همراه جعبه دنده خودکار هشت سرعته جدید. سیستم تهویه هوا نیز به منظور عملکرد بهتر خودرو ارتقا یافته و صندلی ها برای راحتی بیشتر تعویض شده اند.

جالب است بدانید نمونه روسی LMV نیز تولید شده است و Rys نام دارد.

مشخصات اویکو LMV

 

+ مشخصات عمومی

– خدمه: 4 + 1، 3 + 1 و یا 6 + 1

– وزن: 6.5 تن

– طول: 5،504 میلی متر

– عرض: 2،050 میلی متر

– ارتفاع: 1،950 میلی متر

 

+ عملکرد

– موتور: Iveco F1D Common Rail EURO 3

– ظرفیت بارگیری: 1،200 کیلوگرم

– جعبه دنده: شش سرعته خودکار

– فاصله کف از زمین: 473 میلی متر

– برد عملیاتی: 500 کیلومتر

– سرعت: 130 کیلومتر بر ساعت


 

 

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد