گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاپروژه نظامی کرایسلر؛ یک تانک متفاوت با ظاهری عجیب!

پروژه نظامی کرایسلر؛ یک تانک متفاوت با ظاهری عجیب!

پروژه نظامی کرایسلر؛ یک تانک متفاوت با ظاهری عجیب!

مجله تصویری سلاح- کرایسلر TV-8 طرحی متفاوت از یک تانک همه فن حریف بود که در دهه 1950 معرفی شد. قرار بود صفر تا صد طراحی و ساخت و ساز این پروژه توسط شرکت خودروسازی کرایسلر انجام شود. طرح مذکور در واقع نوعی تانک جنگی با اندازه متوسط بود که قابلیت شرکت در نبردهای زمینی و همینطور آبی را در اختیار داشت و بدین ترتیب نمونه ای دوزیست به شمار می رفت.

اما TV-8 هیچگاه به مراحل تولید نهایی نرسید و پرونده آن پیش از آغاز به طور کلی منتفی شد.

طراحی و توسعه

همانطور که اشاره شد، پروژه TV-8 توسط شرکت کرایسلر با یک طراحی بسیار متمایز در مقایسه با تانک های معمولی پیشنهاد داده شد. اما چرا تا این اندازه بر متفاوت بودن TV-8 تاکید شده است؟ در این محصول جایگاه قرار گیری خدمه، موتور و محفظه مهمات به گونه ای طراحی شده بود که داخل برجکی به شکل غلاف واقع شوند. خود این مجموعه نیز روی یک شاسی سبک جای می گرفت که امکان جداسازی بخش تحتانی و فوقانی برای حمل و نقل های هوایی وجود داشت. طبق اطلاعات به دست آمده وزن کلی تانک حدودا 25 تن بود که 15 تن از آن به برجک و 10 تن نیز به شاسی اختصاص می یافت.

 

 

به رغم طراحی خاص؛ مهندسین نظامی تصمیم گیرنده در خصوص این پروژه در اقدامی عجیب اعلام کردند که TV-8 مزیت قابل ملاحظه ای نسبت به سایر تانک های جنگی معمول ندارد و طرح پیشنهادی کرایسلر در تاریخ 23 آوریل سال 1956 خاتمه یافت!

با وجود آن که TV-8 موفق به حضور در میادین نبرد نشد، اما نکات جالبی در طراحی آن به چشم می خورد که در ادامه به شماری از آنها اشاره خواهیم کرد. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته یک موتور کرایسلر 8 سیلندر با قدرت 300 اسب بخار که به ژنراتوری برقی واقع در قسمت پشتی برجک متصل می شد، برای تامین نیروی محرکه تانک TV-8 در نظر گرفته شده بود. این ژنراتور به دو موتور الکتریکی در بخش جلویی بدنه قدرت می بخشید. سیستم پیشران در محیط های آبی هم وابسته به پمپ های واتر جت نصب شده در قسمت عقب برجک بود.

 

 

 در این میان طرح های دیگری نیز به چشم می خوردند که از جمله مهم ترین آنها می توان به تامین نیروی محرکه تانک به واسطه موتور توربین گازی، انرژی بخار با سوخت هیدروکربنی و یا حتی انرژی حاصله از عملیات شکافت هسته ای اشاره کرد.

اکنون نوبت به سیستم های دفاعی مد نظر برای تانک کرایسلر TV-8 می رسد. به احتمال بالا در صورت ساخت تانک، این محصول به یک سلاح  T208با کالیبر 90 میلی متر مجهز می شد. تسلیحات ثانویه نیز متشکل از دو مسلسل کالیبر .30 و یک مسلسل کالیبر .50 با قابلیت کنترل از راه دور در قسمت بالای برجک بودند.

از جمله دیگر ویژگی های تانک TV-8، جای دارد به پوشش زرهی سنگین آن به صورت یک لایه داخلی اشاره شود. این لایه خود توسط پوسته ای خارجی و البته سبک احاطه می شد. این طرح به مجموعه تانک ظاهری غلاف مانند بخشیده بود. علاوه بر این گفتنی است که ویژگی ضد آب بودن پوسته خارجی، تاثیر مهمی بر شناور سازی وسیله نقلیه بر سطح آب داشته است. این پوسته همچنین می توانست مقاومت مطلوبی را در برابر پرتابه های انفجاری دشمن به نمایش بگذارد و با ایجاد فاصله، از آسیب به زره داخلی جلوگیری کند.

یک تلویزیون مدار بسته هم به عنوان گزینه ای در راستای محافظت از خدمه مقابل فلاش ناشی از انفجارهای هستی و همچنین بهبود میدان دید اپراتور تدارک دیده شده بود.

 

 

مشخصات کرایسلر TV-8

– نوع: تانک متوسط دوزیست

– طراح: کرایسلر

– طراحی شده به سال: 1955

– تولید کننده: کرایسلر

– وزن: 25 تن

– طول: 8.94 متر

– عرض: 3.4 متر

– ارتفاع: 2.92 متر

– خدمه: 4 نفر

– زره: پوشش زرهی مجهز به صفحات فاصله انداز

– سلاح اصلی: اسلحه T208

– موتور: موتور کرایسلر V-8 و دو موتور الکتریکی

– نسبت نیرو به وزن: 12 اسب بخار به تن

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد